• Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Dags för "Fråga prästerna"-tråd nr 8. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.
    Förra tråden hittar du här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3289911.html

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 04:10
    Idag, 15 juni, åker jag på två veckors konfirmandläger och har endast sporadisk tillgång till Internet. Det kan alltså dröja lite längre än vanligt innan ni får svar på era frågor. Ha det bra!/Kjell Präst

• Svar på tråden Fråga prästerna 8
  • Bettertogether

Tror du Kjell präst, att man kan övertala en präst som har semester att medverka i en vigsel? :) Vår församlings har nämligen en kyrkoherde och en kaplan, och båda har jag vistats på många konfirmandläger med genom åren. MEN, kyrkoherden är vimsig och har en tendens att kunna säga brudens mors (eller systers) namn istället ;) Så därför hade jag hellre kaplanen att viga oss.

Sådärja, nu fick du en liten fråga när du nu puffar så vackert :)

• Kjell Präst
    Bettertogether skrev 2009-07-07 09:27:46 följande:
    Tror du Kjell präst, att man kan övertala en präst som har semester att medverka i en vigsel? :) Vår församlings har nämligen en kyrkoherde och en kaplan, och båda har jag vistats på många konfirmandläger med genom åren. MEN, kyrkoherden är vimsig och har en tendens att kunna säga brudens mors (eller systers) namn istället ;) Så därför hade jag hellre kaplanen att viga oss.Sådärja, nu fick du en liten fråga när du nu puffar så vackert :)
    Javisst är mina puffar vackra..? Lite sakrala nästan..?

Man kan ju alltid försöka övertala prästen att ställa upp. Själv skulle jag ha gjort det om jag kände brudparet personligen, men inte annars. Det är inte bara kyrkan som är helig för präster, det är även semesterveckorna
  • Bettertogether

Tack för ditt svar. Ja, vems semesterveckor är inte heliga?! :) På årets upplaga av konfirmationsläger ska jag lägga på charmen och övertala prästen att viga oss. :)

• Fjällbruttan

Hej Kjell

Nu är jag en mycket lycklig fru och vill bara tacka för de utmärkta rekomendationerna att ha psalm 411 och 84
    De var jättefina och vi hade en underbar dag i vår trädgård, och hela gästskaran var med och sjöng med trubaduren i psalmerna, det var mäktigt!!

Tack än en gång

Det är tur att du finns här och hjälper oss!
    Nu ska vi på lekmånad, som min man säger
    Vi tar våra tre barn och far på husvagnssemester till dalarna

Kramar från Fjället!

• Kjell Präst
    Fjällbruttan skrev 2009-07-07 10:08:11 följande:
    Hej Kjell Nu är jag en mycket lycklig fru och vill bara tacka för de utmärkta rekomendationerna att ha psalm 411 och 84 De var jättefina och vi hade en underbar dag i vår trädgård, och hela gästskaran var med och sjöng med trubaduren i psalmerna, det var mäktigt!!Tack än en gång Det är tur att du finns här och hjälper oss!Nu ska vi på lekmånad, som min man säger Vi tar våra tre barn och far på husvagnssemester till dalarna Kramar från Fjället!
    Grattis - och Guds rika välsignelse över ert äktenskap!
  • Igia

Hej!

Undrar om det finns en "psalmbok" på nätet där man kan titta på de olika psalmerna? Äger själv ingen psalmbok vad jag vet och tänkte ha kollat lite iaf på psalmer innan vi träffar prästen. Vi bor inte där vi ska gifta oss.

• Kjell Präst
    Igia skrev 2009-07-07 10:24:38 följande:
    Hej!Undrar om det finns en "psalmbok" på nätet där man kan titta på de olika psalmerna? Äger själv ingen psalmbok vad jag vet och tänkte ha kollat lite iaf på psalmer innan vi träffar prästen. Vi bor inte där vi ska gifta oss.
    Tyvärr inte. Det skulle verkligen behövas. Däremot kan man hitta, och lyssna på, några av vigselpsalmerna här:
    www.svenskakyrkan.se/marsta/vigsel/psalmer.htm
    Om du inte har hört det förut här på BT så rekommenderar jag alltid 84 och 411
  • Igia

Tack! Jo, de har jag skrivit upp men har ingen aning om vilka de är ;-D

Kanske skulle höra med hemförsamlingen om man får låna en psalmbok...?

• Kjell Präst
    Igia skrev 2009-07-07 10:48:20 följande:
    Tack! Jo, de har jag skrivit upp men har ingen aning om vilka de är ;-DKanske skulle höra med hemförsamlingen om man får låna en psalmbok...?
    Nu kan du alltså lyssna på dem,. på länken ovan
    Jag är säker på att församlingen gärna lånar ut en psalmbok. Det gör i alla fall jag gärna när jag träffar sorgehus, dopfamiljer och brudpar.
Svar på tråden Fråga prästerna 8