• Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Dags för "Fråga prästerna"-tråd nr 8. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.
    Förra tråden hittar du här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3289911.html

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 04:10
    Idag, 15 juni, åker jag på två veckors konfirmandläger och har endast sporadisk tillgång till Internet. Det kan alltså dröja lite längre än vanligt innan ni får svar på era frågor. Ha det bra!/Kjell Präst

• Svar på tråden Fråga prästerna 8
  • Kjell Präst
    passionsblomman skrev 2009-06-28 21:41:45 följande:
    Välkommen hem Kjell!Det var nog i sista momangen!
    Närå, det är chill!
  • blivande S

Vi hade besök av "vår" präst förra veckan. Hon berättade hur vi skulle gå i kyrkan osv, men nu har både jag och sambon helt glömt på vilken sida jag(bruden) ska stå?
    Höger eller vänster?
    orkar inte läsa hela tråden för att hitta svar. På vilken sida sitter brudens släkt? Spelar det ngn roll? Var sitter vännerna?
    Prästen tyckte också att våra barn skulle gå efter oss. Men det känns inte bra. De är ju det finaste vi har så de får gå först. Det kan väl inte spela nån roll?

• passionsblomman

Brudens sida sitter på vänster sida, och bruden går till vänster om sin brudgum.

Har man en brudnäbb så går den väl först, det är ju det det betyder-näbb alltså.

• Kjell Präst
    passionsblomman skrev 2009-06-28 22:39:09 följande:
    Brudens sida sitter på vänster sida, och bruden går till vänster om sin brudgum.Har man en brudnäbb så går den väl först, det är ju det det betyder-näbb alltså.
    Just så!
  • Aleta

Går näbbarna ut före också?
    Jag fick plötsligt för mig att de går efter då.

passionsblomman skrev 2009-06-28 22:39:09 följande:
    Brudens sida sitter på vänster sida, och bruden går till vänster om sin brudgum.Har man en brudnäbb så går den väl först, det är ju det det betyder-näbb alltså.
  • MulleNuh

Går inte ALLA efter??
    Ja som du skrev..

Aleta skrev 2009-06-29 08:34:17 följande:
    Går näbbarna ut före också?Jag fick plötsligt för mig att de går efter då.
  • Fjällbruttan

Välkommen hem Kjell

Det sög att du inte var här

Vi fick ha skotern som "altarring" (du vet jag är ju den galna bridezillan från Lappland...)var helt ok eftesom vi ville ha den övertäckt, när vigsel är över får vi busa sa våran präst
    Hade ett jättebra samtal så nu hoppas jag bara att alla ber om fint väder på lördag!

Våra näbbar går förhoppningsvis före oss in... vi har ju en vild liten tjej med egen vilja, snart två år, så jag hoppas hennes storasystrar får med henne, annars får pappa bära henne

• Krystal

Jag upprepar min fråga nu när prällen är tillbax

Om man inte är med i svenska kyrkan..vad kan det kosta då om man vill "låna" kyrkan för en vigsel?

Svar på tråden Fråga prästerna 8