• augustibrud2009

1/8 Nr2

Såg att vår tråd var avstängd och hittade ingen ny, så jag startar upp en nu. Hoppas alla hittar hit så vi kan fortsätta disskutera =)!

Vi som hängde på den gamla tråden är:

augustibrud2009 Vårdsbergs kyrka, Linköping
    Cattis77 - Degeberga kyrka
    Dinnajad- Bjurvattnet utanför Skellefteå
    EhjärtarE - Sörbyakyrkan utnför Luleå
    Ida o Mille
    Hawaiiii-Gamla Gränome Bygdegård, Uppsala
    Holi
    Hoppasbrud2009
    Jenny står brud 090801
    JochD4ever
    Kalin - Kullabygden (ligger vid ängelholm i skåne). Borgerlig vigsel vid havet. Fest på Jonstorps Vandrarhem.
    Lövings
    Misssnartfru, Borgs kyrka, Norrköping
    Majas mamma
    MarianneL Kärna kyrka, GUla Paviljongen Linköping
    mattiasmarie
    Milla84
    Mois81
    Molla81
    Mrs Baom, Sunne kommun, Gräsmarks kyrka:)
    nea00
    Noxire - Örnsköldsviks kyrka
    RhjärtaJ
    RTBW
    Saggezza - Djurö kyrka på Värmdö, Stockholm.
    Sandsjöbröllop
    Sara Payam
    Småland09 - Gamla Hjälmseryds kyrka (djupaste och vackraste småland)
    Solhatten - Lund
    Solros 2009
    SommarNoll9 - Vid en sjö utanför Umeå (borgerlig vigsel)
    Vita Rosen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-11 12:43
    Det här är adressen till den förra tråden, glömde vist lägga in den:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-9/m3203411.html

• Svar på tråden 1/8 Nr2
  • SaraPayam

Vita Rosen skrev 2009-06-16 18:10:08 följande:

vi ska göra maten själva och vi kommer servera till förrätt kall västerbottenostpaj, super smidigt att göra i förväg för att sedan skära upp och servera
    Västerbottenpaj är ju ett kanonbra alternativ, gott & inte allt för vanligt MUMS

Vad ska ni ha för huvudrätt??
  • SommarNoll9

Vita Rosen skrev 2009-06-16 18:10:08 följande:

vi ska göra maten själva och vi kommer servera till förrätt kall västerbottenostpaj, super smidigt att göra i förväg för att sedan skära upp och servera
    Hade vi tänkt först men ska ha med den på buffén istället så då fick det bli gubbröra på kallrökt lax till förrätt istället
  • Vita Rosen

Till varmrätt blir det potatisgratäng, sallad, rosépeppar marinerad rostbiff med rödvinsås och hembakta kuvertbröd med morot och timjan.

Efterrätten blir tiramizu eller hur det stavas. Dem köper vi faktiskt från glassbilen, supergoda!!, 30 kr styck

• SaraPayam

Vita Rosen skrev 2009-06-16 19:08:53 följande:

Till varmrätt blir det potatisgratäng, sallad, rosépeppar marinerad rostbiff med rödvinsås och hembakta kuvertbröd med morot och timjan.Efterrätten blir tiramizu eller hur det stavas. Dem köper vi faktiskt från glassbilen, supergoda!!, 30 kr styck
    Mums Låter supergott. Jag har faktiskt aldrig ätit tiramizu, så det låter väldigt spännande
  • Småland09

ååh, tiramisu som bara är SÅÅÅÅÅ gott *vattnas i munnen* kan man köpa såna från glassbilen?????

• Vita Rosen

ååå de är så goda!!! 199kr för 6 stycken, serverade och klara i ett glas, supersmidigt!

• SaraPayam

Vad är tiramisu för nåt?? Är det glass eftersom det finns på glassbilen? Eller?

• augustibrud2009

Vad tror ni om det här annars:

Förrätt:
    Italiens paj innehållande purjolök, salami, tomater, äggstanning och en blandning mellan parmesan och ementaler (vi tar nog grevé som är en svensk ementaler eftersom den är både billig och god jämfört med utländska ementalerostar)

Dessa går att göra dagen innan (kanske tom på torsdagen och förvara i kylen, vad tror ni???)

Sedan fick jag tipps om inbakat kött.
    Man kryddar och försteker köttet så att det får en fin yta runt om. Sedan bakar man in det i smördeg och låter detta gräddas i ugnen, tror det var 45 min i 225 grader. Sedan gör man det färdigt samma dag som man ska äta det men då bara i 20 minuter, och tror det var 200 grader.. måste kolla...

