• JosieJose

Får man ha åsikter om svensexan??

Nu är det så att min fästman är engelsk och där går man ofta på strippklubb som del av svensexan och självklart kommer ju då brudgummen bli bjuden på en privat dans..
    (Han går inte på såna ställen vanligtvis)
    Jag har väldigt svårt för just såna ställen. Inte för att jag är orolig att han ska göra något dumt men jag tycker verkligen inte om ideén att han ska sitta där och titta på någon halvnaken tjej som dansar framför honom... (jag menar ska han se en tjej naken, eller näst intill, ska det väl ändå vara mig)

Nu undrar jag vad ni tjejer tycker. Kan man som mannens blivande fru säga att man inte är bekväm med att de går på ett sånt ställe och verkligen inte vill att de gör det? (det är inte så att han verkligen vill göra det ändå, men jag vet att de som kommer anordna svensexan skulle planera in det)
    Eller är det bara att gilla läget och hålla tyst?

• Svar på tråden Får man ha åsikter om svensexan??
  • MolsonCanadian

Vänta nu... var det inte du som inte skulle tillåta att din man gick på ett bröllop du inte var bjuden till..?

Självklart är det inte ett problem när man delar grundvärderingarna i ett förhållande. Däremot verkar just det här fenomenet inte vara något som man överlag diskuterar ur ett ideologiskt perspektiv i förhållandet.

shakynose skrev 2009-01-15 19:10:48 följande:
    Jo jag tycker tamejtusan att man är överdrivet kontrollerande om man har en massa åsikter om vad ens man gör med sina kompisar! Varför ska man som fästmö sätta upp en massa regler? Klarar inte killen av det själv? Varför är det den blivande frun som ska vara hans skydd för grupptrycket? Om jag nu har en massa principer mot porrindustrin så gör jag bättre i att hitta en man med samma värderingar än att försöka förändra en man som kanske innerst inne tycker annorlunda! Och nej, alla killar blir inte glada och kåta av att en främmande flicka dansar naken framför dem! Precis som alla tjejer inte blir upprörda och illamående av porr.Det är inte min plikt som kvinna att kontrollera min mans penis. Det ska han klara av på egen hand! Annars kan det vara för min del.Jag tror INTE att man gör vare sig själv eller sin blivande en tjänst om man ska diktera villkoren för hans umgänge med vännerna. Det hoppas jag att han kan göra själv...
  • Vill nu

Fast jag upplever det som att det ofta är samma människor som hellre skulle låta bli att gifta sig, sän att låta sambon ha en strippa på svennsexan, somdessutom förbjuder dem att umgås med sina ex! Och tycker det är jobbigt att han umgås med tjejkompisar på tu man hand... Och som tycker att det alltid är nån tjej på krogen som han kanske råkade titta lite för myket på... Eller att nån tjej stötte på honom, och han sa inte direkt att han har tjej... osv osv. Säger inte att ALLA är så, men tycker att ofta verkar det faktiskt bottna i dålig självkänsla, och att man inte har full tillit till sin man!
    Det är dessutom ofta (märk OFTA inet alltid) dessa tjejer som frågar "är hon snyggare än mig"...

Sen finns det så klart de som av principsak är emot allt i porr/strippindustrin, och det har man all rätt att vara, men jag tror att det flesta hittar sin motvilja i att en främmande (ofta snygg tjej) ska dansa framför den blivnade mannen, som en sorts förspel. (som faktisk inte går längre...)

Själv tycker jag att det är skillnad på en fräsch strippa, som kanske gör det bara för att hon tycker det är kul, eller en sjaskig nedknarkad variant, som bor på gatan, och måste göra det för att överleva, typ...

Det som är synd är väl att strippbranchen inte är lika jämlik... Lite nyfiken, skulle det vara mer ok, om det fanns lika många manliga strippor som kvinnliga? Får lite den känslan, när man pratar om kvinnlig objektifiering...

