• Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Dags för "Fråga prästerna"-tråd nr 8. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.
    Förra tråden hittar du här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3289911.html

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 04:10
    Idag, 15 juni, åker jag på två veckors konfirmandläger och har endast sporadisk tillgång till Internet. Det kan alltså dröja lite längre än vanligt innan ni får svar på era frågor. Ha det bra!/Kjell Präst

• Svar på tråden Fråga prästerna 8
  • Jeez

Ja, två vittnen MÅSTE vara med. Men det behöver inte vara utsedda av er eller känna er.

Stossan skrev 2009-06-08 15:01:46 följande:
    Hejhej!Alltid har man väl drömt om ett lagom stort bröllop med släkt o vänner, fin klänning o trevlig fest men aldrig har vi kommit till skott. Nu när familjen utökats med en underbar dotter så känns det mer som den juridiska biten är den viktiga då ekonomin är skral o vi inte är personerna som vill vara i centrum o ordna fester + att släkterna bor på olika håll. Så sambon väckte tanken om att vi kanske bara ska göra det - vi o prästen..för borgligt vill vi inte göra det.Kan man välja ut en fin plats o gifta sig med bara prästen närvarande? Eller måste man ha med sig egna vittnen?Annars kanske man ska överväga ett bröllop utomlands..
  • älskarlivet

Ang det där med knäböjning så sa vår präst att det inte är många som gör det längre och att man får själv välja om man vill eller inte. Jag blev lättad över det eftersom jag har problem med mitt knä..

• Kjell Präst
    älskarlivet skrev 2009-06-08 17:24:48 följande:
    Ang det där med knäböjning så sa vår präst att det inte är många som gör det längre och att man får själv välja om man vill eller inte. Jag blev lättad över det eftersom jag har problem med mitt knä..
    Jag har aldrig varit med om en vigsel där paret INTE har knäböjt. Det är alltså inte ovanligt med knäböjning, tvärtom. Men medicinska skäl är givetvis tillräckliga för att "slippa" knäböja.
  • älskarlivet

Jag har sjungit på oerhört många bröllop och varit som gäst på 5-6 bröllop och det är nog ett av alla de brudpar som knäböjt.. KAnske det beror på var man bor då?

Kjell Präst skrev 2009-06-08 17:28:34 följande:

Jag har aldrig varit med om en vigsel där paret INTE har knäböjt. Det är alltså inte ovanligt med knäböjning, tvärtom. Men medicinska skäl är givetvis tillräckliga för att "slippa" knäböja.
  • Kjell Präst
    älskarlivet skrev 2009-06-08 17:30:39 följande:
    Jag har sjungit på oerhört många bröllop och varit som gäst på 5-6 bröllop och det är nog ett av alla de brudpar som knäböjt.. KAnske det beror på var man bor då?Kjell Präst skrev 2009-06-08 17:28:34 följande:
    Det är möjligt.
  • En till präst

Kjell Präst skrev 2009-06-08 18:24:53 följande:

Det är möjligt.
    [/citat]

Kjell Präst skrev 2009-06-08 17:28:34 följande:
    [citat]
    Jepp - är folk skadade, sjuka eller sitter i rullstol är det klart att man kan gifta sig utan att knäböja. Men jag skulle aldrig backa på den grejen bara för att något brudpar inte känner för det.
  • mattiasmarie

jag har en liten fråga. jag vill att pappa skall gå in med mig (jätte viktigt för mig) att blivande mannen o best man står där framme o väntar., har två vuxna tärnor o en näbb (dottern 5 år) hur går man in då?? vem går först? näbben?? (hon skall strö rosblad, siden för det är nog lättare att städa upp sen)

• Nina73

"Vår" präst var också noga att poängtera att knäböjningen inte bör tas bort ur ceremonin, så nu ska vi låna knäfall från kyrkan och ställa ute på gården vid stugan där vi ska vigas. Känns som en jättebra lösning så slipper vi stå på knä i gruset!

• Kjell Präst
    mattiasmarie skrev 2009-06-08 20:24:06 följande:
    jag har en liten fråga. jag vill att pappa skall gå in med mig (jätte viktigt för mig) att blivande mannen o best man står där framme o väntar., har två vuxna tärnor o en näbb (dottern 5 år) hur går man in då?? vem går först? näbben?? (hon skall strö rosblad, siden för det är nog lättare att städa upp sen)
    Eftersom brudöverlämning inte är en svenskkyrklig tradition finns inga regler för hur det ska gå till. Fråga er präst, om han/hon går med på att ni har det så har han/hon kanske också önskemål om hur det ska gå till.
Svar på tråden Fråga prästerna 8