• Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Dags för "Fråga prästerna"-tråd nr 8. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.
    Förra tråden hittar du här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3289911.html

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 04:10
    Idag, 15 juni, åker jag på två veckors konfirmandläger och har endast sporadisk tillgång till Internet. Det kan alltså dröja lite längre än vanligt innan ni får svar på era frågor. Ha det bra!/Kjell Präst

• Svar på tråden Fråga prästerna 8
  • Bluebride

nja, denna kyrkan är en lantlig kyrka, men jag vet inte hur poppis den är.

Måste man knäböja? jag har dåliga knän

• Kjell Präst
    Bluebride skrev 2009-05-27 18:40:54 följande:
    nja, denna kyrkan är en lantlig kyrka, men jag vet inte hur poppis den är.Måste man knäböja? jag har dåliga knän
    Dåliga knän kan vara just ett sådant medicinskt skäl som jag skrev om i inlägg 97
  • tågjäntan

Nina och Rickard
    Det är en underbar psalm - att inte jag tänkte på den när vi gifte oss

• JustMeAndMyLove

Vem knäböjer och när i ceremonin?
    Var på mina föräldrars bröllop och det var ingen som knäböjde?

• Kjell Präst
    JustMeAndMyLove skrev 2009-05-27 20:07:16 följande:
    Vem knäböjer och när i ceremonin?Var på mina föräldrars bröllop och det var ingen som knäböjde?
    Brudparet ska knäfalla framför altaret under förbönen. Den äger rum efter själva vigselakten (dvs den juridiska delen). Prästen (eller ibland någon av brudparets vänner - fast det har jag aldrig varit med om)läser eller sjunger en förbön för paret.
    Detta "ska" ingå men precis som med annat så finns det förstås präster som inte gör som man "ska" - eller, som sagt, så kan
    det finnas medicinska skäl att avstå från knäfallet.
  • JustMeAndMyLove

Jaha, nu k'nner jag mig jättedum. Hade ingen aning om det. På mina föräldrars bröllop var det inget sånt.

Kjell Präst skrev 2009-05-27 20:16:12 följande:

Brudparet ska knäfalla framför altaret under förbönen. Den äger rum efter själva vigselakten (dvs den juridiska delen). Prästen (eller ibland någon av brudparets vänner - fast det har jag aldrig varit med om)läser eller sjunger en förbön för paret.Detta "ska" ingå men precis som med annat så finns det förstås präster som inte gör som man "ska" - eller, som sagt, så kandet finnas medicinska skäl att avstå från knäfallet.
  • Kjell Präst
    JustMeAndMyLove skrev 2009-05-27 20:17:41 följande:
    Jaha, nu k'nner jag mig jättedum. Hade ingen aning om det. På mina föräldrars bröllop var det inget sånt.Kjell Präst skrev 2009-05-27 20:16:12 följande:
    Varför ska du känna dig dum för att du inte känner till alla detaljer i en vigsel? Jag känner inte till alla delar i en bilmotor
  • JustMeAndMyLove

Haha, nej kanske inte, men jag har ju sett frågan förr, bara inte reflekterat över det då jag inte trodde jag skulle vigas kyrkligt :P

Kjell Präst skrev 2009-05-27 20:19:11 följande:

Varför ska du känna dig dum för att du inte känner till alla detaljer i en vigsel? Jag känner inte till alla delar i en bilmotor
  • LB5

Hej! Min blivande man är Amerikan och hans familj kommer till Sverige för vårt bröllop. Jag undrar om det är möjligt att sjunga någon/några av psalmerna på engelska om man har med ett blad med texten? Många av psalmerna är ju samma, men bara översatta till Svenska, någon av dessa kanske så alla känner igen melodin?
    Tack på förhand!

• Tristan79

Vi är inte medlemmar i Svenska kyrkan av olika anledningar, men min blivande make vill gärna gifta sig i kyrkan. Är det upp till varje enskild församling att avgöra om det är ok? och vad kostar det?

Svar på tråden Fråga prästerna 8