• Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Dags för "Fråga prästerna"-tråd nr 8. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.
    Förra tråden hittar du här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3289911.html

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 04:10
    Idag, 15 juni, åker jag på två veckors konfirmandläger och har endast sporadisk tillgång till Internet. Det kan alltså dröja lite längre än vanligt innan ni får svar på era frågor. Ha det bra!/Kjell Präst

• Svar på tråden Fråga prästerna 8
  • Burre Präst

*puffar denna utmordentliga tråd lite*

• Yesh I do

Efter Burres puff så passar jag på att fråga; hur vanligt är det att någon vän/anhörig läser ett av bibelstyckena under vigseln istället för prästen? Jag och min syster har en väldigt speciell relation till "kärlekens lov" eftersom farmor alltid läste den för oss. Nu tänker jag att det skulle vara trevligt om min syster kunde läsa den under vigseln- men! Blir det rörigt? Stökar det till själva gudstjänsten?

Vi har vigselsamtal nästa vecka och kan då så klart fråga vår präst men vill gärna ha era synpunkter också!

• tempest

Jag tänkter gifta mig den 5 september så sommarpsalm är försent.

men vi har funderat på psalm 82 och 84 räcker det med två eller ska man ha tre? kan man ha dom psalmerna?

• Kjell Präst

Yesh I do skrev 2009-06-11 10:14:53 följande:

Efter Burres puff så passar jag på att fråga; hur vanligt är det att någon vän/anhörig läser ett av bibelstyckena under vigseln istället för prästen? Jag och min syster har en väldigt speciell relation till "kärlekens lov" eftersom farmor alltid läste den för oss. Nu tänker jag att det skulle vara trevligt om min syster kunde läsa den under vigseln- men! Blir det rörigt? Stökar det till själva gudstjänsten?Vi har vigselsamtal nästa vecka och kan då så klart fråga vår präst men vill gärna ha era synpunkter också!
    Det går alldeles utmärkt. Det är ett av de stycken som någon annan än prästen kan läsa. Det stökar inte alls till. Hur vanligt det är...tja, det händer ibland men min erfarenhet är nog att det är övervägande jag som läser bibeltexterna.
  • Kjell Präst
    tempest skrev 2009-06-11 10:22:48 följande:
    Jag tänkter gifta mig den 5 september så sommarpsalm är försent.men vi har funderat på psalm 82 och 84 räcker det med två eller ska man ha tre? kan man ha dom psalmerna?
    Visst går dessa två bra. Det räcker med två psalmer.
  • Yesh I do

Tack för snabbt svar

Kjell Präst skrev 2009-06-11 10:29:53 följande:

Yesh I do skrev 2009-06-11 10:14:53 följande:
    Det går alldeles utmärkt. Det är ett av de stycken som någon annan än prästen kan läsa. Det stökar inte alls till. Hur vanligt det är...tja, det händer ibland men min erfarenhet är nog att det är övervägande jag som läser bibeltexterna.
  • Imma

Eftersom vi kommer att ha en delvis tvåspråkig vigsel funderar vi på att vår tärna och marsalk (ena svenska andra tysk) skulle läsa samma bibelstycke på sina respektive språk. Vi kommer att vilja ha 1 Kor 13:4-13 som bibelstycke utöver de som ingår obligatoriskt. Tror ni att det blir knasigt att de läser samma stycke två gånger? Vissa av gästerna kan båda språken, men inte alla. Hade det varit bättre att de läser två olika?

• Kjell Präst
    Imma skrev 2009-06-11 10:37:29 följande:
    Eftersom vi kommer att ha en delvis tvåspråkig vigsel funderar vi på att vår tärna och marsalk (ena svenska andra tysk) skulle läsa samma bibelstycke på sina respektive språk. Vi kommer att vilja ha 1 Kor 13:4-13 som bibelstycke utöver de som ingår obligatoriskt. Tror ni att det blir knasigt att de läser samma stycke två gånger? Vissa av gästerna kan båda språken, men inte alla. Hade det varit bättre att de läser två olika?
    Så har jag gjort vid ett par vigslar - fast det var på franska. Jag som inte talar ett ord franska fick lita på släktingen när hon sa att det var ett visst bibelstycke hon läste innan jag läste samma text på svenska
  • Imma

Då kör vi på det! "Vår" präst talar tyska, så han behöver inte oroa sig för att marsalken står och läser upp ett pannkaksrecept.

• passionsblomman

Ja vi får ju hoppas att det inte var "bockarna bruse" eller något annat hon tog istället då.

Kjell Präst skrev 2009-06-11 10:39:41 följande:
    Så har jag gjort vid ett par vigslar - fast det var på franska. Jag som inte talar ett ord franska fick lita på släktingen när hon sa att det var ett visst bibelstycke hon läste innan jag läste samma text på svenska
Svar på tråden Fråga prästerna 8