• Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Dags för "Fråga prästerna"-tråd nr 8. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.
    Förra tråden hittar du här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3289911.html

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 04:10
    Idag, 15 juni, åker jag på två veckors konfirmandläger och har endast sporadisk tillgång till Internet. Det kan alltså dröja lite längre än vanligt innan ni får svar på era frågor. Ha det bra!/Kjell Präst

• Svar på tråden Fråga prästerna 8
  • carolaj83

hej, vi ska ha kombinerat bröllop med yngsta barnets dop, hur brukar man då lägga upp det med psalmer?

• Kjell Präst
    carolaj83 skrev 2009-05-19 07:26:12 följande:
    hej, vi ska ha kombinerat bröllop med yngsta barnets dop, hur brukar man då lägga upp det med psalmer?
    Jag har haft några sådana. Då har vi börjat med vigseln, och då inlett med en vigselpsalm. Ibland har vi mellan vigseln och dopet haft en "neutral" psalm (Som tex "Den blomstertid nu kommer")och avslutat dopet med en doppsalm. Ibland har vi utelämnat den "neutrala" psalmen i mitten och bara haft två psalmer.
  • Kjell Präst

Tar med en fråga från förra tråden: MulleNuh; skaparkraft står i nästa sista raden i psalm 411

• Svanboet

hjälper till och puffar fast jag inte har en egen fråga...

• Kjell Präst

Tar ytterligare en fråga från förra tråden Någon präst här idag som kan hjälpa till att klargöra lite här?

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418899.htm...

Det gäller egna löften.

Prästen har inte rätt att motsätta sig inte egna löften, det är fullt tillåtet att formulera personliga sådana. Men! De måste ändå innehålla samma sak som de färdiga, dvs uttrycka brudparets vilja att leva tillsammans hela livet. Man får alltså inte skriva till exempel "För evigt", "Tills livet skiljer oss åt" eller liknande.

• Hoffsennanen Tottoplex

hej!
    jag och min m2b är mest inne på att inte använda orgeln alls. då han är från fri kyrkan har jag fått mycket mer tycke för deras sånger. så frågan är o man mer kan ha ett bröllop med låtar som är mer som lovsånger. eller måste de vara från psalmboken?
    tack på förhand:)

• Kjell Präst

Hoffsennanen Tottoplex skrev 2009-05-19 16:49:08 följande:

hej!jag och min m2b är mest inne på att inte använda orgeln alls. då han är från fri kyrkan har jag fått mycket mer tycke för deras sånger. så frågan är o man mer kan ha ett bröllop med låtar som är mer som lovsånger. eller måste de vara från psalmboken?tack på förhand:)
    De ska vara från psalmboken. Det är ju dock ingenting som hindrar att man har lovsånger OCKSÅ.
  • Hoffsennanen Tottoplex

gäller det alla präster..?:-S för vill att folk ska känna sånt lugn och glädje som de lovsånger ger...finns det några mer "lovsångslåtar" i psalmboken?

Svar på tråden Fråga prästerna 8