• Bimmla

    De här med att bjuda respektive

    Jag funderar på hur man gör när man ska skicka ut inbjudningarna.
    Jag kommer bjuda mina kusiner som jag inte pratat med på säkert 6 år, jag har ingen aning om om någon av dom har en respektive och hur seriöst de är i så fall. Inbjudningskortet kommer skickas till min farbror så på så sätt blir mina kusiner inbjudna.

    Hur formulerar man inbjudan till dom? Är de upp till dom att informera om att dom har respektive och att dom vill följa med?
    Vi försöker ha ett så litet bröllop som möjligt så vi vill egentligen inte ha dit folk som vi inte känner.

  • Svar på tråden De här med att bjuda respektive
  • anne på grönkulla

    Om du vill att kusinerna ska känna sig så viktiga för dig att de vill komma så är det upp till dig. Spelar det ingen roll för dig så behöver du inte lägga mer möda på det.


    Bimmla skrev 2009-01-20 21:18:23 följande:
    Fast nu är de inte två kusiner utan fyra... så då blir det fyra personer extra om alla har en respektive.Men är det verkligen upp till mig att höra av mig å cheka läget bara för att de är jag som gifter mig?? Jag själv skulle inte ta illa upp om någon av dom gifte sig och inte bjöd in min m2b eftersom dom inte träffat honom och knappt vet att han finns.
  • Bimmla
    Finyare skrev 2009-01-20 21:34:53 följande:
    Nu kanske det bara är jag som är krånglig, men jag tänkte göra två set av inbjudningar, en till själva vigseln och en till festen. Då vi ville hålla kostnaderna nere och inte utesluta vissa från vigseln så verkade det enklast. Bara dem närmaste kommer bli bjudna på festen, men alla får komma på vigseln!På så vis slipper jag känna att jag "uteslutit" någon. Sen hur kul dem tycker det är med att bara vissa får komma på festen är upp till dem. Dem fick ju i alla fall vara med på det viktigaste! Vad gäller formulering så har jag samma problem, det jag tänkt ut hittills är antingen en liten parentes där det står "med respektive" eller helt enkelt skriva "Fam. Svensson". Men det är ju jag det!Enklast är ju självklart att fråga farbror om han vet om dem har någon respektive.Lycka till!
    Det verkar mer som folk bryr sig väldigt mycket om etiketten och då kanske de är lika bra att inte bjuda delar av släkten.
    De kanske är så att jag är för ung för att förstå de här med vett och etikett och inte anser att de gör så mycket om jag inte blir bjuden till en totalt främlings bröllop bara för att jag råkar kila stadigt men någon i deras umgängeskrets/släkt.

    Vi får se hur de löser sig men som du har tänt att göra ska jag verkligen fundera på =)
    Folk kanske blir nöjda bara över att få komma på vigseln, men de här med hur man ska formulera sig är verkligen svårt.
  • Glimta

    Vi försöker oxå hålla kostnaden nere. Vi har tänkt så att de som lever under samma tak, alltså sambo eller gifta + deras barn blir bjudna.
    Men "singlarna" får dock inte ta med sig någon dejt. Det blir för dyrt helt enkelt.
    Vi ska inte bjuda några kusiner men däremot har vi några kompisar som inte har samboförhållanden, nu har iof ingen av dom heller haft något förhållande med någon nyligen så det underlättar ju lite. MEN jag fick faktiskt frågan av en av singelkompisarna om hon fick ta med någon och då svarade jag bara ärligt att -Tyvärr, men vi har en för tight budget för det.
    Verkade som hon tyckte det var helt ok.

    Oj, nu blev det långt...
    Lycka till med era bröllop!

  • Bimmla
    Glimta skrev 2009-01-20 22:00:11 följande:
    Vi försöker oxå hålla kostnaden nere. Vi har tänkt så att de som lever under samma tak, alltså sambo eller gifta + deras barn blir bjudna. Men "singlarna" får dock inte ta med sig någon dejt. Det blir för dyrt helt enkelt. Vi ska inte bjuda några kusiner men däremot har vi några kompisar som inte har samboförhållanden, nu har iof ingen av dom heller haft något förhållande med någon nyligen så det underlättar ju lite. MEN jag fick faktiskt frågan av en av singelkompisarna om hon fick ta med någon och då svarade jag bara ärligt att -Tyvärr, men vi har en för tight budget för det.Verkade som hon tyckte det var helt ok.Oj, nu blev det långt...Lycka till med era bröllop!
    De där är super bra!
    Det ska vi nog också använda, lever man under samma tak så är de okej annars blir det nej.
    Tack för tipset. Hoppas ni får ett fint bröllop =)
  • Megi

    Jag håller med :D
    För inte alls så länge sen så blev min då pojkvän nu m2b bjuden på ett bröllop och hon som gifte räknade med mej fast hon aldrig träffat mej. Ja hade bjudit med respektive...


