• viktualia

Barnkarusellen snurrar vidare

" Det är inte själva stödet från våra vänner som hjälper oss mest,
    utan den säkra övertygelsen om att de vill hjälpa! "

Glädje, inredningsfrågor, sorg, bilval, trötthet, barnmatsrecept, oro, vintips, lättnad, resplaner, förtvivlan, amning, befrielse, dagisstart,lycka fertilitetstricks - är alla delar av pratet under åkturerna!

Följ på ytterligare en åktur med vår mysiga barnkarusell!

Tack för att ni finns!

• Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare
  • Izzie

Man betalar ju A-kasseavgift även som föräldraledig och då måste man väl ha fullgott skydd?

• Liten med Mindre

Nytt förslag på regler som ska gälla från 1 juli 2009, om jag förstår det hela rätt. Men jag kanske får ringa dem och höra vad som gäller mig om nåt skulle hända...

----------------------------
    Sjuk- och föräldrapenning kan få räknas med
    För att arbetslöshetsersättningen i högre utsträckning än idag ska spegla den inkomst och veckoarbetstid de arbetslösa hade när de arbetade föreslås att bland annat sjukpenning och föräldrapenning, ska få räknas med när a-kassan fastställer den inkomst respektive arbetstid som ska ligga till grund för en sökandes ersättning.

Kravet på hur mycket man ska arbeta för att ha rätt till a-kassa är dock oförändrat. det innebär att du måste förvärvsarbeta i minst 80 timmar i månaden i sex månader eller mer under ramtiden för att klarar arbetsvillkoret. Reglerna gäller från och med 1 juli 2009.

---------------

• Liten med Mindre

Kopierar fler regler. Det blev plötsligt så rörigt att vara ledig före juli...
    -------------------------

Hel föräldraledighet hoppas över
    När du blir arbetslös grundas din a-kassa på vad du gjort under, i första hand, de senaste tolv månaderna. Har du varit helt föräldraledig med eller utan föräldrapenning för barn yngre än två år är föräldraledigheten överhoppningsbar. Det är den också om du varit helt föräldraledig med föräldrapenning för barn äldre än två år. Det betyder att AEA grundar din a-kassa på det arbete du utförde tolv månader före föräldraledigheten. Har du arbetat 80 timmar eller mer per månad och samtidigt varit föräldraledig kommer din a-kassa dock att grundas på deltidsarbetet (se nedan).

-----------------
    Deltidsarbete räknas
    Har du arbetat deltid och varit föräldraledig, med eller utan föräldrapenning, på deltid året före arbetslösheten grundas din arbetslöshetsersättning på deltidsarbetet om du arbetat 80 timmar eller mer per månad. Har du arbetat med olika arbetstid under det år som ligger till grund för a-kassan räknar AEA fram en genomsnittlig inkomst och veckoarbetstid.
    -------------------------

• Izzie

Liten - Ok. Intressant. För jävligt förstås, men det är nog många som inte känner till detta.

Med din nästa föräldraledighetsperiod - menar du den nu till sommaren tillsammans med Mindre fram tills hon får dagisplats eller tillsammans med Minst när h*n dyker upp?

• Liten med Mindre

Med Mindre, tills vi får dagis. Minst får vänta ett tag till tycks det.

• Mrs  B

EA
    Det är en kompis till oss som bokar i Götet varje år, och maken har inte frågat än vilket hotell det blir i år, så jag får återkomma om det. Vi älskar First G vid centralen.

Mugglan
    Maken har pratat länge om att skaffa städhjälp, men jag tvekar?.Känner mig inte riktigt bekväm i att någon ska komma hem till oss och städa. När jag jobbar 100% kanske man tänker annorlunda???

• muggles

MrsB: äh vaddå. Är du obekväm med att ringa rörmokaren om det behöver fixas? Tänk så istället. Du betalar för en tjänst som du inte kan/vill göra själv. Inget fel med det. Det är så laddat här i Sverige det här med "piggöra". Om maken din är borta och inte kan göra sin del men däremot drar in pengar så att ni har råd så ser jag inget fel med det. Det är väl bara ett smart sätt att se till att du inte är fullständigt utsjasad?

Telis: åh sorry trodde det hette Waxholm med W. Jag är så rudis på Stockholm. Och så trodde jag att det VAR i skärgården haha! Nä vi vill nog hellre ut till Utö el likn i så fall. Jag ska scouta lite och återkommer om jag behöver fler tips!

• Telemarkgrrl

Sorry muggles, det är jag som är otydlig. Vaxholm ligger ju förstås i skärgården och visserligen på en ö men det märks knappt. Det är som en liten stad med bro, bilväg, systembolag osv. Dom andra ställena jag svamlade om ligger längre ut i skärgården och på mer genuina skärgårdsöar utan biltrafik. Och det heter Vaxholm med V men hotellet heter Waxholms hotell med W. Klart som korvspad.

• Telemarkgrrl

Hos oss har vi det motsatta problemet, jag skulle jättegärna vilja ha städhjälp men maken vägrar. Jag har försökt att säga att "då får du städa" men det verkar inte funka.

Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare