• JosieJose

Får man ha åsikter om svensexan??

Nu är det så att min fästman är engelsk och där går man ofta på strippklubb som del av svensexan och självklart kommer ju då brudgummen bli bjuden på en privat dans..
    (Han går inte på såna ställen vanligtvis)
    Jag har väldigt svårt för just såna ställen. Inte för att jag är orolig att han ska göra något dumt men jag tycker verkligen inte om ideén att han ska sitta där och titta på någon halvnaken tjej som dansar framför honom... (jag menar ska han se en tjej naken, eller näst intill, ska det väl ändå vara mig)

Nu undrar jag vad ni tjejer tycker. Kan man som mannens blivande fru säga att man inte är bekväm med att de går på ett sånt ställe och verkligen inte vill att de gör det? (det är inte så att han verkligen vill göra det ändå, men jag vet att de som kommer anordna svensexan skulle planera in det)
    Eller är det bara att gilla läget och hålla tyst?

• Svar på tråden Får man ha åsikter om svensexan??
  • MolsonCanadian

Tja, ibland så.

shakynose skrev 2009-01-16 11:13:56 följande:
    Framstår jag som en konflikträdd typ?
  • Pugsley

Men det är ju precis det här jag har försökt säga hela tiden! Jag tycker inte heller att det är ok att förbjuda hit och dit men att man faktiskt kan lösa sådana potentiella konflikter sinsemellan med respekt och öppenhet. Vad jag motsattte mig var att många har dragit likhetstecken mellan det och att vara kontrollerande. Jag försökte också påpeka att alla handlanden har konsekvenser, både bra och dåliga, och att man då får ta konsekvenserna av sitt handlade. Detta tyckte då vissa att då får man minsann ta konsekvenserna av att förbjuda något. Jag har aldrig sagt att jag skulle förbjuda något, vilket inte heller TS har gjort. Hon har heller inte sagt att hon skulle ringa runt och säga till hans kompisar vad hon tyckte vad ok och inte. Däremot tyckte någon att hon visst fick tycka saker men kunde då också hålla dom för sig själv utan att prata med blivande.

Tyvärr har det nog uppstått missuppfattningar i den här diskussionen, och vissa (nu menar jag inte dig) vill inte ens försöka utgå ifrån själva situationen utan anser att man alltid ska göra som man själv vill bara för att man har rätt till det. Tråkigt tycker jag när man faktiskt kan föra en intressant diskussion utan att vara spydig och komma med dumma kommentarer om att man tycker synd om ens partner bara för att man tycker en viss sak ...

