• Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Dags för "Fråga prästerna"-tråd nr 8. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.
    Förra tråden hittar du här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3289911.html

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 04:10
    Idag, 15 juni, åker jag på två veckors konfirmandläger och har endast sporadisk tillgång till Internet. Det kan alltså dröja lite längre än vanligt innan ni får svar på era frågor. Ha det bra!/Kjell Präst

• Svar på tråden Fråga prästerna 8
  • allehanda
    Cendrillon skrev 2009-06-30 19:42:22 följande:
    Brukar slaktingar och vanner kunna lasa bibeltexterna under vigseln, eller ar det prasten som gor? Bor utomlands, sa alla brollop jag varit pa har man haft tre "lasare", men nu kom jag pa att man kanske inte gor det i Sverige. Vill inte fa ufo-stampel av prasten om man inte gor sa, sa ni kanske kan hjalpa till innan vi traffar honom... Tack!
    i vigselritualet står det "bibelläsning, prästen eller någon av brudparets vänner läser följande bibeltext","förbön, prästen eller någon av brudparets vänner ber den första bönen nedan eller en fritt formulerad förbön" så för att svara på din fråga det är lika vanligt här som utomlands, man kan fritt bestämma om man vill ha det så eller inte.
  • passionsblomman

Mulle har sagt hejdå i tanttråden och avregistrerat sig.
    Fast det är klart, vissa av oss går väl vidare i livet...

Aleta skrev 2009-06-30 19:44:50 följande:
    Vart tog Mulle vägen? (Sorry OT)
  • Flugan81

Hej
    måste man ha en vigselförrättare om man vill vigas utomhus? eller går det lika bra med en präst?

• Jeez

Det går bra med en präst.

Flugan81 skrev 2009-06-30 21:33:00 följande:
    Hejmåste man ha en vigselförrättare om man vill vigas utomhus? eller går det lika bra med en präst?
  • Epona

En fråga från mig.. Jag skulle väldigt gärna bli vigd av min konfirmationspräst då han betytt väldigt mycket för mig när jag var medlem i Kyrkans Unga. Vi bor inte i samma stad som honom. Hur fungerar det då? Behöver församlingen vi bor i godkänna att han viger oss i "deras" kyrka? Eller hur kan det fungera?

• Kjell Präst
    Epona skrev 2009-06-30 22:48:57 följande:
    En fråga från mig.. Jag skulle väldigt gärna bli vigd av min konfirmationspräst då han betytt väldigt mycket för mig när jag var medlem i Kyrkans Unga. Vi bor inte i samma stad som honom. Hur fungerar det då? Behöver församlingen vi bor i godkänna att han viger oss i "deras" kyrka? Eller hur kan det fungera?
    Du kontaktar din konfirmationspräst och frågar om han vill ställa upp. Vill han det så säger du "Yesssss", ringer den församling där du vill gifta dig, bokar kyrkan och meddelar att du tar med dig egen präst.
  • Soldemor
    20090725 skrev 2009-06-29 21:23:12 följande:
    nu har vi varit å träffat vår präst i kyrkan, å är SUPER nöjd, vi fick en ung trevlig å possetiv tjej! å allt känndes såååååå rätt....Ett stort Tack till alla er präster som orkar med alla våra frågor som vi blivande brudpar har och att ni orkar svara på frågorna!TACK för all hjälp!!!!!!
    Är väl liksom vårt jobb att göra det...
  • Soldemor
    Cendrillon skrev 2009-06-30 19:42:22 följande:
    Brukar slaktingar och vanner kunna lasa bibeltexterna under vigseln, eller ar det prasten som gor? Bor utomlands, sa alla brollop jag varit pa har man haft tre "lasare", men nu kom jag pa att man kanske inte gor det i Sverige. Vill inte fa ufo-stampel av prasten om man inte gor sa, sa ni kanske kan hjalpa till innan vi traffar honom... Tack!
    Klart de kan, är väldigt fint om det är olika som läser texterna, prästen talar tillräckligt ändå!
  • Frulle

Nej då! Inte kan du gå vidare i livet när jag försvinner heller! Försök inte!!!

passionsblomman skrev 2009-06-30 21:15:36 följande:
    Mulle har sagt hejdå i tanttråden och avregistrerat sig. Fast det är klart, vissa av oss går väl vidare i livet...
  • Frulle

Here I am! Under nytt skynke!

(och jag har INGEN som helst aning om vad jag menar med "under nytt skynke"! Det lät bra tyckte jag!)

Aleta skrev 2009-06-30 19:44:50 följande:
    Vart tog Mulle vägen? (Sorry OT)
Svar på tråden Fråga prästerna 8