• _koko_

Barnkarusellen snurrar vidare

Varning, totalt egoinlägg.

Conny hade 39.5 ikväll, torrhostar som en dåre sedan igår (fast nu sover han konstigt nog lugnt! Hoppas hoppas att det värsta är över...) och är snorig. Det är hans första riktiga förkylning (dvs att han verkligen är påverkad), och fy vad det är HEMSKT!!! Både sambon och jag är som spända fiolsträngar, rent intellektuellt vet vi ju att det inte är någon fara, men det är alldeles för mycket känslor inblandade för att man ska tänka klart...
    Samtidigt är jag jätteglad att han är såpass stor, han kan ju hantera en ordentlig förkylning nu.

Har pratat med vårdguiden (tänkte på det ni skrev om tidigare ang febernedsättande), och hon sa att man kunde ge panodil (el dyl) för att få i dem vätska om de dricker för dåligt eller för att sova bättre på natten, men annars var det bra att låta bli och låta kroppen sköta det.

Nu ska jag äta upp min gigantstora bit sockerkaka och gå och lägga mig. Kram på er!

(ang pälsar förresten, nån som har tips på en bra körsnär, jag har en väldigt vacker päls som tyvärr är en storlek för stor på bredden...?)

• _koko_

Dagis - Conny börjar ju ungefär samtidigt som vi får syskon, så vi lär ta det väldigt försiktigt i början (har läst om stackars barn som känt sig bortbytta för att de tvingas till dagis när nya syskonet och mamma är hemma, men för andra går det utmärkt...). Vårt dagis sa dock att man får ha 25h i veckan när man är föräldraledig med annat barn, vilket var stor skillnad mot kommunens 15... Undrar vilket som stämmer?!
    När vi båda börjar jobba igen tror jag att jag kommer byta jobb några år för att komma närmare hemmet plus att vi båda kommer jobba 80%. Tänkte att det inte kommer kännas så mycket då eftersom man går från föräldraledighet och vi därför ändå kommer ha mer pengar än tidigare.

Conny-status: Han har sovit hyfsat inatt, hostat mycket mindre. Febern är dock kvar rätt högt, 38.7 i morse. Hoppas ändå att den är på väg ner.
    AM - Håller med, febern är verkligen värst! Fast hosta är också jobbigt, i förrgår kväll väckte han sig själv två gånger och gråten då var så ynklig och hemsk...
    Nä, ny dag, nya tag!

Lappis - Vilken fantastisk historia!

AM - Hoppas det inte blir värre för Livia nu, stackarn! Bra att hon kommer iväg till doktorn iaf.

EA - Trist med bråk och förstörda tapetvåder, men det låter ju som att det kommer att lösa sig iaf.

nenne - Säger ingenting så har jag ingenting sagt.

• _koko_

AM - Nä, vi har varit dåliga på att lindra hostan. Har gett honom vatten bara (vilket iofs har hjälpt faktiskt).
    MEN, ang hostmediciner, jag har också hört att det inte finns hostmediciner för så små barn, men den jag har hemma (receptbelagd, en av få som är ok för gravida), står dosering för barn från ett år?! Kanske är det så att nyckelordet är "bra", för man verkar ju iaf få ge den till dem?!
    Nu har vi inte testat, men man blir ju lite förbryllad.
    Sparade ner din länk, tack!

Liten - När man har barn får arbetsgivaren inte neka en att gå ner i tid (ner till 75%). Sen kan det ju vara mer eller mindre socialt accepterat på jobbet, men där tycker jag faktiskt att det är upp till föräldern att prioritera, dvs sätta ner foten alternativt byta jobb.

• _koko_

Ska förtydliga: Prioriteringen gäller naturligtvis bara om man VILL gå ner i tid.

Start - Att vi går ner i arbetstid är för vår egen skull kanske mer än barnens (för jag tror också att de flesta barn gillar dagis med alla kompisar och lek hela dagarna). Vi vill inte behöva pussla så mycket under dagisåren, känner att vi har annat fokus än jobb just nu. MEN, alla har inte den ekonomiska möjligheten att göra det, vi är lyckligt lottade som har två bra inkomster och inte går på knäna av att sänka den 20% var.

• _koko_

Lappis - Kärt barn har många namn eller?

