• Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Dags för "Fråga prästerna"-tråd nr 8. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.
    Förra tråden hittar du här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3289911.html

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 04:10
    Idag, 15 juni, åker jag på två veckors konfirmandläger och har endast sporadisk tillgång till Internet. Det kan alltså dröja lite längre än vanligt innan ni får svar på era frågor. Ha det bra!/Kjell Präst

• Svar på tråden Fråga prästerna 8
  • Kjell Präst
    emelieochlinus skrev 2009-06-01 22:03:11 följande:
    3 psalmer + 3 solosånger, blir det för mycket!?
    Nej, det tycker jag inte. Det fungerar bra!
  • Bluebride

just rid över skog vill jag nog helst ha med flöjt, men jag behöver noter till dem, undrar om de finns i någon bok, ngn som vet?

Vem tar hand om hösten - behöver man ju inte spela, killen ska ha sin åsikt också, även om jag inte vill ha med honom i början en liten överraskning.

tågjäntan skrev 2009-05-31 21:26:04 följande:
    bluebrideJag håller med allehanda, det går säkert att spela på piano. På vårt bröllop spelade organisten ingångsmusiken på piano - det var Chicagos You're the Inspiration, och utgångsmusiken på orgel, den traditionella Mendelsohn. SEdan spelade han orgell till psalmerna; som sagt tycker jag att det är maffigare om det finns att så många sjunger till orgel. Det var två solon och en duett där en kompis kompade på piano.
  • Irland

Hej,

Jag ska gifta mig i en katolsk kyrka och håller på att försöka skapa ett vigselprogram.
    Jag har väldigt lätt skapat ett program på engelska från siten www.gettingmarried.ie men måste nu översätta allt till svenska med.

är det någon som har en aning om det finns någon site man kan använda sig av för att göra något liknande på svenska?

• Jeez

Har du googlat på vigselordning +katolska kyrkan eller dylikt?

Jag känner inte till någon sida men tänker att det säkert finns färdiggjorda program där ute som man bara kan kopiera och ändra detaljer i...

Irland skrev 2009-06-02 22:44:18 följande:
    Hej,Jag ska gifta mig i en katolsk kyrka och håller på att försöka skapa ett vigselprogram.Jag har väldigt lätt skapat ett program på engelska från siten www.gettingmarried.ie men måste nu översätta allt till svenska med.är det någon som har en aning om det finns någon site man kan använda sig av för att göra något liknande på svenska?
  • Irland

Ja jag har googlat ihjäl mig nu känns det som och kommer ingen vart. Nu får det vara nog för ikväll.

Det mesta är ju citat ur bibeln. Försökte söka lite på bibeln.se men fick inga träffar. : (.

Får försöka imorgon igen. Tack för hjälpen : )

Jeez skrev 2009-06-02 22:49:55 följande:
    Har du googlat på vigselordning +katolska kyrkan eller dylikt?Jag känner inte till någon sida men tänker att det säkert finns färdiggjorda program där ute som man bara kan kopiera och ändra detaljer i...
  • Ida o Mille

Kan du inte försöka på googles överstättnings sida? lägga in texten där, eller de kanske blir fel..?

• Jeez

Här finns ordningen (gällande, tror jag) www.katolik.nu/html/sacr_vigs-rit.htm
    Som alltid är det ju bra att ha kontakt med vigselprästen och kolla att det är så han tänkt.

Irland skrev 2009-06-02 23:04:48 följande:
    Ja jag har googlat ihjäl mig nu känns det som och kommer ingen vart. Nu får det vara nog för ikväll.Det mesta är ju citat ur bibeln. Försökte söka lite på bibeln.se men fick inga träffar. : (.Får försöka imorgon igen. Tack för hjälpen : )
  • Floff

Nu börjar jag bli lite nervös inför lördag! Har totalt förträngt NÄR i vigselakten det är man ska pussas... är det efter ringväxlingen? Eller efter prästen deklarerar att man ingått äktenskap?

• Soldemor
    Floff skrev 2009-06-04 09:07:59 följande:
    Nu börjar jag bli lite nervös inför lördag! Har totalt förträngt NÄR i vigselakten det är man ska pussas... är det efter ringväxlingen? Eller efter prästen deklarerar att man ingått äktenskap?
    Efter löften och ringväxling brukar jag säga att det går bra med pussen!
  • JustMeAndMyLove

Min mamma och pappa glömde pussas så vi som satt längst fram ropae lite småfölrsiktigt :p Mamma trodde först att hon hade nått i ansiktet, hahah

Floff skrev 2009-06-04 09:07:59 följande:
Svar på tråden Fråga prästerna 8