• Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Dags för "Fråga prästerna"-tråd nr 8. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.
    Förra tråden hittar du här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3289911.html

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 04:10
    Idag, 15 juni, åker jag på två veckors konfirmandläger och har endast sporadisk tillgång till Internet. Det kan alltså dröja lite längre än vanligt innan ni får svar på era frågor. Ha det bra!/Kjell Präst

• Svar på tråden Fråga prästerna 8
  • Kjell Präst
    MulleNuh skrev 2009-06-08 20:15:22 följande:
    Varför knäböjer man?
    Man böjer knä inför Gud. Av samma anledning står man i vissa kyrkor på knä när man tar emot nattvarden
  • MulleNuh

aha!

Kjell Präst skrev 2009-06-08 20:36:52 följande:

Man böjer knä inför Gud. Av samma anledning står man i vissa kyrkor på knä när man tar emot nattvarden
  • En till präst

Knäfallet sker ju också just när man ber för brudparet, på samma sätt som vid konfirmation när konfirmanderna faller på knä vid handpåläggningen. Och vid prästvigning, när de blivande prästerna faller på knä när man ska be för dem.

• Duchess

Utan att på något vis känna till alla enskilda fall måste jag säga att jag aldrig har hört talas om så många tjejer som har väldiga knäbesvär som här på BT. Ärligt talat tror jag inte alls att alla har knäbesvär. En del använder det som ursäkt för att slippa knäböja, helt enkelt.

• xmarsan

Jag tänker iaf knäböja - även fast jag opererat knät för en meniskskada! Så det så Inga undanflykter här inte!

• älskarlivet

Jag hade gärna knäböjt om det inte hade varit för att jag blev påkörd i höstas och knappt kan sitta på huk eller sätta mig ner på golvet än.. Än mindre knäböja då..

xmarsan skrev 2009-06-08 22:49:34 följande:
    Jag tänker iaf knäböja - även fast jag opererat knät för en meniskskada! Så det så Inga undanflykter här inte!
  • älskarlivet

Sen tycker jag inte att knäböjningen gör hela vigseln - och då är jag ändå troende.. Men som sagt, jag har stundtals fruktansvärt ont i mitt knä så jag kan verkligen inte.

• Pitebrud 090801

Älskarlivet: Fråga eran präst så löser det sig nog. Kan inte se att knäböjningen skall vara något problem. Er präst vet nog hur man skall göra så att du slipper knäböja. Prästerna brukar vara tillmötesgående och påhittiga. Det finns kanske något annat alternativ. Tex stående handpåläggning eller att du kanske får sitta på en stol. Möjligheterna är många om man bara vill.

xmarsan: Grattis att du känner dig så bra att du klarar av att knäböja, men alla har kanske inte samma möjlighet. Jag vet många som knappt kan sätta sig på en stol än mindre lyckas knäböja och tar de sig ner så tar de sig aldrig upp igen utan hjälp och det kanske inte är minnet man vill ha från dagen.

• xmarsan

Nä, då förstår jag verkligen att du inte vill knäböja!
    Vad tråkigt att du blev s pass illa skadad! Hoppas att du är på bättringsvägen!

älskarlivet skrev 2009-06-08 22:56:34 följande:
    Jag hade gärna knäböjt om det inte hade varit för att jag blev påkörd i höstas och knappt kan sitta på huk eller sätta mig ner på golvet än.. Än mindre knäböja då..
  • xmarsan

Suck - måste alla missförstå en?!

Jag ville bara förmedla att jag inte tänkte skylla på något - trots att jag opererat knät och har stora är som visar på det. Duchess skrev i inlägg 204 att det var väääldigt många som hel plötsligt var dåliga för att slippa knäståendet... och att det iaf fanns någon i forumet som inte skyller ifrån sig!

Så för min del stänger jag nu den diskussionen! Orkar inte fokusera på negativitet så här med 4 dagar kvar till bröllopet!

Pitebrud 090801 skrev 2009-06-09 08:14:43 följande:

xmarsan: Grattis att du känner dig så bra att du klarar av att knäböja, men alla har kanske inte samma möjlighet. Jag vet många som knappt kan sätta sig på en stol än mindre lyckas knäböja och tar de sig ner så tar de sig aldrig upp igen utan hjälp och det kanske inte är minnet man vill ha från dagen.
Svar på tråden Fråga prästerna 8