• Qetesh

Hjälp mej...

Har precis förlovat mig och vill gärna gifta mig inom ett år eller två. Så nu sitter jag och små spanar lite. Men nåt som skrämmer mej är att dem flesta lägger minst 40 000 kr ända upp till 200 000... Finns det ingen sida som kan visa hur man kan göra ett billigt bröllop ??

Tack

• Svar på tråden Hjälp mej...
  • Lattelover
    Qetesh skrev 2009-01-12 19:22:11 följande:
    Nja alltså runt 10 - 15 000 kanske. känner att jag vill ha det på vårt landstället med och har party tält.. Maten tänkte jag nog ha som en buffe och jag får nog hjälp av släkten för det ... Men vad kostar tårta ? Vill nog bli både sminkad och få håret fixat.. Och klänningen vill jag köpa men jag har hittat fina för runt 4 000 och vi ska inte ha supar fest endast alkohol tll maten... vill inte ha en massa fulla drägg på mitt bröllop...
    Beställ en "vanlig" tårta, ca 15-20 kr per bit. en "bröllopstårta" kan kosta myyyycket mer (de passar på minsann....) Smink o hår vet jag inte va de kostar, har inte själv kommit så långt än i planeringen. Alkohol till maten - köp Bag in Box-vin men servera det i glaskaraffer (låna ihop från släkt o vänner).

Gör upp en lista på vad ni vill ha o börja ringa runt redan nu så vet ni hur långt pengarna räcker. Lycka till o GRATTIS till förlovningen.
  • Lattelover
    Qetesh skrev 2009-01-12 19:22:11 följande:
    Nja alltså runt 10 - 15 000 kanske. känner att jag vill ha det på vårt landstället med och har party tält.. Maten tänkte jag nog ha som en buffe och jag får nog hjälp av släkten för det ... Men vad kostar tårta ? Vill nog bli både sminkad och få håret fixat.. Och klänningen vill jag köpa men jag har hittat fina för runt 4 000 och vi ska inte ha supar fest endast alkohol tll maten... vill inte ha en massa fulla drägg på mitt bröllop...
    Beställ en "vanlig" tårta, ca 15-20 kr per bit. en "bröllopstårta" kan kosta myyyycket mer (de passar på minsann....) Smink o hår vet jag inte va de kostar, har inte själv kommit så långt än i planeringen. Alkohol till maten - köp Bag in Box-vin men servera det i glaskaraffer (låna ihop från släkt o vänner).

Gör upp en lista på vad ni vill ha o börja ringa runt redan nu så vet ni hur långt pengarna räcker. Lycka till o GRATTIS till förlovningen.
  • Qetesh

haha stör mig lite på att jag skriver mig hela tiden VI VI VI vi är ju två =)

• Lattelover

(Känns som att BT strular idag... postade INTE mitt senaste inlägg 2 ggr...)

TS, ju tidigare du börjar planera "på riktigt", desto bättre.

• Qetesh

oki tack snälla ni för er hjälp =)

haha fattar inte att jag ska gifta mig =)

• Klöver dam

Hej! Grattis till förlovningen!
    Kan bara berätta att jag liksom du hade förhoppningar om att klara mig på typ 20000, men det sprack på en del saker.

Antalet gäster och maten. Vi har ganska stora familjer så trots att vi bara bjuder de närmsta vännerna så kommer vi upp i 50 st, och maten är jag ganska kräsen på. Vill inte bjuda på olika sorters pajer och hemmagjord pizza (även om det är gott) utan maten kommer uteslutande att vara "svensk" med svenska råvaror och det kostar ju en del. Detta trots att det kommer att bli bufféliknande..(Vi gifter oss 6 juni, därav temat på maten)

Ringen. Trodde först att jag skulle bli nöjd med en likadan ring som jag redan har, enkel och slät i vitt guld, men så såg jag den! Designer Georg Jensen och därav dyyr om man jämför med den första tanken.

Vi ska ha fri bar. Vill ej hålla på med pengar hit och dit vid baren, utan alla ska få njuta och slappna av.

Så jag tror att vi kommer att landa på ca 50000 trots att jag får gratis sång i kyrkan, gratis fotograf, kompisars kompisar som gör maten(kostar, men blir billigare än om jag skulle ha en cateringfirma), gratis serveringspersonal, jag beställer kläder till mig, tärnor och näbbar på nätet från kina, tänker inte lägga pengar på make up och frisör etc... Tyvärr så rullar pengarna iväg..

Annars så tycker jag att tipsen ovan är bra:)

• Qetesh

gaah just d =/ en sak till... vill ju har brudtärnor.. är det fult att be dem betala dem själva??

• Qetesh

Klöver dam, tack =) men jag tror vi kommer klara oss... jag har bara inte fattat vad det är som kostat upp emot 40000 ? ELler mer, vad är det som är så sjukt dyrt ??

• DanKat
    Qetesh skrev 2009-01-12 19:36:53 följande:
    Klöver dam, tack =) men jag tror vi kommer klara oss... jag har bara inte fattat vad det är som kostat upp emot 40000 ? ELler mer, vad är det som är så sjukt dyrt ??
    Den största enskilda posten är väl som regel maten. Men sen blir det också väldigt mycket pengar just för att det är så MÅNGA saker som kostar, när man planerar bröllop märker man verkligen att det stämmer med "många bäckar små..."
Svar på tråden Hjälp mej...