Emmet99 skrev 2009-01-16 10:57:22 följande:
    Nej jag tycker det är fullkomligt meningslöst att förbjuda sin partner att vara otrogen. Jag tycker det är totalt meningslöst att förbjuda honom något över huvudtaget. Men det innebär ju inte att jag skulle bli glad om han var det, utan det skulle nog leda till katastrof =) Men han är en vuxen människa och kan ta konsekvenser och föreställa sig konsekvenserna av sitt handlande utan att jag skall sätta upp regler. Jag anser att ett förbud är när man uttalat talar om för någon att "jag bestämmer att du inte får göra detta" "du får inte göra si och så" Det handlar om att den ena parten sätter sig över den andra genom att bestämma saker. Som jag tidigare sagt är det en enorm skillnad att resonera fram saker tillsammans. Det är skillnad mellan att säga "jag vill inte att du gör så för att jag blir ledsen då" än att säga "du får inte". Det är klart man skall vara överens om vad som är ok och inte ok. Men i ÖVERENS ingår inte att den ena säger "du får inte jag bestämmer" och att den andra skall lyda. Förstår du vad jag menar?
  • Emmet99
    Pugsley skrev 2009-01-16 11:16:24 följande:
    Men det är ju precis det här jag har försökt säga hela tiden! Jag tycker inte heller att det är ok att förbjuda hit och dit men att man faktiskt kan lösa sådana potentiella konflikter sinsemellan med respekt och öppenhet. Vad jag motsattte mig var att många har dragit likhetstecken mellan det och att vara kontrollerande. Jag försökte också påpeka att alla handlanden har konsekvenser, både bra och dåliga, och att man då får ta konsekvenserna av sitt handlade. Detta tyckte då vissa att då får man minsann ta konsekvenserna av att förbjuda något. Jag har aldrig sagt att jag skulle förbjuda något, vilket inte heller TS har gjort. Hon har heller inte sagt att hon skulle ringa runt och säga till hans kompisar vad hon tyckte vad ok och inte. Däremot tyckte någon att hon visst fick tycka saker men kunde då också hålla dom för sig själv utan att prata med blivande. Tyvärr har det nog uppstått missuppfattningar i den här diskussionen, och vissa (nu menar jag inte dig) vill inte ens försöka utgå ifrån själva situationen utan anser att man alltid ska göra som man själv vill bara för att man har rätt till det. Tråkigt tycker jag när man faktiskt kan föra en intressant diskussion utan att vara spydig och komma med dumma kommentarer om att man tycker synd om ens partner bara för att man tycker en viss sak ...
    aha! :D:D:D
  • shakynose
    MolsonCanadian skrev 2009-01-16 11:13:07 följande:
    *suck*Det är det här med analogier igen. Att ha åsiktsfrihet är inte detsamma som att man kan kräva att andra människor ska vilja vara med en oavsett. Vore det så enkelt så tycker jag att du ska ta dig till t ex Gaza på stört och lösa det.
    Kan du inte hålla dig till sak istället?
  • shakynose
    Men det är ju precis det här jag har försökt säga hela tiden! Jag tycker inte heller att det är ok att förbjuda hit och dit men att man faktiskt kan lösa sådana potentiella konflikter sinsemellan med respekt och öppenhet. Vad jag motsattte mig var att många har dragit likhetstecken mellan det och att vara kontrollerande. Jag försökte också påpeka att alla handlanden har konsekvenser, både bra och dåliga, och att man då får ta konsekvenserna av sitt handlade. Detta tyckte då vissa att då får man minsann ta konsekvenserna av att förbjuda något. Jag har aldrig sagt att jag skulle förbjuda något, vilket inte heller TS har gjort. Hon har heller inte sagt att hon skulle ringa runt och säga till hans kompisar vad hon tyckte vad ok och inte. Däremot tyckte någon att hon visst fick tycka saker men kunde då också hålla dom för sig själv utan att prata med blivande. Tyvärr har det nog uppstått missuppfattningar i den här diskussionen, och vissa (nu menar jag inte dig) vill inte ens försöka utgå ifrån själva situationen utan anser att man alltid ska göra som man själv vill bara för att man har rätt till det. Tråkigt tycker jag när man faktiskt kan föra en intressant diskussion utan att vara spydig och komma med dumma kommentarer om att man tycker synd om ens partner bara för att man tycker en viss sak ...
    Visst kan man föra en intressant diskussion om detta! Men dina inlägg liknar mer monologer och du verkar ha fler ståndpunkter än en...
  • Pugsley

Men det är inte många som har sagt att dom skulle förbjuda ditten och datten. Du har hakat upp dig lite på ordet. I mitt fall och förmodligen i TS fall så skulle vi också tycka att det var tråkigt om våra respektive skulle gå på strippklubb. Ingen av oss har sagt att vi förbjudit det.

Du anser alltså att man prioriterar sin partner för att man väljer bort bröllopet då denne inte var bjuden? Prioterar inte då våra partner oss och våra känslor när dom väljer att avstå från strippklubb? Eller tackar nej till en strippa för att detta inte gynnar vårt förhållande eller honom själv? Fast du kanske anser att det är annorlunda för att det inte handlar om strippklubb utan för att det är en princip som är viktig för dig?

shakynose skrev 2009-01-16 11:06:28 följande:
    Nej jag skulle ALDRIG säga till min kille att han inte FÅR göra det ena eller andra.Jag har fortfarande inte sagt att han inte FÅR gå på något bröllop om inte jag var bjuden. Om han gjorde det så skulle jag antagligen inte bli särskilt sårad heller. Men jag skulle tycka att det var tråkigt. Och han tycker likadant. Och det har jag förklarat i trådar som handlar om just detta för att visa på att det finns de som prioriterar umgänge med sin partner framför att åka iväg bröllop ensamma, och tackar nej till inbjudan enbart för att man inte är välkomna båda två.Så du har ingen poäng och det är ganska löjeväckande!
  • Pugsley

