• Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Dags för "Fråga prästerna"-tråd nr 8. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.
    Förra tråden hittar du här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3289911.html

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 04:10
    Idag, 15 juni, åker jag på två veckors konfirmandläger och har endast sporadisk tillgång till Internet. Det kan alltså dröja lite längre än vanligt innan ni får svar på era frågor. Ha det bra!/Kjell Präst

• Svar på tråden Fråga prästerna 8
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2009-07-20 16:13:12 följande:

Jo, vi har ju konstaterat tidigare att vi jobbar olika Samma vecka som vigseln äger rum har jag normalt spikat alltihop för flera veckor sedan. Och övar vigseln gör jag aldrig.
    Ja, vilken tur att vi tänker och arbetar olika!
  • Kjell Präst
    Soldemor skrev 2009-07-20 16:16:52 följande:
    Kjell Präst skrev 2009-07-20 16:13:12 följande:
    Ja, vilken tur att vi tänker och arbetar olika!
    Jo, det sägs ju så. Men vi har i alla fall katter båda två!
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2009-07-20 16:28:40 följande:

Jo, det sägs ju så. Men vi har i alla fall katter båda två!
    Ah, du är kattmänniska! Då är det mesta förlåtet! Ställer du dem? Vår huskattstjej blev BIS på uställning i Osby i lördags!
  • Kjell Präst
    Soldemor skrev 2009-07-20 16:42:01 följande:
    Kjell Präst skrev 2009-07-20 16:28:40 följande:
    Ah, du är kattmänniska! Då är det mesta förlåtet! Ställer du dem? Vår huskattstjej blev BIS på uställning i Osby i lördags!
    Våra två skogisar fick cert i Västerhaninge i helgen.
  • Mint

Kjell Präst skrev 2009-07-19 13:41:35 följande:

Det varierar från präst till präst. Sällan tidigare än en månad, skulle jag tro, och oftast senare. Tycker du att det börjar dra iväg och närma sig vigseln kan du alltid själv ta kontakt med prästen.
    Tack för svaret!
    Har 3 veckor kvar innan den stora dagen, så vi hinner nog med det också. Mest bara nyfiken på hur det brukar gå till...
  • kikki kikki

jag skulle uppskatta att ha ett samtal i tidigt skede för att se om man får kontakt och gå igenom lite av det som ska sägas och göras under vigseln.
    man har ju en del frågor och så menar jag

• Kjell Präst

kikki kikki skrev 2009-07-20 22:33:14 följande:

jag skulle uppskatta att ha ett samtal i tidigt skede för att se om man får kontakt och gå igenom lite av det som ska sägas och göras under vigseln.man har ju en del frågor och så menar jag
    Ja, men blir det alltför tidigt finns ju risken att brudparet har glömt alltihop när det väl är dags för vigseln.
  • Jeez

Och prästen. Jag har två till tre vigslar de lördagar jag är i tjänst i sommar (7 helger juni-augusti). Plus några dop varje helg och en och annan begravning i veckorna. Det är väldigt många personer att hålla i huvudet samtidigt. Mycket lättare med fyra veckors framförhållning och därmed ca en tredjedel så många personer i taget. ROligare för alla! Sedan finns det naturligtvis särskilda omständigheter som gör att man behöver träffas tidigare, semestrar osv.

Kjell Präst skrev 2009-07-21 07:22:33 följande:

Ja, men blir det alltför tidigt finns ju risken att brudparet har glömt alltihop när det väl är dags för vigseln.
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2009-07-20 22:13:04 följande:

Våra två skogisar fick cert i Västerhaninge i helgen.
    Vad roligt, grattis! Hur långt har de kommit, har de tagit några titlar än? (kommer bli väldigt glad om min randiga sytråd någon gång blir premier, har ett cert hittills)
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2009-07-21 07:22:33 följande:

Gissa varför jag övar med brudparen samma vecka som vigseln?
Svar på tråden Fråga prästerna 8