• Qetesh

Hjälp mej...

Har precis förlovat mig och vill gärna gifta mig inom ett år eller två. Så nu sitter jag och små spanar lite. Men nåt som skrämmer mej är att dem flesta lägger minst 40 000 kr ända upp till 200 000... Finns det ingen sida som kan visa hur man kan göra ett billigt bröllop ??

Tack

• Svar på tråden Hjälp mej...
  • älskarlivet

Du svarade på mitt inlägg och då trodde jag du riktade det till mig, varför citera mig annars?

090208 skrev 2009-01-13 18:03:11 följande:
    NAR riktade jag den undran till DIG?? Finns val en jakla massa folk som kan fa tag i en tradgard.Och sen om just DU har en tradgard eller inte bryr jag mig inte det minsta om. Da har du ju ingen som helst anledning att diskutera tradgards-brollop med mig, eftersom du inte ens har tillgang till just tradgard.Orka.
  • DanKat

Värst vad folk var aggressiva här...

TS, jag kom att tänka på en sak när jag läste gekas inlägg. Vet inte om det var exakt det hon menade, men jag läste iaf någon gång om ett brudpar som önskade sig hela festen i bröllopspresent av gästerna Så ett gäng av dom som skulle komma ansvarade för att fixa lokal, ett annat gäng fick fixa mat osv. Det tycker jag är en jätterolig idé om man nu inte har bestämda idéer om hur man vill ha det Hela festen blir som en enda stor överraskning eftersom brudparet inte vet någonting i förväg då!

• DanKat

Plus att den blir helt gratis förstås

• Qetesh

Ähm ja som det verkar är det maten och lokalhyran som e dyr för dem flesta. Jag kommer nog ha festen på vår tomt eller i bygdegården o vad jag förstår kostar den 1000 kr maten ska vi göra själva men vad gör man med tårtorna? kommer ha ca 50 gäster o då barn inräknat

• älskarlivet

ni kan inte göra tårtorna själva? Eller någon bekant kanske kan? Vet inte om det blir billigare dock, vi har hittat tårta för 30 kr/bit, men det är mycket möjligt att det blir billigare om man gör själv. Man behöver ju inte ha tårta i flera våningar och så.

Qetesh skrev 2009-01-13 18:55:08 följande:
    Ähm ja som det verkar är det maten och lokalhyran som e dyr för dem flesta. Jag kommer nog ha festen på vår tomt eller i bygdegården o vad jag förstår kostar den 1000 kr maten ska vi göra själva men vad gör man med tårtorna? kommer ha ca 50 gäster o då barn inräknat
  • carolaj83

vi lägger "bara" 18 000:- på vårt bröllop, mycket pengar enligt oss men tydligen väldigt lite när man ser hur mycket alla lägger...
    men 18 000:- är vad vi kommer kunna spara ihop, o allt ser ut att bli bara sååå perfekt trotts vår lilla budget

• Lilla Fru L

Bröllopet blir förmodligen en precis lika vacker tillställning oavsett hur mkt pengar man lagt ner på det. Vi skulle ha råd att spara mer, och vi har även haft lyckan att ha fått 20000 i bidrag - dock har vi bestämt att hålla samman det hela så att vi klarar av alla utlägg inom våra månadsbudgetar. Vi skippar kanske vartannat restaurangbesök, typ, men annars så vill vi hellre leva ett bra liv även under tiden fram till bröllopet.
    Jag blir seriöst bedrövad när jag ser alla dessa inlägg om enorma utgifter, som vida överskrider inkomster. Har man råd, fine, ha ett enormt bröllop, men de som inte har råd och måste skuldsätta sig för att klara av bröllopet, sitter sen där med skulder upp över öronen. Och finns det ngt som infektera ett förhållande in i märgen så är det ekonomiska bekymmer och trätor. Keep it simple, at least as simple as you can afford.