Det finns värmeskop så man borde ju då kunna stoppa in köttet typ 18:20.. då är det klart 18:40 och så packar man in det i folie och stoppar det i värmeskopet så det inte förlorar värmen.
    Sedan in med klyftpotatisen i ugnen, måste bara hitta en sort där det räcker med 20 min. Då är de klara 19:00... Sedan är det bara för serveringspersonalen att förbereda tallrikarna under tiden potatisen är i ugnen och sedan på med potatis och ut...

Borde väl funka? Vi tänkte äta förrätt kl 18:30 cirka... och sedan får det bli varmrätt när de är klara runt tio- kvart över sju. Vad tror ni???

Vi ska proväta detta i helgen tänkte vi.. är osäker på vad man ska ha för kött. Oxfilé är det gjort för, det blir ju klart godast men också dyrast... Undrar om det blir för tråkigt med fläskfilé?

• SaraPayam

Tycker att det låter jättegott

Själv håller jag på å skriva ihop vigselprogrammet idag, som tur är fick jag hjälp av en tjej här, så jag har bara ändrat lite grann, men så här ser det ut just nu, men kom gärna med förslag, för vi kommer nog ändra lite på det

Jag håller på å skriver ihop vårt vigselprogram & det är verkligen inte det lättaste. Men fick lite hjälp av en tjej här på BT som skickade det som de hade haft under sin vigsel, så jag har bara ändrat lite på det. Vad tycker ni? Ska jag ändra nåt? Alla tips & idéer är välkomna

Vigselceremonin

Ingångsmusiken startar.

VF
    Välkomna till Bjertorp slott i Kvänum.
    Idag är det lördagen den 1:a augusti och året är 2009.
    Ni har idag kommit hit för ni vill bekräfta er kärlek inför varandra och inför oss andra genom att gifta er. Ni vill bekräfta att ni för all framtid vill stå vid varandras sida och ge varandra stöd.

Jag heter XX och skall förrätta vigseln.

Musik Solosång ?Your the inspiration?

VF
    Detta är en stor dag i ert liv, och vi som är här är glada att vi får vara med och dela denna betydelsefulla dag med er. Man lovar att tillsammans med någon annan dela all sin kärlek, glädje och sorg. Idag skall Sara och Payam ta detta steg.
    Ni har bestämt er för att leva tillsammans, att leva tillsammans i förtroende och kärlek, att ta gemensamt ansvar för varandra. Att leva tillsammans är att utveckla varandra och att växa som människor, att hjälpa varandra i svåra tider och att lätta varandras bördor. Det är också att trösta varandra, ge varandra trygghet och att ge varandra glädje och njutning. Allt detta är lätt för er att göra tack vare den stora kärlek som finns mellan er.

Musik ?Everything i do?

VF
    Genom att ge varandra äktenskapslöften visar Sara och Payam att de hör samman. Äktenskapet är en gemensam resa som bygger på tillit, respekt, ärlighet och förlåtelse.
    Äktenskapets ändamål är enskildas väl och samhällets bestånd. Ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap med varandra.

Payam säg efter mig:
    Jag älskar dig, nu och för alltid.
    Jag lovar att vårda vår kärlek i alla våra dagar
    Jag lovar att lita på dig och respektera dig
    Jag lovar att skratta och gråta med dig
    Jag är hos dig nu och vill så vara i livets alla skeden
    Du får min tillit, min hängivenhet,
    min ömhet och min kärlek.
    Tar alltså Du Payam denna Sara till din hustru att älska henne i nöd och lust?
    (Ja)

Sara säg efter mig:
    Jag älskar dig, nu och för alltid.
    Jag lovar att vårda vår kärlek i alla våra dagar
    Jag lovar att lita på dig och respektera dig
    Jag lovar att skratta och gråta med dig
    Jag är hos dig nu och vill så vara i livets alla skeden
    Du får min tillit, min hängivenhet,
    min ömhet och min kärlek
    Tar alltså Du Sara denna Payam till din man att älska honom i nöd och lust?
    (Ja)

Nu är det tid för Sara och Payam att växla ringar.
    Jag förklarar er nu för äkta makar.
    Glöm aldrig det löfte om trohet för livet som ni nu har avlagt.
    Lev med varandra i inbördes aktning, kärlek och förtroende, och besinna ert ansvar mot kommande släkten. Må endräkt och lycka alltid råda i ert äktenskap och i ert hem.

PUSS!

Musik Duett ?Tonight i celebrate my love for you?

VF
    Läser något

Utgångsmusik

Sorry att det blev långt.

• SaraPayam

Opps glömde ta bort det jag skrev på den andra sidan..
    Så det blir lite dubbelläsning

Svar på tråden 1/8 Nr2