• Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Dags för "Fråga prästerna"-tråd nr 8. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.
    Förra tråden hittar du här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3289911.html

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 04:10
    Idag, 15 juni, åker jag på två veckors konfirmandläger och har endast sporadisk tillgång till Internet. Det kan alltså dröja lite längre än vanligt innan ni får svar på era frågor. Ha det bra!/Kjell Präst

• Svar på tråden Fråga prästerna 8
  • Jeez

Det är ingen rättighet att då få hyra kyrkan och priset kan variera.

Krystal skrev 2009-06-21 22:58:05 följande:
    Om kan inte är med i svenska kyrkan..vad kan det kosta då om man vill "låna" kyrkan för en vigsel?
  • W2B Blom

Hej, jag hoppas du kan hjälpa mig. Har en fundering, håller på med vårt vigselprogram och vi tycker att den "nya" psalmen från 200 "I denna ljuva sommartid..." är väldigt fin. Dock vet vi ej exakt om den heter "Till man och kvinna gjorde han", men texten börjar så "Till man och kvinna gjorde han, de två som kärlek ger varann..." 

Mina funderingar är:
    ~ Vad heter den "nya" psalmen?
    ~ Vad skriver man för psalmnummer? Blir det 200, fastän det är en annan text men samma melodi? Eller?
    ~ Sedan undrar jag hur pass vanlig psalm 84 är? Brukar den vara med i var och varannan vigsel du har haft?

♥ Bästa skönhetsmedel är lycka! ♥
  • Kjell Präst

W2B Blom skrev 2009-06-23 02:06:30 följande:

Hej, jag hoppas du kan hjälpa mig. Har en fundering, håller på med vårt vigselprogram och vi tycker att den "nya" psalmen från 200 "I denna ljuva sommartid..." är väldigt fin. Dock vet vi ej exakt om den heter "Till man och kvinna gjorde han", men texten börjar så "Till man och kvinna gjorde han, de två som kärlek ger varann..." Mina funderingar är: ~ Vad heter den "nya" psalmen? ~ Vad skriver man för psalmnummer? Blir det 200, fastän det är en annan text men samma melodi? Eller?~ Sedan undrar jag hur pass vanlig psalm 84 är? Brukar den vara med i var och varannan vigsel du har haft?
    Just nu är jag på läger och har inte tillgång till mina böcker. Är psalmen du nämner en officiell psalm, dvs finns den i "Psalmer i 2000-talet"? Isåfall skriver du det psalmnummer den har där. Är det en av de inofficiella så måste präst och musiker godkänna att den används. Då skriver du tex "melodi: i denna ljuva sommartid". Psalm 84 är med i många av mina vigslar eftersom jag alltid rekommenderar den.
  • Svanboet

Kjell präst - på läger och allt! Du tar dig in här och rådger även vilsna brudar och inte bara konfirmander. Det är strongt tycker jag!

• Mrs Opp

Hejsan!

Jag hittade hit och såg nu att Kjell Präst är på konfirmandläger. Jag ställer min fråga ändå, någon av er andra kanske vet.

Går det att få tag på vigselordningen på engelska någonstans på nätet? Var inne på svenska kyrkans hemsida, men lyckades inte hitta någon där.

Tack på förhand!

• Jeez

Vassego!

www.svenskakyrkan.se/gudstjanstbanken/service_book/20Vigsel.htm

Mrs Opp skrev 2009-06-23 22:12:08 följande:

Hejsan!Jag hittade hit och såg nu att Kjell Präst är på konfirmandläger. Jag ställer min fråga ändå, någon av er andra kanske vet. Går det att få tag på vigselordningen på engelska någonstans på nätet? Var inne på svenska kyrkans hemsida, men lyckades inte hitta någon där. Tack på förhand!
  • Mrs Opp

Tack snälla Jeez!

Vad underbart det är att kunna få hjälp så här.

• tågjäntan

Oj, här vare lugnt. Men det borde vara full fart inför alla bröllop .
    Fast alla vill kanske vara ute och njuta av det fina vädret så mycket som möjligt.

• Kjell Präst

Nu är jag hemma igen efter konfirmandlägret. Vissa säger att mitt språk har blivit påverkat efter två veckors umgänge med tonåringar, men jaba: Mäh, ofta! Jag tycker det är fett lökigt att säga så. Seriöst, jag lackar av sånt snack!

• Aleta

Härligt att ha dig tillbaka!

Kjell Präst skrev 2009-06-28 20:30:24 följande:
    Nu är jag hemma igen efter konfirmandlägret. Vissa säger att mitt språk har blivit påverkat efter två veckors umgänge med tonåringar, men jaba: Mäh, ofta! Jag tycker det är fett lökigt att säga så. Seriöst, jag lackar av sånt snack!
Svar på tråden Fråga prästerna 8