• Jasmina E

Ja, det är lustigt vad en del är aggressiva. Man kan ju undra varför.

Ts jag önskar dig ett underbart bröllop i budgetens tecken, jag är övertygad om att det kommer bli fantastiskt hur du än gör

Lycka till!

ps/det finns säkert massor av tips att få nätet om du söker riktigt ordentligt.

• Mrs S 2B

Jag håller med om att alla bröllop är unika på sitt sätt, oavsett budget.

Inte meningen att skapa otrevlig stämning i tråden med mitt förra inlägg (PMS..bad excuse men jag tände nog lite fort igår)

Att lägga runt 100 000 på ett bröllop eller mer beror ju helt på vad man har för ekonomiska möjligheter. Jag tror att det är väldigt få som faktiskt "förköper sig" eller tar lån. För egen del, visst, det kloka vore kanske att behålla de 150 000 vi sparat ihop som en buffert MEN hur man vill spendera sina ihopsparade pengar, oavsett storlek, måste ju vara upp till var och en...jag drömmer om en dag där vi får fira vår kärlek tillsammans med nära och kära, jag VILL ha en "fin klänning" som jag känner mig lyxig i, jag vill just BJUDA mina vänner, inte göra mitt bröllop till en uppoffring för dem (dvs inte åka ut på landet så att alla måste resa och betala hotell)..jag har ingen trädgård..så.. då rusar tusenlapparna iväg.

Hursomhelst, låt oss vara sams och istället dela positiva tips och råd så är jag säker på att vi alla får en underbar underbar dag.

Lilla Fru L skrev 2009-01-13 20:14:27 följande:

Bröllopet blir förmodligen en precis lika vacker tillställning oavsett hur mkt pengar man lagt ner på det. Vi skulle ha råd att spara mer, och vi har även haft lyckan att ha fått 20000 i bidrag - dock har vi bestämt att hålla samman det hela så att vi klarar av alla utlägg inom våra månadsbudgetar. Vi skippar kanske vartannat restaurangbesök, typ, men annars så vill vi hellre leva ett bra liv även under tiden fram till bröllopet. Jag blir seriöst bedrövad när jag ser alla dessa inlägg om enorma utgifter, som vida överskrider inkomster. Har man råd, fine, ha ett enormt bröllop, men de som inte har råd och måste skuldsätta sig för att klara av bröllopet, sitter sen där med skulder upp över öronen. Och finns det ngt som infektera ett förhållande in i märgen så är det ekonomiska bekymmer och trätor. Keep it simple, at least as simple as you can afford.
  • Hemlig2009

Ja, klart att det går att ha dyra bröllop. Vad som kan kosta 40.000 kr? Våra ringar tex. Det väljer vi att lägga halva budgeten på just för att det är viktigt för oss. Sedan maten då vi ska vara på restaurang för att vi undvika dukning och planering av porslin, servetter, disk mm. Där har 35.000 kr till för ca 45 gäster. Sedan tillkommer kläder, blommor, hår, smink och annat smått och gott. Jag har valt att lägga 7000 kr på klänningen vilket jag inte hade tänkt först. Men jag hittade faktiskt ingen annan, blev bara ledsen när jag fick på mig klänningarna. Kände mig inte fin i en enda. Så då sa min sambo att om jag bara hittar en enda klänning, så är ju den den billigaste klänningen av alla!

Men TS, ni ska ju naturligtvis ha det bröllop ni vill ha! Försök att göra en lista på det ni behöver för att skapa er dag, ta sedan reda på vad allt kostar. Sedan kan men se om det behövs skäras ned någonstans eller om det finns utrymme för något extra ni skulle vilja ha med.

Lycka till!

