• Qetesh

Hjälp mej...

Har precis förlovat mig och vill gärna gifta mig inom ett år eller två. Så nu sitter jag och små spanar lite. Men nåt som skrämmer mej är att dem flesta lägger minst 40 000 kr ända upp till 200 000... Finns det ingen sida som kan visa hur man kan göra ett billigt bröllop ??

Tack

• Svar på tråden Hjälp mej...
  • älskarlivet

Bara vår mat lär kosta 40 000 eller mer!

Qetesh skrev 2009-01-12 19:36:53 följande:
    Klöver dam, tack =) men jag tror vi kommer klara oss... jag har bara inte fattat vad det är som kostat upp emot 40000 ? ELler mer, vad är det som är så sjukt dyrt ??
  • älskarlivet

Min tärna kommer betala sina kläder och tillbehör själva..

Qetesh skrev 2009-01-12 19:35:04 följande:
    gaah just d =/ en sak till... vill ju har brudtärnor.. är det fult att be dem betala dem själva??
  • Jasmina E

Nu har jag inte orkat läsa alla svaren (tyvärr) så du har säkert fått massor av bra tips redan

Men jag skulle aldrig lägga ut så mycket pengar på ett bröllop och det chockerar mig att det finns dem som faktiskt gör det.
    Sanslöst!

Själv kommer jag att gifta mig i moskén i all enkelhet eftersom själva poängen för oss inte är att fläska på med någon gammal flickdröm för att få ett hollywood bröllop.

Så, det finns massor av saker man kan göra för att få ett "budget" bröllop.

För det första måste man inte köpa en brudklänning för 50 000 som man ju aldrig använder igen. Finns jättefina sommarklänningar att köpa (studentkläder som någon sa) eller varför inte hyra brudkläderna?

Smörgåstårta på mottagningen brukar vara lyckat, bröllopstårtan kan man beställa till bra pris eller göra själv om man är lite händig i köket.

Ärligt talat förstår jag inte varför det måste kosta en massa pengar? Skulle väl vara småsaker runtomkring som inbjudningskort och hyra av lokal kanske.

• Qetesh

åh jag har nu pratat med min förste tärna om hon ville vara tärna vilket hon gärna ville =) så nu kolla vi lite klänningar på "skoj"

• Nocia

Hej!
    Vi kommer att ha ett "budgetbröllop": Hyra enkel klänning, laga maten själva, dukning från ikea, bar till självkostnadspris, gratis solister, hår och smink och fotograf, ingen natt på hotell, ingen resa, etc. Vi har bjudit 60 vuxna + 15 barn. Ändå kommer det att kosta runt 30 000. Som nån skrev: Många bäckar små... men det är klart att det går att göra ännu billigare.

Saker man kan spara in på: inbjudningskort, de slängs ju ändå bort, går lika bra att skriva ut på en bra skrivare. Mat och dryck, antingen kuvertavgift eller bar till sjävkostnadspris, man måste inte bjuda på allt. Dukningen, dyra linnedukar eller pappersdukar, vad gör din bröllopsdag minnesvärd? Vi ska låna linnedukar från släkten. Maten, laga själva! Gående bord så slipper ni betala serveringspersonal. Konstgjorda blommor (tex från ikea) istället för levande på borden.

Kom ihåg att det inte finns några måsten! Ni får göra precis som ni vill!

• Qetesh

tack alla för alla fina svar och tips =)

• Undertecknad

Jag måste få inflika att det är väldigt svårt att hålla en tight budget. Vi siktade på 30 000, men det hamnade på lite över dubbelt så mycket. Det är mer smådetaljer än man tror, och jag köpte allt på rea och min klänning kostade INTE 50 000 (snarare 6000, och den var något jag inte ville dra ner på).
    Så, jag tycker att det är liiite jobbigt att du tycker att man "fläskar på med någon gammal flickdröm för att få ett hollywood bröllop". OM jag "fläskade på" så var det för att jag just denna dag ville bjuda mina gäster på LITE finare mat än paj och pastasallad, och jag ångrar det inte ett dugg.

Jasmina E skrev 2009-01-12 20:18:59 följande:

Nu har jag inte orkat läsa alla svaren (tyvärr) så du har säkert fått massor av bra tips redan Men jag skulle aldrig lägga ut så mycket pengar på ett bröllop och det chockerar mig att det finns dem som faktiskt gör det. Sanslöst!Själv kommer jag att gifta mig i moskén i all enkelhet eftersom själva poängen för oss inte är att fläska på med någon gammal flickdröm för att få ett hollywood bröllop. Så, det finns massor av saker man kan göra för att få ett "budget" bröllop.För det första måste man inte köpa en brudklänning för 50 000 som man ju aldrig använder igen. Finns jättefina sommarklänningar att köpa (studentkläder som någon sa) eller varför inte hyra brudkläderna? Smörgåstårta på mottagningen brukar vara lyckat, bröllopstårtan kan man beställa till bra pris eller göra själv om man är lite händig i köket. Ärligt talat förstår jag inte varför det måste kosta en massa pengar? Skulle väl vara småsaker runtomkring som inbjudningskort och hyra av lokal kanske.
  • Klöver dam

Ja jag tycker också att det känns sjukt att det kommer att kosta mer än dubbelt så mycket som jag hade tänkt mig från början..
    Men som sagt, ringen... Den slukar typ 20000.. Jag ha ej beställt den än, känner att allt annat får gå före faktiskt för det är den enskilt största posten. Typ dubbelt så dyr som vad maten är beräknad att kosta...

Så ett tips till får du: Fastna ej för en dyr ring!!:)

• Jasmina E
    Undertecknad skrev 2009-01-12 21:02:16 följande:
    Jag måste få inflika att det är väldigt svårt att hålla en tight budget. Vi siktade på 30 000, men det hamnade på lite över dubbelt så mycket. Det är mer smådetaljer än man tror, och jag köpte allt på rea och min klänning kostade INTE 50 000 (snarare 6000, och den var något jag inte ville dra ner på).Så, jag tycker att det är liiite jobbigt att du tycker att man "fläskar på med någon gammal flickdröm för att få ett hollywood bröllop". OM jag "fläskade på" så var det för att jag just denna dag ville bjuda mina gäster på LITE finare mat än paj och pastasallad, och jag ångrar det inte ett dugg. Jasmina E skrev 2009-01-12 20:18:59 följande:
    Men inte behöver du ta åt dig? Jag endast belyste andra alternativ. Och inte har jag föreslagit pastasallad på ett bröllop inte.
  • Jasmina E

Om jag vill ha ett vad bröllop???!

Nu kan man ju undra vem som är nedlåtande egentligen? Jag har öht inte läst dina ev inlägg så mitt inlägg var inte riktat mot dig personligen, tagga ner lite är du snäll.

Jag förstår fortfarande inte varför det är irriterande att belysa det faktum att man kan ha ett jättefint bröllop utan att det måste kosta skjortan!

White trash får stå för dig, men det är inte många sådana vigslar i moskén kan jag upplysa dig om.

Svar på tråden Hjälp mej...