• Sofia1984

Vad kostade erat bröllop?

Sitter just nu och räknar på hur mkt man skulle ha om man sparar si och så mkt i månaden. Inget är bestämt har bara varit lite löst prat om det.

Så hur mkt kostade ert bröllop?

• Svar på tråden Vad kostade erat bröllop?
  • Helenathebride

Oj, nu får jag panik, vi räknade igår på vårt bröllop och kom fram till summan 258000,- ink allt, iofs räknade vi i överkant men ändå.

Vi tänkte bjuda runt 90 pers och ha det på en herrgård (vilket kostar lite mer) så den slutsumman blir 126000,- sen bröllopsresa 40000,- och sen allt övrigt.

Jag ska nog gå hem och se över "övrigt" för att se om vi kan banta ner siffran lite.

När det gäller lån så tycker jag att det är upp till var och en. Bröllopsdagen är för mig den viktigaste dagen i mitt liv och jag vill allt ska vara generöst och genomtänkt. Jag kan tänka mig att ta lån på en del av bröllop men inte på hela.

• MulleNuh

ehhh 260.000 !?!
    Jisses..

Helenathebride skrev 2009-01-08 10:46:51 följande:
    Oj, nu får jag panik, vi räknade igår på vårt bröllop och kom fram till summan 258000,- ink allt, iofs räknade vi i överkant men ändå.Vi tänkte bjuda runt 90 pers och ha det på en herrgård (vilket kostar lite mer) så den slutsumman blir 126000,- sen bröllopsresa 40000,- och sen allt övrigt.Jag ska nog gå hem och se över "övrigt" för att se om vi kan banta ner siffran lite.När det gäller lån så tycker jag att det är upp till var och en. Bröllopsdagen är för mig den viktigaste dagen i mitt liv och jag vill allt ska vara generöst och genomtänkt. Jag kan tänka mig att ta lån på en del av bröllop men inte på hela.
  • Ore
    Oj, nu får jag panik, vi räknade igår på vårt bröllop och kom fram till summan 258000,- ink allt, iofs räknade vi i överkant men ändå.Vi tänkte bjuda runt 90 pers och ha det på en herrgård (vilket kostar lite mer) så den slutsumman blir 126000,- sen bröllopsresa 40000,- och sen allt övrigt.Jag ska nog gå hem och se över "övrigt" för att se om vi kan banta ner siffran lite.När det gäller lån så tycker jag att det är upp till var och en. Bröllopsdagen är för mig den viktigaste dagen i mitt liv och jag vill allt ska vara generöst och genomtänkt. Jag kan tänka mig att ta lån på en del av bröllop men inte på hela.
    Ja då har ni ju "övrigt" för nästan 100 000 kr, borde kunna bantas en hel del. Antar att den summan hos herrgården inkluderar mat, dryck, servering, lokal och dekoration/dukning...
  • sokkerstruten

Vi är uppe i ca 230.000 kr med allt!

Då har vi betalat mycket redan eftersom det bara är en månad kvar. Så våra kostnader stämmer rätt bra...

Räkningen till herrgården, med allt, bukett, mat, vin, avec, öpppen bar, bröllopsvit osv. kommer går på 100.000 kr.

Sen är det bröllopsresan på 62.000 kr plus fickpengar 10.000 kr

Och ca 60.000 på resten, Bådas kläder, hår, live band, inbjudningar, festprogram,vigselprogram, ring, smycken, små saker till gästerna...

• litetbröllop09

jösses!! betalar ni allt själva ni som har så "dyra" bröllop eller blir ni sponsrade av föräldrar??

vi kommer ha raka motsatsen till bröllop vi kan tänka mig o köpa en ny klänning för typ en femhundring o sambon måste ha nya skor.. lite blommor.. jaa.. jo en slips som matchar min klänning kan han få oxå sen vill jag bränna pengar på en ordentlig resa för hela familjen i stället!!

vad lustigt det är hur olika man kan resonera

förlåt ts om jag kom lite ot här!!

• Pumpkin
    litetbröllop09 skrev 2009-01-08 16:22:55 följande:
    jösses!! betalar ni allt själva ni som har så "dyra" bröllop eller blir ni sponsrade av föräldrar??vi kommer ha raka motsatsen till bröllop vi kan tänka mig o köpa en ny klänning för typ en femhundring o sambon måste ha nya skor.. lite blommor.. jaa.. jo en slips som matchar min klänning kan han få oxå sen vill jag bränna pengar på en ordentlig resa för hela familjen i stället!!vad lustigt det är hur olika man kan resonera förlåt ts om jag kom lite ot här!!
    Fast de flesta här som berättat att de lägger massor med pengar på bröllopet har också sagt att de lägger ner en hel del på resan också
  • Ore

Vårt bröllop landade "bara" på 150-160 000, resa med fickpengar inkluderat.

Våra föräldrar sponsrade med kanske 25 000 kr av detta (de ville betala vissa grejer, jag har inte stenkoll på vad det kostade). Men som jag nämnt tidigare i tråden har vi en diff mellan inkomster och normala utgifter på 20 000 kr, vilket är vad vi kan lägga undan de flesta månader. Vilket innebär att det tog oss ett drygt halvår att spara ihop till vårt bröllop.

Jag skulle aldrig lagt mer än ett års besparingar på bröllop och resa, det hade det inte varit värt för mig...

• majbruud08

Våra föräldrar sponsrade med ungefär 30 000 var. Så vi stod för ca 140 000. Om föräldrarna har råd vill nog de flesta vara med och betala.

litetbröllop09: Jag undrar bara, finns det bröllopsklänningar för 500 kr??? Så billigt får man väl inte ens en balklänning vad jag vet. Så är det mer nån snygg "vanlig" klänning du syftar på? Ja det är roligt att man tänker så olika. Men det är tur att man får göra det också Vårat bröllop var dyrt, men jag tycker att det kan låta hur mysigt som helst med ett enkelt bröllop också. Huvudsaken är att man minns det som en lycklig och fantastisk dag i sitt liv och att man känner att det blev precis som man ville ha det!!

• sokkerstruten

Ja bara våran resa kommer nog gå på 70.000 allt som allt, det tycker jag är en dyr resa! Som vi dock hade åkte på även om vi inte hade gift oss, resan har varit bokad ett tag innan vi kom på att vi skulle gifta oss...

Pumpkin skrev 2009-01-08 16:25:15 följande:
    [citat]

Fast de flesta här som berättat att de lägger massor med pengar på bröllopet har också sagt att de lägger ner en hel del på resan också
    [/citat]
    litetbröllop09 skrev 2009-01-08 16:22:55 följande:
    jösses!! betalar ni allt själva ni som har så "dyra" bröllop eller blir ni sponsrade av föräldrar??vi kommer ha raka motsatsen till bröllop vi kan tänka mig o köpa en ny klänning för typ en femhundring o sambon måste ha nya skor.. lite blommor.. jaa.. jo en slips som matchar min klänning kan han få oxå sen vill jag bränna pengar på en ordentlig resa för hela familjen i stället!!vad lustigt det är hur olika man kan resonera förlåt ts om jag kom lite ot här!!
    Ja, vi betalar allt själva änså länge i alla fall...sparade och väl investerad pengar använder vi, inga lån, tror dock inte att mina föräldrar har tänkt att hjälpa till. Skulle absolut inte ha ett så här dyrt bröllop om vi inte hade färdiga pengar som låg och väntade...
Svar på tråden Vad kostade erat bröllop?