Precisera gärna.

shakynose skrev 2009-01-16 11:26:57 följande:
    Visst kan man föra en intressant diskussion om detta! Men dina inlägg liknar mer monologer och du verkar ha fler ståndpunkter än en...
  • shakynose
    Pugsley skrev 2009-01-16 11:26:57 följande:
    Men det är inte många som har sagt att dom skulle förbjuda ditten och datten. Du har hakat upp dig lite på ordet. I mitt fall och förmodligen i TS fall så skulle vi också tycka att det var tråkigt om våra respektive skulle gå på strippklubb. Ingen av oss har sagt att vi förbjudit det. Du anser alltså att man prioriterar sin partner för att man väljer bort bröllopet då denne inte var bjuden? Prioterar inte då våra partner oss och våra känslor när dom väljer att avstå från strippklubb? Eller tackar nej till en strippa för att detta inte gynnar vårt förhållande eller honom själv? Fast du kanske anser att det är annorlunda för att det inte handlar om strippklubb utan för att det är en princip som är viktig för dig?
    Om man inte är överrens i en fråga oavsett om det handlar om huruvida man vill gå på bröllop utan sin partner eller om det är okej med strippor, så tycker inte jag att det är rätt att ställa ultimatum. Man har inte rätt att kräva att någon ska prioritera värderingar som inte är ens egna. Om man ändå väljer att göra det så är ju allt frid och fröjd, men du har ingen rätt att KRÄVA det.
    Jag kräver inte att min kille ska prioritera mig. Men han gör det ändå av egen fri vilja och det betyder allt för mig.
    Att veta att kärleken är det centrala och inte rädslan för att förlora den andre.
  • Pugsley

Men jag har aldrig krävt det och inte heller TS vad jag förstår! Har absolut uttryckt vad jag tycker om saken och hur det skulle få mig att känna mig och min sambo verkar tycka att detta bla är en anledning att inte gå på strippklubb. Och detta betyder jättemycket för mig också. Men för mig handlar också förhållanden om kompromisser, men jag tycker inte att kompromisser är lika med att kräva något av någon. Jag har hela tiden sagt att min sambo gör sina egna val, vilket alla ska göra men att han då är medveten om att jag både kan bli ledsen och arg över dessa. Och det har jag rätt till precis som han har rätt att göra det val han gör. Man kan faktiskt komma fram till en lösning genom att kompromissa men där ingen av parterna förbjuder någon något. Det är iaf så våra lösningar går till och i detta fall så har han ändå ingen behållning av strippklubbat och tycker inte att det varit ett särskilt svårt ställningstagande.

Vad jag försökte uppmuntra TS till var att prata med sin partner, kanske han inte visste att hon kände så här och inte alls hade några problem med att avstå från en ev strippshow för att han själv ville det. Man vet aldrig var folk står i en fråga innan man pratar om det. Och nog tycker jag att det är underbart att din man väljer dig framför ett bröllop om det är det han vill precis som jag tycker det är underbart att min kille inte tycker det är så viktigt med strippor att han tycker det är värt att göra mig ledsen. Och det tycker inte jag är ett dugg kontrollerande.

shakynose skrev 2009-01-16 11:40:56 följande:
    Om man inte är överrens i en fråga oavsett om det handlar om huruvida man vill gå på bröllop utan sin partner eller om det är okej med strippor, så tycker inte jag att det är rätt att ställa ultimatum. Man har inte rätt att kräva att någon ska prioritera värderingar som inte är ens egna. Om man ändå väljer att göra det så är ju allt frid och fröjd, men du har ingen rätt att KRÄVA det.Jag kräver inte att min kille ska prioritera mig. Men han gör det ändå av egen fri vilja och det betyder allt för mig.Att veta att kärleken är det centrala och inte rädslan för att förlora den andre.
  • Vill nu
    Däremot tyckte någon att hon visst fick tycka saker men kunde då också hålla dom för sig själv utan att prata med blivande.
    Antar att det var mitt inlägg du syftade på. Det jag menade var självklart inte att hon inte skulle prata om det med sin man, utan att hon inte skulle ringa runt till hans vänner om edt!
Svar på tråden Får man ha åsikter om svensexan??