• Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Dags för "Fråga prästerna"-tråd nr 8. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.
    Förra tråden hittar du här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3289911.html

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 04:10
    Idag, 15 juni, åker jag på två veckors konfirmandläger och har endast sporadisk tillgång till Internet. Det kan alltså dröja lite längre än vanligt innan ni får svar på era frågor. Ha det bra!/Kjell Präst

• Svar på tråden Fråga prästerna 8
  • Duchess

Song of songs är mycket riktigt Höga Visan. Gissar att det är Höga visan 8:6-7:

Ha mig som en signetring vid ditt hjärta, som en signetring på din arm. Ty kärleken är stark som döden, dess längtan obetvingling som dödsriket, dess glöd är som eldens glöd, en Herrens låga är den. De största vatten förmår ej utsläcka kärleken, strömmar kan inte dränka den. Om någon ville ge alla ägodelar i sitt hus för kärleken, så skulle han ändå bli försmådd.

Fler gissningar: "A reading from the first letter of St Paul to the Corinthians" är nog texten som brukar kallas "Kärlekens lov", dvs I Kor 13.

"A reading from the holy Gospel according to John" måste jag nog fundera på...

• Kjell Präst

Skickar en hälsning från lägret och undrar:Vad ska vi med präster till när det finns bibelkunniga brudar?

• passionsblomman

Utan dig och de andra prästerna vor BT väldigt mycket sämre!
    Hoppas det blir en härlig midsommar där du är med alla fjortisarna!

Kjell Präst skrev 2009-06-18 18:13:13 följande:

Skickar en hälsning från lägret och undrar:Vad ska vi med präster till när det finns bibelkunniga brudar?
  • Irland

Passionsblomman och Duchess, tack så hemskt mycket för er hjälp. Har hittat lite verser nu men det här kommer att ta tid känner jag : (. Ska fortsätta imorgon, dags för sägen nu .

• Bella Notte

Jag har en fråga kring detta med ris, som säkerligen redan har blivit besvarad 1000ggr...men jag vet inte

Vad är det som gör att vissa kyrkor säger nej till riskastning?

Det låter som att det handlar om "uppstädandet" men det måste ju bli precis lika skräpigt av blomblad, konfetti eller vad folk nu vill kasta...

• passionsblomman

Råttor och fågelskit.

Bella Notte skrev 2009-06-18 23:17:21 följande:

Jag har en fråga kring detta med ris, som säkerligen redan har blivit besvarad 1000ggr...men jag vet inte Vad är det som gör att vissa kyrkor säger nej till riskastning?Det låter som att det handlar om "uppstädandet" men det måste ju bli precis lika skräpigt av blomblad, konfetti eller vad folk nu vill kasta...
  • Bella Notte
    passionsblomman skrev 2009-06-18 23:19:26 följande:
    Råttor och fågelskit.Bella Notte skrev 2009-06-18 23:17:21 följande:
    Menar du att riset lockar till sig råttor...och gör att fåglarna skiter?

Men, det är ju okey att kasta fågelfrö? OCH alla dessa "sockerfrön". Lockar inte det till sig minst lika många råttor o fåglar?
  • passionsblomman

Nä, det tror jag inte att det är i de kyrkor där man inte vill att det kastas ris. Där tror jag nog att det vanligtvis är så att man inte får kasta något som helst ätbart.

Råttor håller på att bli ett enormt pronlem i städerna och v har knappt fattat det.

Sedan kan det säkert finnas ngn ngnstans som inte vill ha ngt skräpande utanför "sin" kyrka alls, det vet jag inte, men den personen(vaktmästaren) avskyr säkert även rosblad.

Bella Notte skrev 2009-06-18 23:24:59 följande:

Menar du att riset lockar till sig råttor...och gör att fåglarna skiter?Men, det är ju okey att kasta fågelfrö? OCH alla dessa "sockerfrön". Lockar inte det till sig minst lika många råttor o fåglar?
  • Fjällbruttan

Bella Notte skrev 2009-06-18 23:24:59 följande:

Menar du att riset lockar till sig råttor...och gör att fåglarna skiter?Men, det är ju okey att kasta fågelfrö? OCH alla dessa "sockerfrön". Lockar inte det till sig minst lika många råttor o fåglar?
    Lite OT, men såpbubblor kan ni ju ha
    vi har det för vi gifter oss hemma i trädgården och vill inte ha råttor och fåglar som äter här och sen skiter överallt...

Förstår kyrkorna, tänk på att de kan ha flera vigslar per dag, tänk dig rismängderna då..
Svar på tråden Fråga prästerna 8