• annakristina
    Hemlig2009 skrev 2009-01-13 23:31:29 följande:
    Så då sa min sambo att om jag bara hittar en enda klänning, så är ju den den billigaste klänningen av alla!
    Åh vilken härlig kommentar! Så ska jag också tänka när jag är på klänningsjakt!
  • kalize

Mrs S 2B skrev 2009-01-13 23:15:18 följande:

Jag tror att det är väldigt få som faktiskt "förköper sig" eller tar lån.
    Du har säkert rätt, men jag har hört om bekanta som tagit lån på upp till 100.000 kr för sina bröllop.
    Jag tror att det är väldigt lätt att bli indragen i det roliga/bröllopshysterin (välj själv) och överdriva sina egna möjligheter. "Vi kan ta ett litet lån", "Det är ju inte så mycket om man betalar av på några år" osv...

Jag tror det är viktigt att ifrågasätta hur mycket man faktiskt lägger på sitt bröllop, eller att någon annan ifrågasätter det. Man kan få sig en kalldusch. Själv har jag kollat vad ett "drömbröllop" skulle kosta, och det är det tredubbla mot vår faktiska budget. Självklart ska folk få lägga så mycket dom vill utan att bli ifrågasatta, och det är ju (förhoppningsvis!) enda gången man gifter sig, men är inte det viktigaste att man faktiskt binder sig med den man älskar mest? Vad gör en dag mot ett helt liv?

MEN! Ni som lägger "mycket", ni får helt säkert ett underbart bröllop för både era nära och kära! Och det blir säkert ett underbart minne ni kan se tillbaka på i framtiden.

Och till TS: Du kommer garanterat få ett underbart, kärleksfullt bröllop du också! Se bara till att hålla fokus och inte dra iväg med ringar, klänningar, presenter till gästerna, stolsöverdrag, 3 meter höga bordsdekorationer osv, så ska det nog gå bra ^^
  • bongen80

Till TS!
    Vi kommer lägga upp till 20000:- på bröllopet. Varav 10000:- är present från mamma o pappa.

Vi köper saker lite då o då för att hålla jämn ström på pengarna.

Det blir ca 80 gäster varav 20 barn (1-17 år)

Ringen 2800:- på Guldfynds rea (finns i galleriet)
    Tärnklänningarna 3 st á 150:- på rea
    Näbbklänningar 3 st á 150:-
    Skjorta o väst till pojkarna 50:-/st på Lindex rea
    byxor från kappahl 2st á 179:-
    bestman skjorta o väst 375:- rea Lager70
    brudklänning 630:- på tradera
    skor blir vanliga vita ballerina för ca 200
    gör egna inbjudningskort eller ring runt o spara porto
    vi bjuder på buffe o lagar maten själva
    billiga tårtor från Ica Maxi ca 11-20kr/bit beroende på hur mycket dekoration vi ska ha
    bystugan 800:- för 4 dygn
    håret kommer jag kosta på
    blommor köps sen gör mormor buketten
    tiara, väska och slöja lånar jag av en väninna
    min m2b vill gifta sig i son morfars smoking
    dryck till maten bjuder vi på sen blir det betalbar
    solister i kyrkan 500:-
    till festen blir det cd-skivor i nån maffig lånad stereo
    fotografering sköter m2b:s systerdotter
    mammas kusiner hjälper till att sköta buffen
    dukningen blir enkel med vita dukar, ljus, o utströdda rosenblad
    vi skriver ut egna festprogram/kyrkprogram

Nu har ju vi haft tur att hitta många dyra poster på rea, men så har vi handlat lite då o då.

Om vi haft möjlighet skulle vi säkert lagt mer pengar på bröllopet men som det har sett ut o kommer se ut ett bra tag framöver så blir det så här. 4 barn mammapeng + min m2b:s inkomst sen blir det inte så mycket kvar att spendera. Dessutom blev jag arbetslös strax innan jag skulle vara mammaledig.

Det går att hitta smarta billiga lösningar o särsklilt för er som är ute i god tid med planeringen.

Lycka till!!

oj va långt de blev

Svar på tråden Hjälp mej...