• Celeste97

Dagens ros!!! Ge en virtuell blomma!

Dags att sprida lite glädje!
    Nu får DU möjligheten att ge bort en vacker virtuell blomma till vem eller vilka du vill! Kanske finns det någon här på forumet som du vill tacka eller uppmuntra?

Blir det en dagens orkidé eller en dagens blåklint som är först ut? Och varför?

• Svar på tråden Dagens ros!!! Ge en virtuell blomma!
  • Troll1
    Celeste97 skrev 2009-03-11 20:50:15 följande:
    Idag vill jag ge blommor till tre herrar på forumet:En riktigt puffig pion till Fjosok som sprider puffärmsevangeliet här på BT!En tuff maskrosbukett till Hammerman!En "Sankte Pers nycklar" till Panzerfaust, med glimten i ögat!
    Är det ingen av dem som även kan får Svärmors tunga? Kanske Panzerfaust såhär i bröllopstider?
  • Lady o Lufsen

Du är så dj....a duktig!!!

Vill bara säga att mina fingrar är så långt ifrån gröna som dom kan bli och att vi på mitt jobb (där blommors liv verkligen inte är en prioriteringsfråga, men gärna ska de finnas)har orkidéer som ALDRIG sköts, sällan vattnas men står visserligen i ett fönster- dom blommar OM och OM igen med världens vackraste blommor men rötterna vandrar snart ner i golvet?

Har många gånger förundrats över deras överlevnadsinstinkt- hur är det möjligt? Dom är så miss-skötta så att det är skamligt!

Vill tillägga att jag slutar där i helgen så blommornas fortsatta liv hänger inte på mig

passionsblomman skrev 2009-03-11 22:12:45 följande:
    DET är plättlätt: doppa den i en hink/vasken med rumsvarmt vatten och låt rinna av ordentligt innan den sätts tillbaka i ytterkrukan. Beroende på hur torrt och varmt u bor gör du det var 10:e till var 14 : e dag (jag brukar slarva och göra det var tredje vecka sådär, och det går så bra så...)De flesta som har ihjäl sina orkidéer är sådana som vattnar för mycket.Ställ orkidén ljust, men inte i direkt sol. Norrfönster är perfekta!Orkidénäring i vattnet varannan vattning är godis!När orkidékomposten börjar bli jordliknande, byter du till ny, det ska vara Orkidé kompost, för vanlig jord kvävs den i.Vill man pyssla extra om sin orkidé är blomsprutans mjuka dusch bra!Nu pratar jag lite allmänt, och kanske främst Phalaenopsis, för det finns ju MASSOR av orkidéeroch de har olika skötselbehov.Im yours skrev 2009-03-11 22:02:21 följande:
  • passionsblomman

GISSA tre gånger varför folk i blomsterbranschen sällan har krukväxter...förutom orkidéer och Suckulenter...

De är så snälla och bara lever och lever...

(pyssla får man nog av i blomsterbutiken, så hemma ids man inte)

Lady o Lufsen skrev 2009-03-11 22:17:23 följande:

Du är så dj....a duktig!!!Vill bara säga att mina fingrar är så långt ifrån gröna som dom kan bli och att vi på mitt jobb (där blommors liv verkligen inte är en prioriteringsfråga, men gärna ska de finnas)har orkidéer som ALDRIG sköts, sällan vattnas men står visserligen i ett fönster- dom blommar OM och OM igen med världens vackraste blommor men rötterna vandrar snart ner i golvet?Har många gånger förundrats över deras överlevnadsinstinkt- hur är det möjligt? Dom är så miss-skötta så att det är skamligt!Vill tillägga att jag slutar där i helgen så blommornas fortsatta liv hänger inte på mig
  • Lady o Lufsen

Aha...det är så alltså??
    Jag har fått för mig att just Orkidéer är väldigt krävande och kinkiga...det var därför jag var så imponerad och förundrad över deras överlevnadsinstinkt
    Vad snällt av dom att skänka sina ägare- trots miss-skötsel och missär- sån stor glädje!!

passionsblomman skrev 2009-03-11 22:20:39 följande:
    GISSA tre gånger varför folk i blomsterbranschen sällan har krukväxter...förutom orkidéer och Suckulenter... De är så snälla och bara lever och lever...(pyssla får man nog av i blomsterbutiken, så hemma ids man inte)Lady o Lufsen skrev 2009-03-11 22:17:23 följande:
  • passionsblomman

Ja, så är det! Världens överdådiga blomma, och så behöver man knappt vattna den!

Lady o Lufsen skrev 2009-03-11 22:24:56 följande:

Aha...det är så alltså??Jag har fått för mig att just Orkidéer är väldigt krävande och kinkiga...det var därför jag var så imponerad och förundrad över deras överlevnadsinstinkt Vad snällt av dom att skänka sina ägare- trots miss-skötsel och missär- sån stor glädje!!
  • Lady o Lufsen
    passionsblomman skrev 2009-03-11 22:26:49 följande:
    Ja, så är det! Världens överdådiga blomma, och så behöver man knappt vattna den! Lady o Lufsen skrev 2009-03-11 22:24:56 följande:
    En krukväxt för mig alltså
    Nää...jag kan inte ha krukväxter eller blommor tyvärr Mina katter äter upp dom.

Gillar annars både krukväxter men framför allt snittblommor!! Skulle gladeligen ha jämt men men...

Ranunkel är min favvo
  • lillabruden

eller planterar om den i vanlig jord o tycker man är sååå grön om fingrarna

passionsblomman skrev 2009-03-11 22:12:45 följande:
    De flesta som har ihjäl sina orkidéer är sådana som vattnar för mycket.
  • passionsblomman
    lillabruden skrev 2009-03-11 22:39:02 följande:
    eller planterar om den i vanlig jord o tycker man är sååå grön om fingrarna
  • Brudens mamma

Jag vill ge en underbar bukett till min älskade tös som snart skall gifta sig

• Celeste97

Idag har jag en sån där gammeldags rosa tjock ros som doftar hallon att ge bort. Den går till min favvo-moderator Pumpkin som gärna delar med sig av goda skönhetstråd!

Svar på tråden Dagens ros!!! Ge en virtuell blomma!