Liten - Ja, det är ju ofta så. Be honom titta på dotterns stora vackra ögon och fundera en gång till.

nenne - Vi tittade på en 5-månaders kattunge igår, men sambon tyckte inte det kändes rätt (den verkade lite slö och hade ev tagits för tidigt från mamman). Sen har vi tittat på en 4-årig birma också, där tror jag de funderar på om de verkligen ska sälja den (mamman orkade inte med allt katthår, dottern älskar katten...). Kruxet där är ju att få den att gå ihop med vår katt, det är ju alltid svårare med vuxna katter och det här är en van ensamkatt dessutom. Vi kikar vidare, men blir det inte birman blir det nog en (12-veckors) kattunge, så vi kan se var den kommer ifrån och prägla den från början (nej jag skrev inte prygla ). Men vi har inga krav på ras däremot, snarare helst raslös pga kostnaden. Många raskatter säljs dessutom ofta med innekrav tydligen?!
    Katthemskatt tror jag inte vi kan ta i vår stökiga familj, annars hade jag hjärtans gärna gjort det för den goda sakens skull. Alla såna katter är ju inte skygga heller.

• _koko_

Ja, jag kom inte in för en stund sedan när jag försökte, så förhoppningsvis är det redan klart.

VÄLKOMMEN HEM, CICCI!!! Kul att ni hade det så bra!
    Har en fråga till dig direkt: Visst gjorde du UL den här gången både på ultragyn och mamamia? Kan inte riktigt släppa det här med vårt UL, för när jag kom hem och jämförde med bilden vi fick från Connys UL var den mycket skarpare än nån av bilderna vi fick från mamamia. Upplevde du någon skillnad på utrustningen på de olika ställena? Med conny fick vi göra om UL för att lungartären ev var lite för smal, den här gången känns det inte troligt att hon ens kan ha sett den (inte bara för att vi tyckte hon var snabb utan för att "tv-bilden" var så mycket suddigare än vi minns det med conny)?!
    Ååååh, jag kanske måste ringa min BM ändå, men kan verkligen utrustningen vara sämre på mamamia?

Mjölkprodukter klarar inte jag heller när jag är hostig eller har ont i halsen!

(och cicci, det ser ut som att jag hade fel ang könet )

• _koko_

Ore - De här tipsen (som google hittade) tyckte jag var bra:

Om du mår illa och lever enbart på mariekex de första månaderna är det ingen fara. bebisen tar vad den behöver.
    Om du medvetet väljer att leva på enbart mariekex de första månaderna frigörs farliga miljögifter och bebisen tar skada.
    Om du druckit alkohol innan du visste om att du var gravid räknas inte detta.
    Om du dricker alkohol när du vet om att du är gravid är du oansvarig och skadar ditt barn redan vid små mängder.
    Du bör äta en allsidig kost men utesluta feta produkter, söta produkter och för mycket produkter.
    Om du utesluter feta produkter, söta produkter och för mycket produkter så BANTAR du och det är farligt för bebisen.
    Om du får graviditetsdiabetes skall du äta mycket socker i form av pasta/ris/potatis/bröd/frukt. Om sockret inte tål detta skall du istället injicera insulin.
    Du skall vara uppmärksam på icke-pastöriserade ostar, lufttorkat pålägg och rostastekt kött.
    Du bör inte vara för fixerad vid ostar, pålägg och kött för det är inte bra att stressa.
    Du bör äta fet fisk för att få i dig omega 3.
    Du bör äta omega 3 som tillskott.
    Du bör inte äta omega 3 som tillskott.
    Du bör äta vitamineraltabletter.
    Du bör inte förlita dig på vitamineraltabletter.
    Du skall tänka på vad du äter och inte gå upp för mycket i vikt.
    Du skall inte stressa över vikten under graviditet.
    Du skall leva som vanligt.
    Du skall dra ned på tempot och inse att en graviditet ställer höga krav på dig och din kropp.
    Du skall även om du drabbas av prematura sammandragningar, svår foglossning, åderbråck, högt blodtryck eller andra typer av besvär inse att graviditet inte är någon sjukdom.
    Om du drabbas av något av följande bör du för ditt barns skull dra ned på tempot och kanske vara sjukskriven.
    Du skall inte tro att du kan bli sjukskriven hur som helst.
    Om du behöver kejsarsnittas skall du vara medveten om att denna onfattande bukoperation inte på något vis inskränker på din förmåga att ta hand om hus och hem som vanligt och därför krävs således ingen sjukskrivning. Graviditet är INGEN sjukdom.
    Du skall leva sunt, inte stressa, följa alla råd ovan men inte slaviskt för då riskerar du ditt barns hälsa.
    Du skall lita på ditt sunda förnuft (om du har nåt kvar efter alla råd...)

• _koko_

Cicci - Aha, så båda var på Mamamia! Ok... Haha, ja, jag tänkte att nu finns det ju en tjej "över" till fruLlan. Är sååå glad att conny ska få en lillebror (även om BM obligatoriskt sa att det var en gissning)!

• _koko_

EA - Picasol Forte är Omega 3, finns på apoteket. Rekommenderas inte officiellt till gravida eftersom det inte finns några studier som visar på det ena eller andra.

Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare