• Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Dags för "Fråga prästerna"-tråd nr 8. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.
    Förra tråden hittar du här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3289911.html

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 04:10
    Idag, 15 juni, åker jag på två veckors konfirmandläger och har endast sporadisk tillgång till Internet. Det kan alltså dröja lite längre än vanligt innan ni får svar på era frågor. Ha det bra!/Kjell Präst

• Svar på tråden Fråga prästerna 8
  • Kjell Präst
    Krystal skrev 2009-06-29 09:22:12 följande:
    Jag upprepar min fråga nu när prällen är tillbax Om man inte är med i svenska kyrkan..vad kan det kosta då om man vill "låna" kyrkan för en vigsel?
    Summan vet jag tyvärr inte, bara att det kostar. Jag tror dessutom att summan kan variera från församling till församling
  • Duchess

Kjell Präst skrev 2009-06-29 09:29:24 följande:

Summan vet jag tyvärr inte, bara att det kostar. Jag tror dessutom att summan kan variera från församling till församling
    Det är väl inte heller helt självklart att man får låna kyrkan? Har för mig att det är församlingens kh som bestämmer om kyrkan lånas ut.
  • Sonja68
    Aleta skrev 2009-06-29 08:34:17 följande:
    Går näbbarna ut före också?Jag fick plötsligt för mig att de går efter då.
    Våra döttrar gick in före oss och ut efter oss.
  • Kjell Präst
    Duchess skrev 2009-06-29 09:38:37 följande:
    Kjell Präst skrev 2009-06-29 09:29:24 följande:
    Det är väl inte heller helt självklart att man får låna kyrkan? Har för mig att det är församlingens kh som bestämmer om kyrkan lånas ut.
    Ja, det stämmer.
  • MissTiny

Hej Kjell! Jag har en liten fundering och orkar inte ringa min egen präst (igen!).. Vi har valt att läsa våra löften själva, alltså varianten "Jag NN vill älska dig...". Min fråga är då, ska vi säga både för och efternamn eller räcker det med "Jag Tina vill älska dig..."? Vi gifter oss nu på lördag så då börjar det bli dags att ha koll på såna saker...

• Kjell Präst
    MissTiny skrev 2009-06-29 19:59:12 följande:
    Hej Kjell! Jag har en liten fundering och orkar inte ringa min egen präst (igen!).. Vi har valt att läsa våra löften själva, alltså varianten "Jag NN vill älska dig...". Min fråga är då, ska vi säga både för och efternamn eller räcker det med "Jag Tina vill älska dig..."? Vi gifter oss nu på lördag så då börjar det bli dags att ha koll på såna saker...
    Jag tycker nog det räcker med förnamn!
  • 20090725

nu har vi varit å träffat vår präst i kyrkan, å är SUPER nöjd, vi fick en ung trevlig å possetiv tjej! å allt känndes såååååå rätt....

Ett stort Tack till alla er präster som orkar med alla våra frågor som vi blivande brudpar har och att ni orkar svara på frågorna!

TACK för all hjälp!!!!!!

• MissTiny

Tack tack! Visste att jag kunde lita på ett snabbt svar från dig!

Kjell Präst skrev 2009-06-29 20:39:23 följande:

Jag tycker nog det räcker med förnamn!
  • Cendrillon

Brukar slaktingar och vanner kunna lasa bibeltexterna under vigseln, eller ar det prasten som gor? Bor utomlands, sa alla brollop jag varit pa har man haft tre "lasare", men nu kom jag pa att man kanske inte gor det i Sverige.

Vill inte fa ufo-stampel av prasten om man inte gor sa, sa ni kanske kan hjalpa till innan vi traffar honom... Tack!

• Aleta

Vart tog Mulle vägen? (Sorry OT)

MulleNuh skrev 2009-06-29 08:36:46 följande:
    Går inte ALLA efter?? Ja som du skrev..
Svar på tråden Fråga prästerna 8