• Qetesh

Hjälp mej...

Har precis förlovat mig och vill gärna gifta mig inom ett år eller två. Så nu sitter jag och små spanar lite. Men nåt som skrämmer mej är att dem flesta lägger minst 40 000 kr ända upp till 200 000... Finns det ingen sida som kan visa hur man kan göra ett billigt bröllop ??

Tack

• Svar på tråden Hjälp mej...
  • Mrs S 2B

lite ot men jag inser att jag kanske var lite hård i mitt förra inlägg...det är inte per se Wt att ha ett billigt enkelt bröllop och visst måste man inte bli lurad och alla kan inte har råd men jag blev ändå irriterar.

till ts: ett tips för att få det billigare är ju att hyra en bygdegård, köra buffé, sminka sig själv (man känner ju sitt eget ansikte bäst ändå..gå en sminkkurs innan och köp lite nytt smink). Spara in på bröllopstårtan, fundera över om du inte ska ha fri bar efteråt (egentligen är jag mot kuvertavgifter men det är ju ändå upp till var och en hur mycket de då vill lägga ut..) eventuellt kan man ha gratis vin (men baginbox) men ta några spänn per drink (så att eventuell bartender får betalt).

ett annat tips är ju att undvika allt som de sätter etiketten "bröllop" på för det blir automatiskt dyrare

• Undertecknad

Nej, men jag tyckte att ditt inlägg var nedlåtande. Bara för att man har ett lite dyrare bröllop betyder det inte att man "fläskar på med någon gammal flickdröm för att få ett hollywood bröllop". Om inte den meningen var nedlåtande så vet jag inte...

Jasmina E skrev 2009-01-12 21:32:45 följande:

Men inte behöver du ta åt dig? Jag endast belyste andra alternativ. Och inte har jag föreslagit pastasallad på ett bröllop inte.
  • Jasmina E
    Undertecknad skrev 2009-01-12 22:04:02 följande:
    Nej, men jag tyckte att ditt inlägg var nedlåtande. Bara för att man har ett lite dyrare bröllop betyder det inte att man "fläskar på med någon gammal flickdröm för att få ett hollywood bröllop". Om inte den meningen var nedlåtande så vet jag inte...Jasmina E skrev 2009-01-12 21:32:45 följande:
    Jisses amalia... jag talade ju om migsjälv.

Nej nu får ni käbbla utan mig. Ett tips bara, försök att inte läsa ett inlägg med den enda förhoppningen om att kunna missförstå det.
  • M A Karlsson

Alla har olika syn på det här med budget bröllop.
    Jag fick ett underbart bröllop med "små" medel, min man var delvis arbetslös och jag studerade, dvs ingen vidare ekonomi. Vi bjöd 60 pers + 12 personal på all mat och dryck, + levande underhållning (band) och 2 fotografer och 1 kameraman och limo+chafför.

Alla har olika krav och tankar på sitt bröllop. Jag ville ha ett "enkelt" sommarbröllop med "några" inbjudna och fick det mest underbara bröllop man kan få( enligt mig..:) )

Kan skicka själva kostnader osv till din om du vill..

• 090208

Mitt gick på mindre än 20.000... Fast vi ska ju ännu ha festen. Men! En jäkla massa stålar gick at till pappers-tjafs, min man är inte eu-medlem.

Gifte oss med 7 vänner närvarande, gick till favorit-restaurangen, fick middan betald av best man, tog tunnelbanan till en bar där vi mötte alla jobbarkompisar och skalade med.

Festen kommer vi ha i mina föräldrars trädgård i sommar. Mysigt, varför gör inte fler så??

• 090208

Och som JasminaE sa, varför dessa svindyra klänningar??

Läste för ett tag sen att ett par lade mer stålar på hans kostym för den kommer han ju använda flera ggr. Clever.

• Undertecknad

Du behöver inte oroa dig, det brukar jag inte göra.

Jasmina E skrev 2009-01-12 22:10:26 följande:

Ett tips bara, försök att inte läsa ett inlägg med den enda förhoppningen om att kunna missförstå det.
  • Jasmina E
    Undertecknad skrev 2009-01-12 23:13:48 följande:
    Du behöver inte oroa dig, det brukar jag inte göra.Jasmina E skrev 2009-01-12 22:10:26 följande:
    Nej jag struntar blankt i folk som inte har vett att läsa ordentligt innan det börjar hoppa grodor ur gluggen på dem.
  • älskarlivet

Jag reagerar precis som de andra på ditt inlägg.. Vi kommer lägga nästan 100 000 på vårt bröllop inkl resa och då har vi inte fläskat på, (min klänning kostar t.ex. 4300 för att vi inte vill lägga mer på den)....

Men vi vill inte bjuda på smörgåstårta, för det är inte bröllopsmat anser vi, tårtan skulle vi aldrig få för oss att göra själv. Vi vill bjuda våra gäster på all dricka, för vi anser oss hedrade för att de vill komma och fira vår dag. Vi kommer bjuda runt 85 gäster. Bara maten lär gå på 50 000 om inte mer, beroende på hur många som kommer..

Jasmina E skrev 2009-01-12 20:18:59 följande:

Nu har jag inte orkat läsa alla svaren (tyvärr) så du har säkert fått massor av bra tips redan Men jag skulle aldrig lägga ut så mycket pengar på ett bröllop och det chockerar mig att det finns dem som faktiskt gör det. Sanslöst!Själv kommer jag att gifta mig i moskén i all enkelhet eftersom själva poängen för oss inte är att fläska på med någon gammal flickdröm för att få ett hollywood bröllop. Så, det finns massor av saker man kan göra för att få ett "budget" bröllop.För det första måste man inte köpa en brudklänning för 50 000 som man ju aldrig använder igen. Finns jättefina sommarklänningar att köpa (studentkläder som någon sa) eller varför inte hyra brudkläderna? Smörgåstårta på mottagningen brukar vara lyckat, bröllopstårtan kan man beställa till bra pris eller göra själv om man är lite händig i köket. Ärligt talat förstår jag inte varför det måste kosta en massa pengar? Skulle väl vara småsaker runtomkring som inbjudningskort och hyra av lokal kanske.
  • älskarlivet

Varför vi inte gör så? Det är inte den sortens bröllop vi vill ha... Vi (jag och min blivande man alltså) kommer bara gifta oss en gång och då vill vi inte välja ut 7 vänner, när vi båda är tajta med våra familjer och har många vänner.

Dessutom, visst många klänningar kostar hur mycket som helst, min kostar 4300 och är fantastisk!

090208 skrev 2009-01-12 22:36:08 följande:
    Mitt gick på mindre än 20.000... Fast vi ska ju ännu ha festen. Men! En jäkla massa stålar gick at till pappers-tjafs, min man är inte eu-medlem. Gifte oss med 7 vänner närvarande, gick till favorit-restaurangen, fick middan betald av best man, tog tunnelbanan till en bar där vi mötte alla jobbarkompisar och skalade med. Festen kommer vi ha i mina föräldrars trädgård i sommar. Mysigt, varför gör inte fler så??
Svar på tråden Hjälp mej...