• Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Dags för "Fråga prästerna"-tråd nr 8. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.
    Förra tråden hittar du här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3289911.html

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 04:10
    Idag, 15 juni, åker jag på två veckors konfirmandläger och har endast sporadisk tillgång till Internet. Det kan alltså dröja lite längre än vanligt innan ni får svar på era frågor. Ha det bra!/Kjell Präst

• Svar på tråden Fråga prästerna 8
  • Kjell Präst
    Svanboet skrev 2009-07-13 18:23:36 följande:
    Men Kjell Präst - jobbade inte du tidigt imorse? Sitter du här på fritiden också?
    Javisst, jag gör detta både på arbetstid och fritid.
  • Wiggy

Jag tror inte att Gud Fader där uppe sitter i en Himmel där alla springer omkring nakna och vältränade, och retar sig på om bruden har axelband eller bara axlar. Och Ribbing är väl inte Gud? Snarare en pudel...

• Imma

Usch. Plötsligt känner jag mig som en gammal tacka. Är det verkligen bara jag och Magdalena Ribbing som tycker att det ser knasigt ut med sexiga klänningar i kyrkan? Jag hade en sjal över axlarna i kyrkan. För mig hade något annat varit otänkbart. Sjalen tog jag av när vi kom ut på kyrkbacken (dessutom var det typ 30 grader, så det valet var enkelt).

Kjell Präst skrev 2009-07-13 18:20:18 följande:

Regeln gäller förstås inte enbart bara axlar utan även kortkort klänning, för djup urringning etc. Jag själv tänker inte på hur brudparen är klädda och skulle aldrig drömma om att kommentera deras klädsel - men, som sagt, ska man följa Etiketten Enligt M Ribbing så är det felfelfel att vara utmanande klädd i kyrkorummet.
  • Kjell Präst
    Imma skrev 2009-07-14 08:15:59 följande:
    Usch. Plötsligt känner jag mig som en gammal tacka. Är det verkligen bara jag och Magdalena Ribbing som tycker att det ser knasigt ut med sexiga klänningar i kyrkan? Jag hade en sjal över axlarna i kyrkan. För mig hade något annat varit otänkbart. Sjalen tog jag av när vi kom ut på kyrkbacken (dessutom var det typ 30 grader, så det valet var enkelt).Kjell Präst skrev 2009-07-13 18:20:18 följande:
    Mitt sätt att visa vördnad för det heliga kyrkorummet är bland annat att inte svära där, inte skrika och inte bära keps. Kläderna hos brudpar och gäster registrerar jag däremot aldrig. Kanske beror på att jag är så o-e-r-h-ö-r-t ointresserad av kläder...
  • Imma

Aha! Jag hade täckt över axlarna, men svor och gormade gjorde jag under vigseln. Min man kom in på skateboard också; det kanske inte heller var okej egentligen?

Skämt åsido - jag bryr mig inte heller om hur andra är klädda, men för min del hade det varit konstigt att inte täcka över axlarna i kyrkan, för så är jag uppfostrad.

Kjell Präst skrev 2009-07-14 08:18:38 följande:

Mitt sätt att visa vördnad för det heliga kyrkorummet är bland annat att inte svära där, inte skrika och inte bära keps. Kläderna hos brudpar och gäster registrerar jag däremot aldrig. Kanske beror på att jag är så o-e-r-h-ö-r-t ointresserad av kläder...
  • Kjell Präst
    Imma skrev 2009-07-14 08:22:02 följande:
    Aha! Jag hade täckt över axlarna, men svor och gormade gjorde jag under vigseln. Min man kom in på skateboard också; det kanske inte heller var okej egentligen?
    Jo då, så gör de flesta av mina brudpar
Svar på tråden Fråga prästerna 8