• Qetesh

Hjälp mej...

Har precis förlovat mig och vill gärna gifta mig inom ett år eller två. Så nu sitter jag och små spanar lite. Men nåt som skrämmer mej är att dem flesta lägger minst 40 000 kr ända upp till 200 000... Finns det ingen sida som kan visa hur man kan göra ett billigt bröllop ??

Tack

• Svar på tråden Hjälp mej...
  • Lattelover

Vilken budget hade ni tänkt er??

Ni väljer såklart själva hur ni vill ha det. Har man liten budget får man tänka över hur många man vill bjuda, om man vill bjuda på middag eller bara tårtkalas, eller om gästerna rent av ska betala en "kuvertavgift" för att täcka en del av kostnaderna. Bröllopskläder kan man hyra eller köpa second hand. Accessoarer kan man fynda på tex Myrorna o liknande.

Ni kan laga maten själva, hyra en bygdegård, hyresgästlokal, fritidsgård etc, anlita vänner o bekanta till att fotografera, fixa ditt hår etc etc.

• Nalle Puh 40

Mitt bästa tips är att strunta i allt "lull lull" som man kommer på att man måste ha efter att ha suttit här och spanat men som man inte ens visste fanns innan...

(fast lite är ju ändå kul att ha...)

• Fenixx

man kan få sitt bröllop väldigt billigt eller väldigt exklusivt. beror ju helt på upplägget. med gäster, festlokal, bjuda på middag, fest, kostnad på kläder, ringar, resa osv osv...

sök runt lite i gamla inlägg här på BT, finns bröllop i alla storlekar och bra tips för ett litet bröllop.

• Gizz

Det finns tips på olika forum och i vissa bröllopstidningar.
    Om ni orkar kan ni laga maten själva...
    Eller be gästerna betala sitt eget kuvert istället för present.
    Eller kanske bjuda på mat, men ha självkostnadsbar.
    Och ni kan ju alltid önska er bidrag till bröllopsresa istället för prylar som present.
    Det finns mycket att spara in pengar på....
    Men det är lätt att det drar iväg när man väl börjar planera.
    Vi tänkte ha ett billigare bröllop där vi stod för alkohol och snittar/snacks. Men nu har vi ändå bestämt oss för att bjuda på catering buffe och dricka.

• Gizz

Och ni kan ju alltid önska er bidrag till bröllopsresa istället för prylar som present.
    Vi tänkte ha ett billigare bröllop där vi stod för alkohol och snittar/snacks. Men nu har vi ändå bestämt oss för att bjuda på catering buffe och dricka.

• Gizz

• Qetesh

Nja alltså runt 10 - 15 000 kanske
    känner att jag vill ha det på vårt landstället med och har party tält.. Maten tänkte jag nog ha som en buffe och jag får nog hjälp av släkten för det ... Men vad kostar tårta ? Vill nog bli både sminkad och få håret fixat.. Och klänningen vill jag köpa men jag har hittat fina för runt 4 000 och vi ska inte ha supar fest endast alkohol tll maten... vill inte ha en massa fulla drägg på mitt bröllop...

• Gizz

Oj då... Vet inte varför mitt senaste inlägg kom med 3 gånger.
    Sorry

• Lattelover

Nalle Puh 40 skrev 2009-01-12 19:20:19 följande:

Mitt bästa tips är att strunta i allt "lull lull" som man kommer på att man måste ha efter att ha suttit här och spanat men som man inte ens visste fanns innan...(fast lite är ju ändå kul att ha...)
    Ja visst e det fascinerande att det finns så mycket detaljer o grejer som man aldrig visste att man inte ville ha

TS, fundera igenom vad som är viktigt för just ER o lägg pengarna/energin där. Är det att ha många gäster, fine, då blir det kanske ett enklare upplägg. Eller är det att gå på fin restaurang me närmaste familjen, ja då kör ni på det.

Strunta i alla "måsten". Det är ert bröllop, det är NI som bestämmer. Kanske är det rentav värt att vänta 2 år istället för 1 om ni känner att ni vill spara ihop mer pengar.
  • Qetesh

när börjar man planera på riktigt då ? haha alltså, jag skulle vilja gifta mig i skokloster och jag har hört att man kan få göra det i ruinerna.. hur tar man reda på sånt ?

Svar på tråden Hjälp mej...