• Telis

Livets stora och små frågor

En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

• Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • muggles

Idag ska vi - på skoj bara - åka och titta på radhuset som jag länkade till i förra veckan (det som hade ful furutrappa men potential). Utg-pris 2.695, nu ligger budgivn på 3.020 redan efter gårdagens visning. Vad dyrt det är med hus nu! Jag menar, det här var ju inte stort (120 kvm) och behöver enl mig uppdateras lite inuti (sk ytskikt). Det är väl bara för att räntan är låg, folk är ju för korkade för att tänka att den kan gå upp
    Tur att vi inte ska köpa hus nu!

• Lapinette

muggles - och tur att ni inte bor i Stockholm! 3 msek för ett hus innebär att man måste flytta ut till tjottahejti.

• Piggelin1

Lappis - kan tänka mig det - vi tycker att huset vi köpt nu kostade HUR MKT som helst, men jämför jag med kompisen som köpte hus i Bromma för drygt ett år sen, så gick det nog på det dubbla

• Lapinette

Japp och dubbla löner har vi ju här i Stockholm ... NOOOOOOOT!!!

• muggles

Piggis: det dubbla mot ert hus???? Hur faaan har folk råd?!
    Nä nu loggar jag ut för idag... So long.

• sweetstreet

Har inte hunnit läsa ikapp alls, men skummat lite och vill bara snabt säga till Tinga:

Du jag har vänner vars dotter fick en knapp på magen för hon kunde inte äta. Hon sondmatades länge, men sedan kunde man itne fortsätta med det eftersom det "skadar" strupen om man gör det för länge. Så det blev knapp.
    Självklart förstår jag att det känns jobbigt att tänka att ens barn ska genomgå en operation. Och jag vet att det var en tuff tid för våra vänner. MEN vad jag vill säga är att trots det så går det bra till slut!!
    Och jag vet att de ändå tyckte att det var bättre att hon fick knappen på magen än att det var så struligt som det var med sondmatningen. Nu sondmatas ju inte P & P, men ni verkar ju som sagt ha rätt knöligt med matningen och vad som ämndå är gemensamt är ju att man slipper mycket av den där oron över ifall ens barn får tillräckligt med närling.

Deras dotter är nu av md knappen sedan läääänge och mår jättefint! Hon är normalvikt och längd för sin ålder

Så vad jag ville säga är egentlgien att OM det skulle bli en knapp så behöver det inte vara så illa som man först tycker det känns. Självklart hoppas jag att ni kan lösa ätandet på annat vis i första hand, men som sagt IFALL det skulle bli aktuellt så vill jag mest säga att mina vänners erfarenhet ändå i slutändan var bra. Knappen fungerade, det blev mindre "strul" med maten och barnet växte bra. Sedan fick de ju ändå jobba länge med att hon skulle äta "normalt" eftersom hon ju inte visste att mat faktiskt skulle ätas med munnen. Hon var ju sondmatad jättelänge och fick sedan knappen. Men trots allt detta så äter hon bra nu och de har lagt allt det där bakom sig!

Stor kram till dig!
    Jag förstår din frustrering.
    Men som sagt, hoppas ni kan få bra råd av er matexpert.

• Fru E

MSW skrev 2009-05-11 11:07:20 följande:
    Ea: Borde ni då inte kunna få hjälp? Eller det gäller att avvakta efter pergo(?) försöken? Eller vad säger gyn?
    [/citat]

Vid senaste besöket hos gyn tyckte han att vi skulle avvakta några månader och låta "naturen ha sin gång" eftersom det inte var några fel på oss och vi är "unga". Proverna visar ju på normala resultat.
    Jag har tänkt en hel del på sista tiden att när är det rimligt att "begära" ytterligare hjälp!!??!!! Och vad är nästa steg? Vill vi verkligen dra igång IVF eller liknande redan nu och behövs det egentligen????!!!???
    Snittet ligger ju på 7 månader så det betyder lika många över som under och nu ligger vi runt 9-10 försök med ÄL så egentligen inte onormalt och är inom spannet då på 0-14 månader enligt snittet.
    Så kontentan är att jag varken vet ut eller in om när vi ska ha ytterligare hjälp och vad det innebär...........tips, råd, tankar, ideer??????

• Tinga

Sweet - tack för att du tog dig tid att berätta om dina vänners dotter. Jag vet ju att en knapp inte skulle vara total katastrof, och vi är ju som sagt inte alls där nu, men det är ändå skönt att höra historier om barn där det gått bra, trots stora matproblem. Jag tror egentligen inte att PoP lider av sin matsituation, för de är i princip alltid pigga och glada (utom just när de äter ), utan det är nog ett större problem för mig och maken.

Svar på tråden Livets stora och små frågor