Inlägg från: Liten med Mindre |Visa alla inlägg
  • Liten med Mindre

Barnkarusellen snurrar vidare

Oj vad ni skriver när jag för en gångs skull har jobb.

BS - skönt att det lättade lite under kvällen.

Cicci - inge skoj med magsjuka. Illa nog utan bebismage.

koko - samma sak. Börjar tro att du fick magsjukan och inte matförgiftning. Jag gick med ont i magen flera dagar efteråt.

Vad spännande ny omgång bebisar i antågande. Följer gärna med och kikar på magar i maj. Men snälla - INTE 2-3 maj. Jag vill så gärna kunna följa med. 1 maj går finfint! Sen är jag ledig i maj så efter det kan jag lite när som helst. Gärna frukost någonstans, så lillsnorpis får följa med.

Förlossning - kan tänka mig att det blir mindre fokus på förberedelser om man får en nr 2. Känner redan att jag har glömt en del av förloppet och teknikerna. Men andningen sitter hyfsat - fick nytta av den när magkramperna slog till efter magsjukan.

• Liten med Mindre

Lunch!

Lagade en mysko köttfärslimpa med citronvete, från Allt om Mat igår. Faktisk ingen höjdare - men jag är nog för snål för att slänga mat. Dränker den i paprikasåsen från i förrgår så blir det nog bra.

• Liten med Mindre

koko - tänk om tummen hunnit bli otränad av för lite tv.

OK, nä, efter sista magsjukan kände jag inte för att äta på ett par dagar.

9-10 maj kan funka för picknick - vi får väl avvakta väderprognos.

• Liten med Mindre

Älskar grönt. Sen sovrummet gick från knallblått till vitmossa-grönkullagrönt trivs jag som fisken.

Nu är bara frågan om vi kan göra något åt köket för att faktiskt trivas där igen. Äter alltid i soffan vid tv:n, det känns helt enkelt inte mysigt i köket. Särskilt inte sen vi fick lov att installera arbetsplats där - vi lyckas ju inte hålla bort skräpet från bänkarna.

Det känns dumt att lägga en massa pengar på nya färger o möbler när vi ändå letar hus.

• Liten med Mindre

Piggelin - färgen hette så. Ljus men ändå dov grön-grå färg. Super blev det. Bryter jätte bra mot vitmosse-färgen (vitt med grågrön ton) på de andra 3 väggarna.

• Liten med Mindre

Mindre vaknade - eller väcktes snarare - och hade över 39 graders feber. Sjuk - igen!

Vi får nog sluta simma och gå på öppna förskolan. Fast hon har ju så roligt på båda. Svårt val.

• Liten med Mindre

AM - fast jag läste om någon läkare igår som inte alls tycker barnen "behöver" vara sjuka så mycket före 3 års ålder. Något med att immunförsvaret inte mognar tillräckligt innan dess.

Fast buden är ju alltid olika. *Vem ska jag tro på tro på tro på när...*

Nåja, vi kan inte stänga in oss. Och jag vill att hon får vattenvana, samt tycker att hon kan få fortsätta gnaga kottar, stenar, sand o pinnar om hon känner för det.

• Liten med Mindre

Godmorgon!

Telis - det lät mumsigt. Receptet är lagrat.

Maken var så trött på att någon strör ut muffinsformar i hela lägenheten så han ville slänga bort dem. Jag föreslog att han skulle baka upp dem - så jag fick mumsiga chokladmuffins till efterrätt igår. Tyvärr är de i papper, så kvarvarande funkar nog inte till dumle.

Ore - jag lagrade upp små portionsförpackade havrekakor från Bixit, och hade lite överallt. Halvsöta bara. Torkade aprikoser funkade fint med. Och osaltade kex fanns i kontorslagret. Sen gick det åt mycket anjou-päron och syrligt tyskt bröd i början.

• Liten med Mindre

Muggles - Mindre borde ha världen bästa immunförsvar.

Emellanåt ser hon ut som om hon stoppat 15 dumlekolor i munnen och försöker tugga. Efter ett lite uppfordrande "spott spott!" trillar det ofta ut en stor kotte eller sten.

Försöker faktiskt tänka att barn i fattigare länder är det ingen som övervakar hela tiden, och hindrar från att stoppa saker i munnen. De har ju sen nästan inga allergier eller överkänsligheter. Så vi motiverar ibland dammråttorna, gruset o kottarna med att de är bra för immunförsvaret.

Vad mysigt att få planera uteplats. Vi har ju vår balkong - men det tar emot mer och mer att göra i ordning och använda. Inte stor nog att vara fler än familjen på, oftast för varm eller för kall. Kanske borde odla tomater eller jordgubbar för lilltjejen att gå och smaska på. Eller ärtor för alla del.

• Liten med Mindre

Jo - det kostar pengar att byta nick - tänkte bara var Liten, men är för snål.

Nenne - säger som koko, vill ni se om syrénen blommar, så vänta med att klippa. Blommande buskar klipps väl generellt direkt efter blomningen om man vill se någon fägring. Sen tror jag att en klippt häck kan ta något år eller två innan den blommar rikligt igen, helst ska det väl vara vildvuxet. Våra på landet är lite kinkiga, och de klipps med ojämna mellanrum.

AM - grattis till skolan!

Blöjhink - vi körde på den som var gratis och tyckte det var ok. Men, det är inte värt pengarna att köpa nya påsar, så efter det har det blivit vanlig papperskorg med lock, alternativt ta med till köket.

MSW - jag tror nog att om man gillar typ socker/vaniljbullar så kan det funka med vitchoklad+vaniljsocker till vanlig vetedeg. Annars skulle jag tro att det kan kännas lite smakfattigt - saffran ger ju en hel del smak som funkar ihop med vit choklad. Fast det är min personliga smak förstås.

Koko, smaskigt med nytt bröd. Och varm choklad på kakao är det enda vi kör hemma. Går även att röra ut socker+kakao i vispgrädde och sen hälla på varm mjölk - om det finns någon "smaskens" kvar. Barndomsminnen som bortrationaliserats av hälsoskäl.

Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare