• Mailan

Kall mat till bröllops-buffé???

Gifter mig i augusti på vårat sommarställe där vi varken har el eller rinnande vatten... Och där vi gör all mat på gasolspis med två plattor..

Men nu inför bröllopet så får vi förbereda maten innan och då passar det bäst om vi kan göra mat som man kan äta kall, typ som kyckling och pastasallad..
    Men vi kan ju inte bara bjuda på kyckling och pastasallad..

Snälla hjälp mig att komma på förslag till kall mat som gästerna kan plocka själva. Behöver inte alls vara avancerat!!

• Svar på tråden Kall mat till bröllops-buffé???
  • Babajaga
    Tooticki skrev 2009-02-15 21:46:42 följande:
    Rundstek fläskfilén så den får fin frg, gör klart den i ugnen. Lägg i plastpåse i kylen 1-2 dygn innan servering med rödvin och färska örter, t ex rosmarin. Skär upp i skivor och servera kall.
    TACK=)
  • MaryP

Här kommer ett recept på en väldigt god kall marinerad fläskfilé som MÅSTE dra i minst ett dygn för att smaken ska bli som bäst:
    Till 0,5 kg fläskfilé stek i ugnen tills det är genomstekt
    0,5 dl vitvinsvinäger
    0,5 dl olja
    1,5 msk flytande honung
    0,75 dl hackade örter (brukar ta fryst provencalsk örtblandning)
    1 pressad vitlöksklyfta
    0,75 tsk salt
    rikligt med svartpeppar
    Blanda marinaden i en påse och lägg i det varma köttet låt dra i minst ett dygn

Bon apetit!

lottis77 skrev 2009-02-15 18:50:59 följande:
    Ingen som har recept på marinerad fläskfile som man förbereder innan och sen serverar kall? Har ätit en grymt god som var marinerad i bla lime men hittar inte receptet nånstans.. Kyckling ska man väl också kunna steka upp, marinera och sedan servera kall. Ingen som har nåt gott recept? Tillsammans med god potatissallad och tillbehör passar det ju alldeles utmärkt på ett sommarbröllop!
  • MaryP

...Och servera den kall...och köttet ska vara skivat när du lägger det i marinaden...

• Nanne84

Ingen som har räknat på priser på buffé??

• Aquilia

Vi har budgeterat 150 kr/pers, 70 gäster, för själva bröllopsbuffén inkl snittar (nattamat + bröllopstårta är ej inräknad). Men det är baserat mer på vad vi kände att vi hade råd att lägga på maten. Vi skall göra allt själva + att vi kommer odla våra egna grönsaker + potatis. Bär och frukt till efterrätten kommer från trädgården och kanske kanske hinner det komma blåbär i skogen som vi kan plocka
    Vi har ännu inte bestämt vad buffén skall bestå av, inte heller har vi ännu fått uppgifter om hur vi skall beräkna men jag hoppas att det kommer snart

• F A M E

Vår buffe går på 165:-/person och då blir de

• F A M E

ca 74 gäster om alla tackar ja förstås.

• Nanne84

Jag har hoppats på att kunna hålla en budget på ca 150-170 kr/pers så då kanske det är möjligt =) Får ni hjälp av någon som ställer fram all mat när det är dags, och sedan plockar bort?

• F A M E

Våran catering firma leverar mat till oss, där vi har 2 st duktiga ungdomar som hjälper oss. Dom ska fylla på maten när den tar slut samt hjälpa gästerna med drickan för en ringa summa pengar.

• djurö 09

Vilken underbar tråd!

Nu börjar jag fundera mer och mer på att göra mat själv istället för att catera. (Vi skall också vara i sommarstuga på ö).

Vet någon om man kan hyra någon typ av extra kyld förvaring, modell lättare än kylskåp, någonstans?

SJUKT BRA TÅRT-TIPS! Det snor jag rätt av. :)

Svar på tråden Kall mat till bröllops-buffé???