    Augusti2010 skrev 2009-01-20 21:35:09 följande:
    Det handlar inte om huruvida du vet om respektives existens eller inte, utan att när man blir bjuden på fest av detta slag är det tradition, etikett - kalla det vad du vill - att man får ta med sig sällskap. Som gäst ska du inte behöva gå på en sådan fest utan din etablerade partner/man/fru, och det är vanligt hyfs enligt min mening att man bjuder folks respektive. Två för en liksom. Vill du ha en person på ditt bröllop får du också räkna med dennes respektive eller inte bjuda personen alls. Vet du inte om vederbörande har respektive eller vad denne heter skriver man något i stil med "Kalle Karlsson med ev. respektive inbjudes..."Personligen skulle jag ta illa vid mig om någon bjöd mig på bröllop men min sambo inte fick komma. Då skulle jag inte heller gå. I sådana här sammanhang räknas man som ett par helt enkelt.
  • Augusti2010

    Jag kanske ska förtydliga att jag med "sällskap" inte menar typ dejt. Kanske dåligt ordval, men jag menar som jag skrev fortsättningsvis, att man som gäst ska få ta med sig sin etablerade partner. Poängen är helt enkelt att man inte splittar etablerade par i sådana här sammanhang. Huruvida paret är gifta eller inte spelar ingen roll. Ibland kan det kanske vara svårt att avgöra vad som är tillräckligt seriöst för att klassas som respektive, men visst kan man ha högst seriösa förhållanden utan att bo ihop. Själv pluggade jag t.ex. på annan ort i 4,5 år, och vi var alltså inte sambos, men ändå förlovade. Så att dra gränsen vid just sambo blir inte alltid heller så lyckat.

  • Megi

    Vad som innebär seriöst kan man ju bara själv avgöra. Man behöver inte vara sambo för att det skall vara ett seriöst förhållande. Har varit t-sammans med min m2b i snart 7 år och vi bor INTE sambo :) men det är seriöst heheheh

  • anne på grönkulla

    Nej, det finns ingen anledning att bjuda singlar att ta med sig en date heller. Men etablerade par bör bjudas tillsammans och som inbjudare bör man visa lite intresse för sina gäster om man vill att de ska prioritera en tillbaka.

  • Glimta

    Absolut bör man bjuda med respektive om det är etetablerat par, speciellt om det är viktigt för en själv att den personen kommer.
    I vårt fall finns ju ingen direkt problematik i och med att de som är "singlar" faktiskt är singlar och har inga förhållanden nu.
    Hade en kompis haft en kille sen t.ex. 1-2 år tillbaka hade jag bjudit med killen också även om de inte bott tillsammans.

    Men om någon av "singlarna" träffar någon nu efter att inbjudnignarna har gått ut så kommer det inte att finnas utrymme att bjuda med någon.

    Frågan är nog hur viktigt det är att kusinerna kommer??
    Sen kan bara ni själva avgöra hur NI vill göra!

  • Bimmla

    Fastjag känner också att hur viktig är jag för kusinerna?
    Är de viktigare att få ta med sig sin respektive eller är de viktigare att "umgås med släkten"?

    Hur som helst så har ja nu iaf fått reda på att en kusin är singel men med barn på 1 år så hon kanske inte kommer ändå eftersom vi har sagt att de ska va barnfritt.
    Hur man än gör så kommer de alltid finnas någon som stör sig på de.

  • Luucie
    Bimmla skrev 2009-01-21 15:53:51 följande:
    Hur man än gör så kommer de alltid finnas någon som stör sig på de.
    Så är det absolut..finns alltid folk som hetsar upp sig över hur man bestämt.

    Men jag instämmer nog ändå med flera andra inlägg att i detta läget skulle jag nog bjuda respektive...

    Om det är som du säger att du inte egentligen har kontakt med kusinerna så är det ingen bra början att utesluta deras respektive.
    Jag brukar själv kasta etiketten all världens väg men detta handlar ju om lite mer än så.

    Samtidigt förstår jag inte riktigt poängen med att bjuda dem alls?
    Jag skulle inte vilja ha folk jag inte känner på mitt bröllop...släkt eller inte.
  • Bimmla

    Nej fast de är de där med att om alla andra kusiner blir inbjudna förutom just som fyra så kommer förmodligen släktbanden inte stärkas av de valet.
    Om jag inte bjuder kusinerna kan jag då bjuda min farbror och hans fru??

  • anne på grönkulla

    Men ingår inte de respektive i släkten? Jag skulle själv hellre utesluta kusinerna än bjuda dem utan respektive...


    Bimmla skrev 2009-01-21 15:53:51 följande:
    Fastjag känner också att hur viktig är jag för kusinerna? Är de viktigare att få ta med sig sin respektive eller är de viktigare att "umgås med släkten"? Hur som helst så har ja nu iaf fått reda på att en kusin är singel men med barn på 1 år så hon kanske inte kommer ändå eftersom vi har sagt att de ska va barnfritt.Hur man än gör så kommer de alltid finnas någon som stör sig på de.
  • Augusti2010
    Bimmla skrev 2009-01-21 16:38:23 följande:
    Nej fast de är de där med att om alla andra kusiner blir inbjudna förutom just som fyra så kommer förmodligen släktbanden inte stärkas av de valet. Om jag inte bjuder kusinerna kan jag då bjuda min farbror och hans fru??
    Absolut, om det är någon skillnad i din relation till farbrodern jämfört med till kusinerna. Själv kommer jag göra just så i ett fall - bjuda en morbror men inte två kusiner (hans barn alltså). Morbrodern har jag kontakt med, han och kusinernas mamma är skilja och sedan dess har han börjat intressera sig och umgås med oss igen. Han var t.ex. med på vår dotters dop. Kusinerna däremot var också bjudna för att visa välvilja, men de kom inte. Och jag har inte haft någon kontakt med dem sedan vi var små. Så jag kommer inte att bjuda dem, och ser inget konstigt i att inte bjuda släkt som man inte har någon som helst kontakt med.
  • Hemlig2009

    Nej, jag skulle inte heller bjuda människor jag inte sett på 6 år. Har ni aldrig släktkalas?

    Oavsett så borde väl dina föräldrar veta hur deras syskonbarn har det, man pratar väl om sina barn med sina syskon tänker jag? Hellre bjuda några med deras respektive i så fall än alla och ingen får ta med sig respektive.

  • Luucie

    Bjud farbror och hans fru, hoppa över kusinerna, tycker jag.

  • prickig

    Sen beror det väl också lite på vilken kontakt man vill ha i framtiden, har man inte setts på många år och inte ens vet om de har familj (barn/sambo osv) och inte heller har intresse av att hålla kontakten efter bröllopet så kan man väl lika gärna strunta i att bjuda in dem helt. Det finns ju ingen lag som säger att man måste vara jättebästis med sina kusiner. Vill man däremot ha kontakt i framtiden kan ju en inbjudan till bröllopet (för både kusin och ev resp) vara en god idé.

    Vi var t ex bjudna på min sambos kusins bröllop 2007. De bor i östra Kanada (min sambo kommer ifrån västra Kanada) och jag hade aldrig träffat vare sig bruden (kusinen) eller hennes bröder. Sambon träffade dem senast för 10 resp 8 år sen. I alla fall, sen vi träffades på bröllopet har de nu återupptagit kontakten och vid vår nästa resa till Kanada finns ett besök hos kusinerna i Toronto inplanerat.

  • Göteborg09

    Jag har också en hel del respektive som jag helst inte vill bjuda, det känns ju konstigt att ha en massa människor på sitt bröllop som man inte känner samtidigt som man uteslutit en del vänner (vi har tyvärr inte obegränsat med pengar så att man kan bjuda alla). MEN jag har bestämt mig för att bjuda dem ändå för att ingen ska känna sig stött.
    Sedan tycker jag att det är minst lika stötande att inte bjuda barnen i en familj, det är ju föräldrarnas ansvar att ta hand om dem under festen, men det är off topic så jag lämnar den diskussionen =)

    Känner också igen mig i dilemmat med att bjuda kusiner, speciellt i ditt augusti2010. Min moster och min ena kusin har jag sporadisk kontakt med, de uppmärksammade iaf min sons födesle, skickade presenter etc men den andra kusinen har jag inte hört ett ljud från. Jag bjöd ändå honom och hans familj på dopet för att inte utesluta någon, det var en ganska fin inbjudan med önskemål om osa och flera olika sätt att lämna svar på, men de svarade inte överhuvudtaget. Så det känns nästan förnedrande att nu skicka en inbjudan till bröllopet, samtidigt som jag inte vet om jag kan bjuda hans syster men inte honom. Just nu lutar det åt att jag därför inte bjuder någon eller möjligtvis bara min moster. Vad tycker ni?

    (världens längsta inlägg?)

  • målerskan

    Vi har ett litet bröllop med en liten budget. Vi har bjudit dem som det känns naturligt att dela sin bröllopsdag med. Som bröllopspar tror jag man har ganska fullt upp med att gifta sig, kanske blir det inte så många ord du kommer att utbyta med dina "långt-ifrån-kusiner"? Jag har bjudit en av mina kusiner, de andra har jag ingen kontakt med och vi har nog inte setts på 8-10 år. Känns inte ett dugg konstigt. Själv skulle det nog tom kännas lite knasigt att bli bjuden på någon av deras bröllop.Men bjuder du någon så ingår respektive, absolut! Skulle jag va du så skulle jag skippa dem. Kanske kan du ha en kusinträff framöver istället? Och kanske ha tid att prata med kusinerna, deras respektive och känna om nån e kul att ha kontakten med.

  • MarianneL

    VI har valt att inte bjuda någons respektive (om inte de är gifta) av våra vänner. De flesta är gamla vänner från gymnasie o skola, så de kommer alla att känna många på festen. Vi har helt enkelt valt att vi hellre vill ha fler av våra vänner än att välja färre vänner o ta med deras flickvän/pojkvän som man aldrig pratar med ändå. Jag känner att det är våran fest o vi vill gärna ha de människor där som betyde rnågot. Om någon av dem skulle tacka nej för att vi inte bjudit deras flickvän skulle jag faktiskt ta illa upp, men samtidigt tänka att då är det nog lika bra att du inte kommer.

Svar på tråden De här med att bjuda respektive