• Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Dags för "Fråga prästerna"-tråd nr 8. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.
    Förra tråden hittar du här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3289911.html

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 04:10
    Idag, 15 juni, åker jag på två veckors konfirmandläger och har endast sporadisk tillgång till Internet. Det kan alltså dröja lite längre än vanligt innan ni får svar på era frågor. Ha det bra!/Kjell Präst

• Svar på tråden Fråga prästerna 8
  • MulleNuh

Nää men jag har ju inte så stpr koll på kyrkan och dess regler.. Så JA då blir jag lite feg!

Och nej tungisar håller jag bakom låsta dörrar..

Kjell Präst skrev 2009-06-07 09:26:55 följande:

Fegis Allvarligt talat - pussar kan väl aldrig vara fel? Varför skulle en präst ha något emot pussar? Det är väl knappast avancerade tungkyssar vi talar om, dessa kan väl lämpligen sparas till något mindre offentligt tillfälle...typ...?
  • Arwent

Hej, jag har en fråga.

Vi vill gifta oss i ett kapell som är ett populärt vigselkapell. Kapellet tillhör inte den församling som vi tillhör. Hur går man tillväga då? Ringer man sin hemförsamling eller församlingen som kapellet tillhör? Och från vilken församling kommer prästen?

Mvh
    A

• MulleNuh

Man får väl gifta sig vart man vill?!
    Jag tillhör en i sthlm, men jag ringde och bokade i luleå. Det var inget konstigt...

Arwent skrev 2009-06-08 07:26:23 följande:
    Hej, jag har en fråga.Vi vill gifta oss i ett kapell som är ett populärt vigselkapell. Kapellet tillhör inte den församling som vi tillhör. Hur går man tillväga då? Ringer man sin hemförsamling eller församlingen som kapellet tillhör? Och från vilken församling kommer prästen? MvhA
  • Arwent
    MulleNuh skrev 2009-06-08 08:02:21 följande:
    Man får väl gifta sig vart man vill?!Jag tillhör en i sthlm, men jag ringde och bokade i luleå. Det var inget konstigt...
    Jaha, så bra. Då ska jag ringa.
  • Kjell Präst
    Arwent skrev 2009-06-08 07:26:23 följande:
    Hej, jag har en fråga.Vi vill gifta oss i ett kapell som är ett populärt vigselkapell. Kapellet tillhör inte den församling som vi tillhör. Hur går man tillväga då? Ringer man sin hemförsamling eller församlingen som kapellet tillhör? Och från vilken församling kommer prästen? MvhA
    Försökte svara nyss men blev som vanligt utkastad av antibröllopsgnomen...
    Normalt är det så att man kontaktar den församling där man vill gifta sig, och de står också för prästen.
  • Arwent

Kjell Präst skrev 2009-06-08 08:14:01 följande:

Försökte svara nyss men blev som vanligt utkastad av antibröllopsgnomen...Normalt är det så att man kontaktar den församling där man vill gifta sig, och de står också för prästen.
    Okej, tack för ditt svar.
  • Floff

Nu är jag gift!

Vi hade en helt underbar dag, vigseln var så otroligt vacker och romantisk och resten av dagen var perfekt!

Vår präst sa inte "Nu kan du kyssa bruden", utan min make tittade på prästen efter ringväxlingen och prästen log och sa "Varsågod". Det tyckte jag var jättefint och det var så himla underbart att få pussa min sprillans nye make!

• Kjell Präst
    Floff skrev 2009-06-08 11:00:11 följande:
    Nu är jag gift!Vi hade en helt underbar dag, vigseln var så otroligt vacker och romantisk och resten av dagen var perfekt!Vår präst sa inte "Nu kan du kyssa bruden", utan min make tittade på prästen efter ringväxlingen och prästen log och sa "Varsågod". Det tyckte jag var jättefint och det var så himla underbart att få pussa min sprillans nye make!
    Grattis! Och vilken klok präst som insåg att ni själva kunde avgöra om ni ville pussas eller ej!
  • Stossan

Hejhej!
    Alltid har man väl drömt om ett lagom stort bröllop med släkt o vänner, fin klänning o trevlig fest men aldrig har vi kommit till skott. Nu när familjen utökats med en underbar dotter så känns det mer som den juridiska biten är den viktiga då ekonomin är skral o vi inte är personerna som vill vara i centrum o ordna fester + att släkterna bor på olika håll. Så sambon väckte tanken om att vi kanske bara ska göra det - vi o prästen..för borgligt vill vi inte göra det.

Kan man välja ut en fin plats o gifta sig med bara prästen närvarande? Eller måste man ha med sig egna vittnen?
    Annars kanske man ska överväga ett bröllop utomlands..

• Soldemor
    Stossan skrev 2009-06-08 15:01:46 följande:
    Hejhej!Alltid har man väl drömt om ett lagom stort bröllop med släkt o vänner, fin klänning o trevlig fest men aldrig har vi kommit till skott. Nu när familjen utökats med en underbar dotter så känns det mer som den juridiska biten är den viktiga då ekonomin är skral o vi inte är personerna som vill vara i centrum o ordna fester + att släkterna bor på olika håll. Så sambon väckte tanken om att vi kanske bara ska göra det - vi o prästen..för borgligt vill vi inte göra det.Kan man välja ut en fin plats o gifta sig med bara prästen närvarande? Eller måste man ha med sig egna vittnen?Annars kanske man ska överväga ett bröllop utomlands..
    Två vittnen brukar det vara, kan ju vara musiker och vaktmästare, hör med prästen som ni vill skall viga er. Kan ju kännas lite överarbetat med en musiker utomhus...men vittnen måste ni nog ha på något vis.
Svar på tråden Fråga prästerna 8