• Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Dags för "Fråga prästerna"-tråd nr 8. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.
    Förra tråden hittar du här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3289911.html

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 04:10
    Idag, 15 juni, åker jag på två veckors konfirmandläger och har endast sporadisk tillgång till Internet. Det kan alltså dröja lite längre än vanligt innan ni får svar på era frågor. Ha det bra!/Kjell Präst

• Svar på tråden Fråga prästerna 8
  • Timba

Kjell! Hjälp!

Vi måste bestämma hurdana våra löften ska se ut till varandra snart men vi kan inte komma på något. Vår präst har endast haft en vigsel innan vår så han kan inte säga vad brudparen "brukar" säga. Vi vill INTE ha "tills döden skiljer oss åt" och helst inte "så länge vi lever". Men vi måste ju ha något som talar om att vi har för avsikt att vara gifta även i framtiden

Har du, eller någon annan, något bra förslag?

• Martinaa
    allehanda skrev 2009-07-12 20:48:39 följande:
    Är det en församling inom svenska kyrkan och någon av er är medlem i sv k:a så kostar det inte ett rött öre
    Även om man inte är medlem i just den församlingen? Vi är båda medlemmar i Svenska Kyrkan, men om "kyrkan" (kapellet) vi är intresserade av är medlemmar i SvK har jag ingen aning om... Finns det kyrkor som INTE är med i SvK?
  • Burre Präst
    Timba skrev 2009-07-12 22:14:19 följande:
    Kjell! Hjälp!Vi måste bestämma hurdana våra löften ska se ut till varandra snart men vi kan inte komma på något. Vår präst har endast haft en vigsel innan vår så han kan inte säga vad brudparen "brukar" säga. Vi vill INTE ha "tills döden skiljer oss åt" och helst inte "så länge vi lever". Men vi måste ju ha något som talar om att vi har för avsikt att vara gifta även i framtiden Har du, eller någon annan, något bra förslag?
    Varför vill ni inte ha med "så länge vi lever"? Det är ju det äktenskapet är menat att vara, dvs livslångt.

Jag hoppas er präst inser att det är otillåtet med "tills livet skiljer oss åt" eller andra dylika dumheter.
  • passionsblomman

Nej, det är NI som är medlemmar eller inte. Ni hör till en viss församling utifrån var ni bor någonstans. Vill ni gifta er i en annan församling brukar det vara något som reds ut församlingarna emellan.

Martinaa skrev 2009-07-12 23:05:55 följande:
    Även om man inte är medlem i just den församlingen? Vi är båda medlemmar i Svenska Kyrkan, men om "kyrkan" (kapellet) vi är intresserade av är medlemmar i SvK har jag ingen aning om... Finns det kyrkor som INTE är med i SvK?
  • tågjäntan

Martinaa
    Är det är kapell kan det ju tillhöra en frikyrka och de tillhör inte svenska kyrkan. Utom EFS (eller hur är det?) - fast de räknas kanske inte som en frikyrka. Eller egentligen - nu är ju alla kyrkor "frikyrkor" sedan svenska kyrkan blev skild från staten .
    I så fall får du kolla upp vilket samfund kapellet tillhör och om ni kan få låna/hyra det.

• tågjäntan

Ang. solosång under vigselakten
    Menar du att vigseltalet är en del av vigselakten i så fall? Alla (tror jag ) vigslar som jag varit med på har haft en unison sång eller ett solo mellan vigselakten och vigseltalet.

• Martinaa
    passionsblomman skrev 2009-07-12 23:10:01 följande:
    Nej, det är NI som är medlemmar eller inte. Ni hör till en viss församling utifrån var ni bor någonstans. Vill ni gifta er i en annan församling brukar det vara något som reds ut församlingarna emellan.
    Jag har noll koll på det här märker jag. Jag är uppvuxen i en liten ort där jag gick i söndagsskola/scouterna och vuxendöptes i Missionskyrkan. Är det där jag är medlem då? Jag konfirmerades i Svenska Kyrkan på samma ort.
    Sedan flyttade jag i vuxen ålder till större stad och har faktiskt inte satt min fot i en kyrka här. Tillhör jag fortfarande församlingen i min uppväxtort?
    Tacksam om någon kan hjälpa mig reda ut begreppen för mig! (Japp, fick semester idag, därför jag sitter och grubblar på sånt här vid midnatt, hehe )
  • Duchess

Martinaa:
    Om ni är medlemmar i Svenska Kyrkan (vilket ni är, om jag förstått saken rätt) så tillhör ni den församling inom vars geografiska område ni är bosatt. Själv bor jag t ex i centrala Umeå och tillhör därför Umeå Stadsförsamling.

• nino87

Hej kjell!
    jag undrar lite över vad som måste finnas med under vigselakten, jag vill ha så lite "gudprat" som möjligt och turlista/ordning på hur dessa saker går i följd. Skulle vilja veta detta för att kunna utföra ett vigselprogram.
    kram

• Kjell Präst
    nino87 skrev 2009-07-13 00:42:12 följande:
    Hej kjell!jag undrar lite över vad som måste finnas med under vigselakten, jag vill ha så lite "gudprat" som möjligt och turlista/ordning på hur dessa saker går i följd. Skulle vilja veta detta för att kunna utföra ett vigselprogram.kram
    Vigselritualet hittar du här www.kyrkan.nu/vigrit.shtml
    Allt gudprat är förstås obligatoriskt.
Svar på tråden Fråga prästerna 8