Pugsley skrev 2009-01-15 18:48:34 följande:
    *Suck*När ska folk förstå att ogillande av porrindustrin inte alltid handlar om svartsjuka eller oro för otrohet?! Är det det enda motargumentet som finns? Verkar som att alla som "tillåter" sin partner att gå på strippklubb aldrig skulle falla sig in att förbjuda sin karl något. Man kan ju fråga sig vilken typ av partner dom har i så fall som inte bryr sig om om sin partner mår dåligt över något och försöker respektera den känslan? Att vissa mår dåligt över någonting som andra ser som en bagatell handlar om att vi alla har olika personligheter och uppfostran. Och vi som inte gillar porrindustrin kan (oftast) respektera och acceptera att ett par där både tycker detta är ok har rätt att göra vad dom vill. Vad jag inte förstår är varför inte ni kan ge oss samma respekt och acceptera att vi inte tycker detta är ett ok och något som vi borde kunna kompromissa med vår partner? Ska jag tycka att någon är kontrollerande bara för att dom inte tycker det är kul när ens partner umgås på tu man hand med sitt ex? Detta kanske är ett känsligt ämne för vissa medans det är helt ok med andra. Men är detta inte något man måste diskutera och komma på en lösning med sin respektive? Hade min blivande man helt sonika struntat i mina känslor och inte brytt sig om vad jag tycker om deras umgänge och inte tyckt att jag har någon som helst rätt att yttra mig om det, så hade nog jag letat mig om efter en ny man!Med detta säger jag inte att han inte får träffa ett ex men det är definitivt något man pratar med sin partner om innan och respekterar dennes känslor och tankar kring saken! Så tycker iaf jag att ett förhållande ska fungera, och det har ingeting med kontroll att göra enbart respekt och förståelse.
  • shakynose
    MolsonCanadian skrev 2009-01-15 20:24:02 följande:
    Vänta nu... var det inte du som inte skulle tillåta att din man gick på ett bröllop du inte var bjuden till..? ....
    Nej, det har jag verkligen inte sagt. Jag skulle däremot inte gå på ett bröllop som inte han var bjuden till. Och vice versa.
  • shakynose
    MolsonCanadian skrev 2009-01-15 20:24:02 följande:
    ... Självklart är det inte ett problem när man delar grundvärderingarna i ett förhållande. Däremot verkar just det här fenomenet inte vara något som man överlag diskuterar ur ett ideologiskt perspektiv i förhållandet.
    Inte? Och även om det nu är som du säger, så förstår jag inte hur det förklarar eller försvarar ett överdrivet kontrollbehov/överbeskyddande?
  • momi boki

du har absolut rätt att tycka till om saken

• Pugsley

Så det skulle vara ok att din man gick på ett bröllop som du inte var bjuden på? Och du skulle inte ens bli lite sur om han gjorde det? Är lite nyfiken på varför ni aldrig skulle gå på ett bröllop utan varandra?
    Personligen kan jag tycka att det är en bagatell och har istället full förståelse om nån av mina eller hans vänner som jag inte alls känner, enbart kan bjuda sin kompis och inte respektive för att dom inte har råd, ont om plats etc. Jag litar på honom så pass mycket att han får gå själv

Självklart är det roligare att bli bjuden själv men om det inte alls är ens umgängeskrets så kan jag förstå om brudpar väljer bort repsektive som dom aldrig har träffat. Det blir mycket folk som det är och både pengar och plats blir tajt för många som gifter sig.

Vad jag försöker säga att det här kanske är en princip som du har (och som det verkar, din respektive också) och det får ju jag respektera hos dig även om jag inte tycker samma sak. Precis som att du borde respektera att jag inte stöder porrindustrin och att min sambo inte heller gör det. Sen är det inte så att jag kan förbjuda honom, han är en vuxen man som tar sina egna beslut. Men man måste också som vuxen ta konsekvensen av sina handlingar vad dom än må vara. Om han vill gå på strippklubb är det hans val men jag tycker inte att det är ok och jag kommer förmodligen vara både arg och besviken. Men det får ju varje par lösa sinsemellan.

Nog finns det något som du inte gillar om din partner skulle göra, vare sig det handlar om svartsjuka eller vem som gör mest hemma? Jag tycker att det är en lika "ful" ovana att bråka och tjata om vem som gör vad hemma som att vara svartsjuk. (Uppdelningen av sysslor i hemmet kan ju också vara påtvingat från en partners håll men detta är helt accepterat eftersom man tycker att så ska det vara)Men livet är inte alltid perfekt och inom förhållande så måste man lyssna på varandra och lösa konflikter tillsammans, vad det än gäller. Det är lätt att klappa sig själv om axeln för att man minsann litar på sin kille och inte är det minsta svartsjuk, medans man har problem och konflikter i andra delar av förhållandet. Bråk om annat är varken bättre eller mer glamouröst än bråk om svartsjuka. Ha bara lite mer förståelse för att vi alla tänker på olika sätt och att olika situationer påverkar oss olika. Det betyder inte att vissa har bättre förhållanden än andra bara för att man "tillåter" sin respektive att göra vad dom vill. Jag tror absolut på att alla gör sina egna val, vilket min sambo självklart får göra, men att man är medveten om att alla val har konsekvenser, både bra och dåliga!

