• Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Dags för "Fråga prästerna"-tråd nr 8. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.
    Förra tråden hittar du här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3289911.html

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 04:10
    Idag, 15 juni, åker jag på två veckors konfirmandläger och har endast sporadisk tillgång till Internet. Det kan alltså dröja lite längre än vanligt innan ni får svar på era frågor. Ha det bra!/Kjell Präst

• Svar på tråden Fråga prästerna 8
  • passionsblomman

Vad roligt med många som sjunger i kyrkan! Det är coolt!

MilaPila skrev 2009-06-11 14:58:13 följande:
    Får man ha fler psalmer än tre, eller blir det för mycket med fyra? Vi ska troligen inte ha någon solosång, och båda släkterna är sångglada.
  • Snoddasen

Har du några bra tips på fina psalmer? Jag och min sambo ska gifta oss borgerligt och därefter ha en kyrklig ceremoni, dvs en välsignelse av vårt äktenskap. Vi är på jakt efter två psalmer där man inte säger "man och kvinna".

• För  kärlekens  skull

hur ska ett kyrkprogram se ut....
    vilken gång det ska var i kyrkan på bön, psalmer och solosång....

• Kjell Präst
    Snoddasen skrev 2009-06-11 17:09:42 följande:
    Har du några bra tips på fina psalmer? Jag och min sambo ska gifta oss borgerligt och därefter ha en kyrklig ceremoni, dvs en välsignelse av vårt äktenskap. Vi är på jakt efter två psalmer där man inte säger "man och kvinna".
    Jag är glad att kunna säga att en av mina favoritvigselpsalmer, nr 84, håller måttet! Den är vacker, relativt lättsjungen och man sjunger "Dessa två" och "dem", aldrig "Man och kvinna".
    Nr 82 skulle också "man-och-kvinna-mässigt" fungera, men den når inte riktigt upp till 84:ans klass - tycker jag, helt subjektivt förstås.
    Nu vet inte jag när ni ska gifta er, men sommarpsalmer på sommaren och julpsalmer i jultid går ju alltid hem. Nr 333 brukar jag rekommendera ibland om man vill ha något annorlunda, och väldigt svängigt. Den heter "Änglarna sjunger i himlen" och sätter garanterat fart på kyrkan Sedan finns det ju sisådär sjuhundrasjuttio andra vackra psalmer också
  • Snoddasen

Kjell Präst skrev 2009-06-11 17:52:02 följande:

Jag är glad att kunna säga att en av mina favoritvigselpsalmer, nr 84, håller måttet! Den är vacker, relativt lättsjungen och man sjunger "Dessa två" och "dem", aldrig "Man och kvinna".Nr 82 skulle också "man-och-kvinna-mässigt" fungera, men den når inte riktigt upp till 84:ans klass - tycker jag, helt subjektivt förstås.Nu vet inte jag när ni ska gifta er, men sommarpsalmer på sommaren och julpsalmer i jultid går ju alltid hem. Nr 333 brukar jag rekommendera ibland om man vill ha något annorlunda, och väldigt svängigt. Den heter "Änglarna sjunger i himlen" och sätter garanterat fart på kyrkan Sedan finns det ju sisådär sjuhundrasjuttio andra vackra psalmer också
    vi ska gifta oss i oktober, så nån sommarpsalm fungerar inte så bra. Men tack för tipsen!
  • Snoddasen

Glömde ju fråga; hur lång brukar en välsignelseakt vara?

Minnet är ju bra men kort.. ;)

• Jeez

Psalm 82, 84 är två vigselpsalmer som kanske passar?

Eller varför inte några verser ur psalm 292 (a eller b, beroende på melodipreferens) "Jublande lyfter vi här våra händer, sjunger den glädje som enighet tänder ger dig vår arbetes dag och vår tacksamhet ? handling och bön må bli ett" (en av verserna) vers 3 är om nattvard, men annars passar den.

De två första verserna på psalm 289 Guds kärlek är...

Om präst/musiker får med på det finns det ju relativt nyskriva texter till den blomstertid-melodin som funkar (av christina Lövestam)

• Duchess

Då passar jag på att göra reklam för psalm 903. Den finns alltså i tillägget "Psalmer i 2000-talet". Melodin är "Din klara sol", och den kan de allra flesta. Om inte annat så är den enkel.

Text: Sven Hillert

1. Jag tror att Gud är kärleken
    som var och är och blir
    den kraft som föder skapelsen
    den källa som ger liv

2. Jag tror att Gud är kärleken
    som bor i människan
    som lever i förälskelsen
    och drar oss till varann.

3. Jag tror att Gud är kärleken
    som ger oss hopp och mod
    som stöder oss i vardagen
    och för oss tätt ihop.

4. Jag tror att Gud är kärleken
    till kvinna eller man
    som ger oss mänskor tryggheten
    att leva med varann.

5. Jag tror att Gud är kärleken
    i löftet som vi ger
    som drömmer sig mot framtiden
    och tror på det som sker.

6. Jag tror att Gud är kärleken
    som gör vår närhet sann
    som skänker oss välsignelsen
    att vi får ha varann.
  • Snoddasen

Åh, tack för alla tips! Vi är inte så insatta i det där med psalmer, så det uppskattas verkligen!!

Svar på tråden Fråga prästerna 8