• Sofia1984

Vad kostade erat bröllop?

Sitter just nu och räknar på hur mkt man skulle ha om man sparar si och så mkt i månaden. Inget är bestämt har bara varit lite löst prat om det.

Så hur mkt kostade ert bröllop?

• Svar på tråden Vad kostade erat bröllop?
  • JS76JS

ca 100 000:- för 60 gäster och ganska generöst tilltaget.

• MulleNuh

Ohh fy.. Detta med maten hem!! Vi är sämst på att handla ekonomiskt..

Tror vårat matkonto ligger på ca 11-12.000:-/månad. Tooo much!!!

• J D

Vi handlar mat för mindre än 1500 varje månad, skulle tro ca 1200 max. Men mkt beror på att vi än så länge är studenter och kan ha med oss matlåda. Vi har väl en tanke om att göra matlista men det har det blivit lite si och så med (bröllopsplaneringen och uppsatsplaneringen är ärligt talat mer planering än vad iaf jag orkar med just nu ).

Vi handlar väldigt mkt vad vi vill ha också men är hyfsat bra på hitta på maträtter av det som finns hemma. 

• majbruud08

Till och med i lyxfällan räknar dom med 1500 kr i matkostnad om man är EN PERSON! Och dom räknar ju lågt... Hur i hela friden klarar man sig på det, till två personer i en månad??? Antingen äter ni väldigt lite eller också.. ja jag vet inte vad det finns mer för alternativ..?? SNÄLLA BERÄTTA! Vi försöker hålla nere matkostnaderna och då går det aldrig under 3000. Det är alltså när vi verkligen tänker på vad vi handlar. I mina öron låter ju 3000 som lite för mat till två personer i en hel månad... Men vi kanske äter mer än andra haha vad vet jag. Men jag skulle svälta om vi bara fick använda 1500 eller 2000 till mat per månad.

• majbruud08

Eller äter ni typ pulvermos, snabbmakaroner, fiskpinnar, fiskbullar, blodpudding å sånt?? Då kanske det funkar.. Men jag älskar att laga mat så det skulle inte vara värt det

• Pumpkin
    MulleNuh skrev 2009-01-07 19:30:31 följande:
    Ohh fy.. Detta med maten hem!! Vi är sämst på att handla ekonomiskt..Tror vårat matkonto ligger på ca 11-12.000:-/månad. Tooo much!!!
    Hur många är ni då?!
  • Pumpkin
    majbruud08 skrev 2009-01-07 19:53:04 följande:
    Eller äter ni typ pulvermos, snabbmakaroner, fiskpinnar, fiskbullar, blodpudding å sånt?? Då kanske det funkar.. Men jag älskar att laga mat så det skulle inte vara värt det
    Vi äter som sagt för 2500kr inklusive en hel del annat, och vi äter visserligen det du räknar upp ibland, för att vi tycker att det är gott. Men det är väldigt sällan. Oftast äter vi inte halvfabrikat utan lagar riktig mat så att säga.
  • J D

majbruud08 skrev 2009-01-07 19:51:12 följande:
    Till och med i lyxfällan räknar dom med 1500 kr i matkostnad om man är EN PERSON! Och dom räknar ju lågt... Hur i hela friden klarar man sig på det, till två personer i en månad??? Antingen äter ni väldigt lite eller också.. ja jag vet inte vad det finns mer för alternativ..?? SNÄLLA BERÄTTA! Vi försöker hålla nere matkostnaderna och då går det aldrig under 3000. Det är alltså när vi verkligen tänker på vad vi handlar. I mina öron låter ju 3000 som lite för mat till två personer i en hel månad... Men vi kanske äter mer än andra haha vad vet jag. Men jag skulle svälta om vi bara fick använda 1500 eller 2000 till mat per månad.

Nej, vi äter verkligen inte lite. Sure, jag är ganska liten så jag äter ju inga jätteportioner men vi äter alltid två lagade mål mat och såklart frukost. Min pojkvän tränar mkt så han kan självklart inte äta lite.

Vi äter inte halvfabrikat med undantag för köttbullar och hamburgare ibland när vi är totalslöa. Blodpudding, fiskpinnar eller fiskbullar skulle jag aldrig äta (och mos är jag inget fan av oavsett om det är pulver eller ej). Vi är väldigt hälsomedvetna.

Vi äter allt möjligt: lax, kycklingfilé, hemlagad thai, lasagne, pastasåser och sådant. Vi försöker också äta mkt bönor men ärligt talat är det rätt dåligt med det just nu eftersom vi ej hinner tänka så mkt utanför våra matnormer- annars är det sjukt billigt att göra e.g. en marockansk kikärtssoppa (se arla.se), speciellt om man blötlägger ärterna själv (det är ärligt talat grymt lätt att se till att man har frysta ärter att ta fram istf att köpa på burk). Vi äter ofta havregrynsgröt, men mest av hälsoskäl och för att det är drygt att handla bröd hela tiden. 

• J D

Och ang. lyxfällan så tycker jag ofta att de är lite väl generösa på många poster. Och om man ser på beräkningar hur studiebidraget ska räcka så brukar alla studenter gå med minus. Själv har jag alltid kunnat spara minst 1000 kr i månaden (även när jag bodde själv i en 3500 kr lgh (minus el) och spårvagnskortet kostade 500 och kurslitteraturen 1000, då var det dock riktigt snålt ).

• ario

va trevligt att det står så:) kanske man ska ändra

MulleNuh skrev 2009-01-07 13:00:37 följande:
    va märkligt att du står som enbart förlovad på "din sida" då!
Svar på tråden Vad kostade erat bröllop?