• Telis

Livets stora och små frågor

En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

• Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • Tinga

Nu gick det bättre. Köpte skorna på Selvi på Baltzarsgatan 37 i Malmö.

• Tinga

Vickan - kul att höra!

Skönt att du verkat landa lite i dina funderingar kring bebisfabriken.

• Izzie

Hej svejs!

Hinner tyvärr inte läsa ikapp helt och hållet så det får väl blir lite spridda skurar här och där...

Tinga - Usch vad jobbigt ni har det med killarnas brist på matintresse! Jag tycker verkligen att du visat på stor styrka som kämpat och kämpat ända sen de små liven föddes. Det var ju en mental pärs redan från början men du verkar ändå se på hela situationen med ett sunt synsätt och lagt all din energi på att få vardagen att gå ihop. Jag hoppas verkligen på att ni får bra hjälp imorgon och att det lättar snart. Generellt verkar de flesta barn vara ganska nyckfulla tycker jag när det gäller mat. Ena stunden går det inte alls, andra stunden går det jättebra. Något som är gott ena dan, verkar vara peck andra dan... Jag hoppas att dina killar gör en helomvändning oxå! Kram på dig!

Vickan - Jättesvårt att råda dig till något, för beslutet måste förstås komma från dig. Jag tycker ändå det vore bra om du kunde prata lite med maken. Om ni kan vara överens om att ni kör igen när båda är redo kanske pressen lättar lite? Kram till dig med vännen!

EA - Det här med spolning av äggledarna då? Brukar inte det komma ganska tidigt i processen? Eller har du redan gjort det?

På tal om priser så tittade jag på "Nytt läge" på 3:an nyss. Herregud vilka hus man får i Sthlm för ca 5 mille... Jag kände verkligen att smaken är som baken när de visade mörka sunkiga tegelvillor från 60-talet och paret faktiskt tyckte de var fina och ratade det fräscha nybygget. Men det är ju tur att människor är olika... Well, well.

Nähä, jag ska nog ta och krypa i säng. Har suttit i tertialmöte med LG hela dagen och känner mig helt mosig. Halsont och huvudvärk. Bådar inte gott alls.

Kan dessutom säga att huvudvärken knappast blev bättre efter att de ringt från bilverkstaden. Förutom avgasstystemet (tappade ju ljuddämparen för en vecka sen) så var det även fel på bromsarna, hjullager, spindelled och gud vet allt. Det verkar som fakturan kommer landa runt 15 tusen. Grattis.

Kom på en grej till. En av mina absolut bästa vänner har precis blivit gravid! Hon vill så himla gärna att vi satsar på tvåan nu så vi kan vara mammalediga tillsammans. Tyvärr känner jag mig inte alls redo. Så synd, för jag tror verkligen att vi kunde hittat på massvis av roliga saker tillsammans. Hade ingen kompis som var föräldraledig samtidigt som mig sist, och jag saknade verkligen någon som bodde nära och som man bara kan umgås med lite okomlicerat utan att behöva planera en massa innan. Men jag är verkligen inte sugen på en ny graviditet ännu. Mensen var sen nu i början på maj och jag började verkligen undra, men till slut kom den och jag kände bara lättnad. I-landsproblem såklart, men det hade varit roligt om man var lite mer "tajmade"... Det dröjer nog ett år tills vi börjar försöka igen känns det som.

Nä nu blir det verkligen sängen! Kram o gonatt!

• viktualia

Izzie - det är just det som känns omöjligt. Att makens önskningar och min känsla att vara redo ska kunna diskuteras fram till gemensam tidpunkt. Det händer liksom inte eftersom han är på och jag av. Men han får vänta. Det är inte han som kroppsligt gått igenom två missfall, så hans förhandlingsläge är ruttet.....

Jag ska satsa på att komma till samma inställning som jag hade i januari. Får se hur och när jag lyckas.

• Fru E

Izzie-nopes har inte spolat äggledarna än...får kanske ta upp det sen med gyn....

Tinga-snygga skor! Jag måste ta tag i skoköpandet snart eftersom bröllopet är 2 veckor bort hmmm....

• BrudSommar2006

Hej, hemma igen från en underbar långhelg i Budapest och tänk, näst gravtest visar också plus så då är det nog sant! Det är en sådan lättnad att det gått vägen efter en så strulig cykel som jag haft och det började ju dra ut på tiden lite. Nu ska jag bara ta mig igenom den här graviditeten också men det får gå på ena eller andra sättet. Att vara gravid är inget jag ser fram emot men det får gå. Jag och graviditeter går inte ihop så bra, i fredags på dag 27, alltså innan de flesta ens skulle veta att de är gravida satt jag och skakade och försökte låta bli att kräkas inne på toaletten på en restaurang och det slutade med att jag fick åka tillbaka till hotellet utan att ha rört maten. Min kollega som var med undrade om det inte skulle vara bättre att spy och få det överstökat men jag brukar bara känna mig ännu sämre sedan så jag tordes inte prova. Cicci, det var för övrigt ett av dina förslag, Crazy - vad var det nu den hette. Fantastiskt ställe tyckte de andra, själv minns jag inte mycket av det. Men ditt andra tips, Sir Lancelot, var ett helt underbart ställe!

• BrudSommar2006

BT har varit så segt så det har tagit hela kvällen att läsa ikapp typ och nu måste jag gå och lägga mig.

Vickan, stora kramar, det kan inte vara lätt att bestämma sig för att hoppa när man inte mår bra efter allt som hänt tidigare.

Lapinette, hoppas att du tar mod till dig och hoppar i alla fall.

Vem var det som skrev om hicka, var det du Frullan? I alla fall, Iris hickade jämt innan hon föddes och jag har för mig att jag läste då, eller fick veta av någon, att tjejer har mer hicka en killar.

Angående att få till det runt ÄL, vem skrev om det? Hur som, vi har banne mig varit sjuka eller trötta eller så har något annat hänt som gjort att det inte varit så kul flera gånger, Liten, hände inte det er också när ni försökte få till Mindre? Det är ju som förgjort.

Sweet, jag blev superdeprimerad av en p-pillersort jag testade så det är säkert därför.

Överlag tror jag förresten att jag är rätt lättpåverkad av hormoner med tanke på hur uselt jag mår när jag är gravid...

Svar på tråden Livets stora och små frågor