• Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Dags för "Fråga prästerna"-tråd nr 8. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.
    Förra tråden hittar du här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3289911.html

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 04:10
    Idag, 15 juni, åker jag på två veckors konfirmandläger och har endast sporadisk tillgång till Internet. Det kan alltså dröja lite längre än vanligt innan ni får svar på era frågor. Ha det bra!/Kjell Präst

• Svar på tråden Fråga prästerna 8
  • Heloise

Vår präst kommer tillsammans med sin fru att vara med på festen, men jag har funderat över om vi ska ge honom en present oxå?
    Kanske en flaska vin( prästen ifråga är en vän till mina svärföräldrar och har inga alkoholproblem, men gillar vin) eller har ni något annat förslag?

Eller "räcker" det att de båda är med på festen?

Måste erkänna att jag även är orolig över om han kommer få till mitt namn rätt( Helen) har hetat Helena varenda gång han har sagt mitt namn haha. Kanske Panzer får gifta sig med Helena ist

• Kjell Präst
    Heloise skrev 2009-07-08 14:16:24 följande:
    Vår präst kommer tillsammans med sin fru att vara med på festen, men jag har funderat över om vi ska ge honom en present oxå?Kanske en flaska vin( prästen ifråga är en vän till mina svärföräldrar och har inga alkoholproblem, men gillar vin) eller har ni något annat förslag?Eller "räcker" det att de båda är med på festen?Måste erkänna att jag även är orolig över om han kommer få till mitt namn rätt( Helen) har hetat Helena varenda gång han har sagt mitt namn haha. Kanske Panzer får gifta sig med Helena ist
    Det behövs ingen present, men vill ni gärna ge något så är väl vin utmärkt om han nu, som du skriver, gillar vin.
  • AlaM

Haha... Ok, visste inte att det fanns en kategori "konfirmandläger-lovsång" :P De som konfirmerades i Svenska kyrkan på min hemort lärde sig mest psalmliknande lovsånger. Kom inte ihåg vad de kallades men de lät ungefär som psalmer med lika gammaldags ord och så.

Jag tänkte väl främst på de lovsånger som kommer främst från Hillsong och liknande. Naturligtvis någon av de lugnare då det ska gå att arrangera med små medel. Om man har en sådan lovsång utöver de obligatoriska sångerna, är det ok?
    Tycker det är fint med något som känns mer äkta. Där texten är mer rakt på sak istället för massa vackra ord. Vill ju att vigseln ska vara inför personligt inför Gud, inte som en ritual :)

• Kjell Präst
    AlaM skrev 2009-07-08 14:48:15 följande:
    Haha... Ok, visste inte att det fanns en kategori "konfirmandläger-lovsång" :P De som konfirmerades i Svenska kyrkan på min hemort lärde sig mest psalmliknande lovsånger. Kom inte ihåg vad de kallades men de lät ungefär som psalmer med lika gammaldags ord och så.Jag tänkte väl främst på de lovsånger som kommer främst från Hillsong och liknande. Naturligtvis någon av de lugnare då det ska gå att arrangera med små medel. Om man har en sådan lovsång utöver de obligatoriska sångerna, är det ok?Tycker det är fint med något som känns mer äkta. Där texten är mer rakt på sak istället för massa vackra ord. Vill ju att vigseln ska vara inför personligt inför Gud, inte som en ritual :)

Jag känner inte till Hillsong, men det jag menar med "konfirmandläger-lovsånger" är sånger av typen "Våga vara den du är" , "Ropa till Gud", "Lord I lift your name on high"
    "Jag vill bo under ett vattenfall"(Vem vill för övrigt bo under ett vattenfall???)Men visst kan man ha lovsånger med utöver de obligatoriska psalmerna.
  • Kjell Präst

Hoppsan... Varför hamnade mitt inlägg i citatrutan? Ett tecken på att jag inte borde dissa lovsånger när Gud ser på?

• Duchess

"Jag vill bo under ett vattenfall" brukar jag och mina kompisar kalla för Fantomen-sången. Vi känner nämligen bara till en enda person som bor under ett vattenfall (och trivs med det)

• passionsblomman

Det var ganska många koppar kaffe på en dag i hemtjänsten. Jag fick verkligen ont i magen i början...

Kjell Präst skrev 2009-07-08 13:35:03 följande:

Ja... det var därför jag kände mig så väl hemma i prästyrket efter arton år som vårdbiträde i hemtjänsten...
  • Kjell Präst
    passionsblomman skrev 2009-07-08 15:21:04 följande:
    Det var ganska många koppar kaffe på en dag i hemtjänsten. Jag fick verkligen ont i magen i början... Kjell Präst skrev 2009-07-08 13:35:03 följande:
    Då förstår du hur svårt det var för mig som inte ens dricker kaffe
  • Kjell Präst
    Duchess skrev 2009-07-08 15:09:37 följande:
    "Jag vill bo under ett vattenfall" brukar jag och mina kompisar kalla för Fantomen-sången. Vi känner nämligen bara till en enda person som bor under ett vattenfall (och trivs med det)
  • passionsblomman

Det måste ha varit ett elände!
    Det var bra att du bytte jobb-av fler skäl än kaffet tänkte jag då..

Kjell Präst skrev 2009-07-08 16:27:07 följande:

Då förstår du hur svårt det var för mig som inte ens dricker kaffe
Svar på tråden Fråga prästerna 8