• Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Dags för "Fråga prästerna"-tråd nr 8. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.
    Förra tråden hittar du här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3289911.html

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 04:10
    Idag, 15 juni, åker jag på två veckors konfirmandläger och har endast sporadisk tillgång till Internet. Det kan alltså dröja lite längre än vanligt innan ni får svar på era frågor. Ha det bra!/Kjell Präst

• Svar på tråden Fråga prästerna 8
  • Kjell Präst
    Frulle skrev 2009-07-13 09:24:32 följande:
    även om jag sitter under mitt skrivbord?Kjell Präst skrev 2009-07-13 09:21:58 följande:
    Har du sett vägguttaget där under skrivbordet? Det är Gud!
  • Frulle

Äh skärp dig!!! Det är inte gud!! Vår hustomte bor där inne.. Ryms inte en gud också..

Kjell Präst skrev 2009-07-13 09:25:24 följande:

Har du sett vägguttaget där under skrivbordet? Det är Gud!
  • Kjell Präst
    Frulle skrev 2009-07-13 09:29:43 följande:
    Äh skärp dig!!! Det är inte gud!! Vår hustomte bor där inne.. Ryms inte en gud också.. Kjell Präst skrev 2009-07-13 09:25:24 följande:
    Oj... tog fel... de har ju skägg båda två... *rodnar*
  • Frulle

Jaa tänkte väl!!

Kjell Präst skrev 2009-07-13 09:30:30 följande:

Oj... tog fel... de har ju skägg båda två... *rodnar*
  • Frulle

haha nej men seriöst.
    Jag sitter på jobbet. Tror ni det är många som jobbar nu?! NEJ! Jag har sett 1 människa på 1,5 timma. Jag får inte ha radio på. Allt jag hör är klockan som säger: tick tack tick tack.
    Ooo jag får panik!!!

• Kjell Präst
    Frulle skrev 2009-07-13 09:33:22 följande:
    haha nej men seriöst.Jag sitter på jobbet. Tror ni det är många som jobbar nu?! NEJ! Jag har sett 1 människa på 1,5 timma. Jag får inte ha radio på. Allt jag hör är klockan som säger: tick tack tick tack.Ooo jag får panik!!!
    Jag är i samma situation. Vi är två stycken som jobbar här i kyrkan idag, i varsin ände av huset. Jag försöker skriva texter till några barnsånger men det går visst inte så bra... Semester på torsdag...
  • Frulle

Jag har vild fantasi!! Kanske jag ska hjälpa dig med lite texter?!? Vad ska dom handla om?

Kjell Präst skrev 2009-07-13 09:35:10 följande:

Jag är i samma situation. Vi är två stycken som jobbar här i kyrkan idag, i varsin ände av huset. Jag försöker skriva texter till några barnsånger men det går visst inte så bra... Semester på torsdag...
  • Duchess

H*n är på en plats där svenska kronor räcker länge

Frulle skrev 2009-07-13 08:03:04 följande:
    Var har "En till präst" tagit vägen?
  • Kjell Präst
    Frulle skrev 2009-07-13 09:35:53 följande:
    Jag har vild fantasi!! Kanske jag ska hjälpa dig med lite texter?!? Vad ska dom handla om?Kjell Präst skrev 2009-07-13 09:35:10 följande:
    Mäh! Om Gud såklart! Vi är ju i kyrkan *himlar med ögonen*
    Jag är lite rädd att din fantasi kanske är lite FÖR vild...
  • Kjell Präst
    Duchess skrev 2009-07-13 09:37:00 följande:
    H*n är på en plats där svenska kronor räcker länge
    Ja, i min låda på kontoret som jag sa! Där räcker svenska kronor länge!
Svar på tråden Fråga prästerna 8