Sorry att det blev så långt!

shakynose skrev 2009-01-15 22:12:42 följande:
    Nej, det har jag verkligen inte sagt. Jag skulle däremot inte gå på ett bröllop som inte han var bjuden till. Och vice versa.
  • MolsonCanadian

Jag anser inte att det är ett "överdrivet kontrollbehov/överbeskyddande" att av ideologiska skäl inte acceptera att ens partner stödjer en sådan industri. Du kan förmodligen komma på företeelser som du inte skulle acceptera att din partner stödde och som då följaktligen innebär att du skulle välja bort vederbörande som partner.

shakynose skrev 2009-01-15 22:15:10 följande:
    Inte? Och även om det nu är som du säger, så förstår jag inte hur det förklarar eller försvarar ett överdrivet kontrollbehov/överbeskyddande?
  • MolsonCanadian

Aha. Så om han ville gå så hade det varit ok?
    Det var ju skönt.

shakynose skrev 2009-01-15 22:12:42 följande:
  • Pugsley

Jag har varken problem med att han snackar med några tjejer på krogen eller att han går ut med sina polare till vanliga barer. Men strippklubb är inte ok med mig och jag tycker inte att jag ska behöva anses som kontrollerade för det.

Min sambo reser otroligt mycket med jobbet (ca 4 månader av året) och träffar många söta tjejer på sina resor. Man måste ha ett stabilt förhållande med mycket tillit för att det ska fungera bra (tillsammans i nästan 10 år) men jag tycker fortfarande inte att det är ok med strippklubb. Tycker nog att det är ok att han vet vad jag tycker om strippklubb och därför avstår från att gå på dessa. Jag har inte förbjudit honom men han vet att jag skulle bli besviken (och det får jag fakstiskt bli) och tycker inte att det är speciellt intressant att gå ändå, så han tycker nog inte att han missar så mycket. Om ni tycker det är kontrollerande så fine, men jag tycker att det handlar om respekt för sin partner och att han ändå inte är intresserad av att gå.

Tycker också att om man respekterar tjejerna som dansar är det en helt annan sak. Är man ok med att sin egen dotter, syrra eller fru skulle strippa så tycker jag också att det är ok att man tittar på det. Allt annat är dubbelmoral och betyder att man nedvärderar tjejen/killen som strippar och inte anser att det är bra/värdigt. Det jag har svårt för är att man inte ser dessa dansare som människor med ett värde utan bara en kropp som ska tillfredsställa. Men som jag sa så är det faktiskt skillnad om man ser på dessa strippor med respekt och som likvärdiga, då har jag faktiskt inte lika mycket emot strippandet.

Vill nu skrev 2009-01-15 21:48:07 följande:

Fast jag upplever det som att det ofta är samma människor som hellre skulle låta bli att gifta sig, sän att låta sambon ha en strippa på svennsexan, somdessutom förbjuder dem att umgås med sina ex! Och tycker det är jobbigt att han umgås med tjejkompisar på tu man hand... Och som tycker att det alltid är nån tjej på krogen som han kanske råkade titta lite för myket på... Eller att nån tjej stötte på honom, och han sa inte direkt att han har tjej... osv osv. Säger inte att ALLA är så, men tycker att ofta verkar det faktiskt bottna i dålig självkänsla, och att man inte har full tillit till sin man! Det är dessutom ofta (märk OFTA inet alltid) dessa tjejer som frågar "är hon snyggare än mig"...Sen finns det så klart de som av principsak är emot allt i porr/strippindustrin, och det har man all rätt att vara, men jag tror att det flesta hittar sin motvilja i att en främmande (ofta snygg tjej) ska dansa framför den blivnade mannen, som en sorts förspel. (som faktisk inte går längre...)Själv tycker jag att det är skillnad på en fräsch strippa, som kanske gör det bara för att hon tycker det är kul, eller en sjaskig nedknarkad variant, som bor på gatan, och måste göra det för att överleva, typ... Det som är synd är väl att strippbranchen inte är lika jämlik... Lite nyfiken, skulle det vara mer ok, om det fanns lika många manliga strippor som kvinnliga? Får lite den känslan, när man pratar om kvinnlig objektifiering...
  • shakynose
    MolsonCanadian skrev 2009-01-15 23:58:59 följande:
    Aha. Så om han ville gå så hade det varit ok?Det var ju skönt.
    What?! Kan du ta den diskussionen i en annan tråd tack!
Svar på tråden Får man ha åsikter om svensexan??