• Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Dags för "Fråga prästerna"-tråd nr 8. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.
    Förra tråden hittar du här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3289911.html

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 04:10
    Idag, 15 juni, åker jag på två veckors konfirmandläger och har endast sporadisk tillgång till Internet. Det kan alltså dröja lite längre än vanligt innan ni får svar på era frågor. Ha det bra!/Kjell Präst

• Svar på tråden Fråga prästerna 8
  • Imma

Kul att vara orginell, men allvarligt talat - det är tre ynka rader det handlar om. Hur svårt är det att säga?!

Kjell Präst skrev 2009-07-08 10:10:43 följande:

Jag har använt löfte nr 2 en gång, tror jag, och då hade paret fusklapp. De flesta brudpar är inte så pigga på att läsa något själva.
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2009-07-08 12:49:57 följande:

Du skär väl på prästvis? Som man får lära sig på Pastoralinstitutet?
    Naturligtvis, vad trodde du?
  • Frulle

Hur skär en präst?? Vågräta bitar?

Kjell Präst skrev 2009-07-08 12:49:57 följande:

Du skär väl på prästvis? Som man får lära sig på Pastoralinstitutet?
  • Moirie

Hej!

Finns det några psalmer som skulle passa bra för vigsel och som finns i både svensk och engelsk version/tradition?

• passionsblomman

I kors?

Frulle skrev 2009-07-08 13:11:03 följande:
    Hur skär en präst?? Vågräta bitar?Kjell Präst skrev 2009-07-08 12:49:57 följande:
  • Frulle

HAHAHAHA!!
    Den var fyndig!!

passionsblomman skrev 2009-07-08 13:20:52 följande:
    I kors?
  • AlaM

Om jag har förstått det rätt så har kyrkan regler om att det måste vara 2 (eller 3 kanske :)) psalmer under en vigselgudstjänst. Att man inte kan ha "vanliga" lovsånger istället. Av vilken anledning har man denna regel? Är inte psalmer också lovsånger?

• Kjell Präst
    Frulle skrev 2009-07-08 13:11:03 följande:
    Hur skär en präst?? Vågräta bitar?Kjell Präst skrev 2009-07-08 12:49:57 följande:
    Faktum är att vi faktiskt HAR fått undervisning i detta! Om man som präst ofta går med på dopkaffen och begravningsditon (jag medverkar ytterst sparsamt) så kan det tänkas att det blir väl mycket tårta, med påföljande rondör på prästamagen. Alltså gör man så att man när man skär sin tårbit samtidigt pressar tårtan lite åt sidan - då ser det ut som om man har tagit en större bit än vad som egentligen är fallet. Man behöver inte vara ohövlig och tacka nej till tårtan men man behöver inte heller äta sin tredje bautabit tårta samma vecka. Eller dag.
  • Frulle

haha men oj då!! Undervisning i tårtskärande!! Det var roligt tycker jag!

Kjell Präst skrev 2009-07-08 13:31:55 följande:

Faktum är att vi faktiskt HAR fått undervisning i detta! Om man som präst ofta går med på dopkaffen och begravningsditon (jag medverkar ytterst sparsamt) så kan det tänkas att det blir väl mycket tårta, med påföljande rondör på prästamagen. Alltså gör man så att man när man skär sin tårbit samtidigt pressar tårtan lite åt sidan - då ser det ut som om man har tagit en större bit än vad som egentligen är fallet. Man behöver inte vara ohövlig och tacka nej till tårtan men man behöver inte heller äta sin tredje bautabit tårta samma vecka. Eller dag.
Svar på tråden Fråga prästerna 8