• Telis

Livets stora och små frågor

En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

• Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • Tinga

Muggles - om budgivningen redan dragit iväg så pass kan ju inte bostadsmarknaden vara helt död i Göteborg, vilket jag nästan fått en känsla av emellanåt.

• fru AM

EA: Skulle inte nästa steg vara insemination? (alltså innan IVF) Efter att det klarlagts att det inte finns några "problem" hos dig respektive din man?

Tycker du låter rätt cool ändå! Jag har lätt för att bli nojig och hysterisk och skulle förmodligen "ge upp" efter säg fyra försök, hitta på att vi försökt ett år och sedan söka hjälp ... Det är tur att vi är olika!

Har inga råd att ge om hur ni ska göra - men det kan ju ändå vara skönt att tänka på att ni är unga (och därmed har lite tid på er!). En IVF:process t ex är ju inget man dansar igenom helt obekymrad - men det är ju heller inte upprepade fruktlösa försök i sänghalmen. Vad tycker din man? Är han lika cool som du?

• Fru E

AM-jo troligtvis är det väl inseminationer först, vet faktiskt inte riktigt har inte kommit mig för att fråga eftersom jag hoppas att det tar sig av sig själv. Vi har ju tagit grundproverna redan så vet inte vilka mer det ska tas......

Hehe cool vet jag inte om jag är förstås nojjar alltid över allting och är just nu rätt så uppgiven eftersom det inte tagit sig när jag varit hormonfri i över ett år och vi har minst 9 försök i bagaget till det kommer spottingsen.....Jag sökte ju hjälp i vintras hos gyn och då fick vi redan då göra proverna och testa pergo men sen är väl nästa steg lite mer radikalt och det ville nog gyn vänta lite med eftersom vi var "normala" vad han kunde se.
    Just nu lutar jag åt att ge naturen några månader till, kanske till i höst eller så och sen kontakta gyn igen (bra eller dåligt?)

Maken är myyyyyycket mer cool än jag han säger hela tiden att det kommer när det kommer och bekymrar sig inte alls över att vi har försökt ett bra tag nu. Men han har ändå erkänt att han inte trodde att det skulle ta sådan tid att bli gravid. Han tror att bara man bestämmer något (gäller alla stora beslut) så innebär det att det sker exakt då

• Fru E

Muggles-hehe om det radhuset hade ett utgångspris på över 2.5 mille vågar jag inte säga vad vi köpte vårt för

• fru AM

EA: tycker det låter klokt att låta "naturen ha sin gång" över sommaren och ev ta tag i det hela i höst om det inte hänt ngt. De flesta barn görs ju på sommaren i vårt land ...

• Tinga

EA - om du känner att det är OK att ligga lågt ett tag till kan det väl vara läge att vänta tills efter sommaren, innan du tar kontakt med gyn igen. Det kan ju vara skönt att inte behöva hålla på med hormoner och sprutor under semestern, och dessutom kunna vila lugnt i att ni fattat beslutet att ta kontakt med gyn efter sommaren, så att ni har en "Plan B" om inget händer under sommaren.

• fru AM

EA: tycker det låter klokt att låta "naturen ha sin gång" över sommaren och ev ta tag i det hela i höst om det inte hänt ngt. De flesta barn görs ju på sommaren i vårt land ...

• Tinga

Apropå diskussionen om antal barn, hur tätt osv. pratade psykologen på neo (ursäkta att jag tar upp henne hela tiden, men hon hade så mycket bra att säga ) att 3 är det nya 2. Vi är ju definitivt inne på att försöka få ett syskon till Piff & Puff så småningom, så här blir det, om vi lyckas, isåfall 3 barn. Fast någon mer pergo-behandling blir det inte, för vi vill inte ha tvillingar en gång till.

• Tinga

Shoppingen idag gick förresten bra. Den där Odd Molly-toppen jag tjatat om kom härom dagen och den blev fin till kjolen, men jag ville ändå kolla i Malmö också; just in case. Jag hittade iallafall inget som passade bättre, men däremot köpte jag ett par jättefina röda skor. Hittade ett par med precis rätt röda färg och precis rätt höjd på klacken. Ska se om vi lyckas fotografera hela "stassen" vid något tillfälle, så att ni kan få se slutresultatet, eftersom ni i högsta grad var inblandade i besluts- och köpprocessen.

• viktualia

tack för all omsorg - ni är verkligen goa som håller mig i handen!!!

Mugglan - du skrev nog mig rakt på näsan där... "För som du mår nu så vete 17 om du ens skulle bli glad om du blev gravid - och det är väl inte rätt?!"
    Helt sant! Och jag inser när jag läser det att när vi testade andra gången så VILLE jag ju bli gravid, i helgen var det mer yttre press som var i farten. Måste säga att jag blev lättad av den insikten. Missfall nr 1 var i augusti. Nr 2 i januari. Alltså läge att vänta ett tag till på nästa försök. Som sagt, då i januari hade jag ju "läkt" och ville försöka!

Piggelin - vilken kåk!!! teater och allt!

Liten - lekbyxor - schyssta skalbyxor eller kanske arbetsbyxor av typen som passar trädgårdsarbete?!?!

KOko - intressant aspekt på det där med hemlig tråd... jag håller med dig om att det är skoj att det kommer nya galningar ibland och det funkar ju inte om vi stänger in oss. Men jag kan även hålla med Telis om att det vore skönt att kunna skriva av sig på riktigt.... fast ni skulle nog gå UNDER av alla historer om mitt jobb i så fall... fniss fnisss

Svar på tråden Livets stora och små frågor