• Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Dags för "Fråga prästerna"-tråd nr 8. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.
    Förra tråden hittar du här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3289911.html

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 04:10
    Idag, 15 juni, åker jag på två veckors konfirmandläger och har endast sporadisk tillgång till Internet. Det kan alltså dröja lite längre än vanligt innan ni får svar på era frågor. Ha det bra!/Kjell Präst

• Svar på tråden Fråga prästerna 8
  • Soldemor
    Duchess skrev 2009-06-08 22:42:04 följande:
    Utan att på något vis känna till alla enskilda fall måste jag säga att jag aldrig har hört talas om så många tjejer som har väldiga knäbesvär som här på BT. Ärligt talat tror jag inte alls att alla har knäbesvär. En del använder det som ursäkt för att slippa knäböja, helt enkelt.
    Och klänningen, glöm inte den! Visst, vissa kreationer är definitivt inte gjorda för knäfall, men ibland känns det mer som en ursäkt en som ett giltigt skäl...
  • Duchess

Kan bara hålla med. Kan man inte röra sig fritt i klänningen kanske man bör fundera på om den är lämplig att ha på sig en hel kväll?

Återigen, jag vet absolut ingenting om de enskilda fallen. Jag tvivlar inte alls på att det finns brudar med knäproblem. Mitt tvivel handlar om att jag läst massor av inlägg från blivande brudar som av olika orsaker - oftast knäproblem - inte vill knäböja.

Jag är helt övertygad om att flera av dem använder knäproblem som en ursäkt för att slippa. Det står jag för.

Soldemor skrev 2009-06-09 10:09:29 följande:
    Och klänningen, glöm inte den! Visst, vissa kreationer är definitivt inte gjorda för knäfall, men ibland känns det mer som en ursäkt en som ett giltigt skäl...
  • Svanboet

Tyvärr får jag lov att hålla med om att det finns allt för många som använder helt vanliga svepskäl för att slippa göra det de inte vill, tråkigt men sant.

• Junebug

Hej!

Jag och min blivande make är inte troende kristna, vi går inte i kyrkan annat än till kompisars bröllop och dop. Vi tycker att kristendomen är en fin och varm religion som vi självklart respekterar(en av flera), och att kristna ceremonier kan vara fina. Vi är dock medlemmar i sv. kyrkan.

Vi har alltid föreställt oss en borglig vigsel men har nu hittat en liten kyrka som vi förälskat oss i.
    Har pratat med prästen som gärna anpassar ceremonin efter oss och gör den så personlig som möjlig.

Min fråga är, vad tycker du om detta? Är det "fel" att gifta sig i kyrka när man inte är troende?

Annan fråga: Hur mycket brukar man kunna anpassa ceremonin? Exempelvis vill vi inte knäböja, helst byta ut psalmerna mot andra sånger, och att prästen ska prata mer om livet och kärleken än gud och jesus.

• Kjell Präst
    Junebug skrev 2009-06-09 13:19:00 följande:
    Exempelvis vill vi inte knäböja, helst byta ut psalmerna mot andra sånger, och att prästen ska prata mer om livet och kärleken än gud och jesus.
    Inget av detta går att göra i en kristen gudstjänst - utom möjligen att ta bort knäböjandet. Är man däremot beredd att följa Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst så är man förstås välkommen att gifta sig i kyrkan trots att man inte kallar sig troende. Vi graderar inte, eller efterfrågar, människors tro så länge de respekterar den tro som kyrkan har.
  • Junebug

Kjell Präst skrev 2009-06-09 13:25:09 följande:

Inget av detta går att göra i en kristen gudstjänst - utom möjligen att ta bort knäböjandet. Är man däremot beredd att följa Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst så är man förstås välkommen att gifta sig i kyrkan trots att man inte kallar sig troende. Vi graderar inte, eller efterfrågar, människors tro så länge de respekterar den tro som kyrkan har.
    Jag förstår, var ungefär som jag misstänkte. Jag gissar att det varierar från präst till präst hur de vill lägga upp ceremonin också. tack för rekordsnabbt svar :)
  • Duchess

Vissa saker kan man välja (t ex vilka psalmer man vill ha och vilka bibeltexter som ska läsas), men alla präster har samma handbok att utgå från. Där står ganska detaljerat hur vigselgudstjänsten ska utformas. Tror att det finns någon länk i den här tråden till en websida med gudstjänstordningen....

Junebug skrev 2009-06-09 13:38:35 följande:
    Jag förstår, var ungefär som jag misstänkte. Jag gissar att det varierar från präst till präst hur de vill lägga upp ceremonin också. tack för rekordsnabbt svar :)
  • älskarlivet

Vår präst sa ingenting om knäböjning, han sa att vi själva fick välja om vi vill ha det eller inte..

Pitebrud 090801 skrev 2009-06-09 08:14:43 följande:

Älskarlivet: Fråga eran präst så löser det sig nog. Kan inte se att knäböjningen skall vara något problem. Er präst vet nog hur man skall göra så att du slipper knäböja. Prästerna brukar vara tillmötesgående och påhittiga. Det finns kanske något annat alternativ. Tex stående handpåläggning eller att du kanske får sitta på en stol. Möjligheterna är många om man bara vill.xmarsan: Grattis att du känner dig så bra att du klarar av att knäböja, men alla har kanske inte samma möjlighet. Jag vet många som knappt kan sätta sig på en stol än mindre lyckas knäböja och tar de sig ner så tar de sig aldrig upp igen utan hjälp och det kanske inte är minnet man vill ha från dagen.
  • tågjäntan

Har ni missat Tempest fråga (inlägg 154)? Det ser ut som om pussfrågan tog över för en stund .
    Vilka psalmer är det du brukar rekomendera Kjell?
    Fyra månader - vad blir det? En sommarpsalm är kanske för sent att sjunga då.

• Kjell Präst
    tågjäntan skrev 2009-06-09 19:57:14 följande:
    Har ni missat Tempest fråga (inlägg 154)? Det ser ut som om pussfrågan tog över för en stund . Vilka psalmer är det du brukar rekomendera Kjell? Fyra månader - vad blir det? En sommarpsalm är kanske för sent att sjunga då.
    De vigselpsalmer jag brukar rekommendera är nr 84 och nr 411. De är inte så välkända (eftersom de bara används vid vigsel) men relativt lättsjungna även om man inte hört dem tidigare. Vackra till såväl text som innehåll dessutom.
    Man kan ju också använda psalmer som är anpassade efter kyrkoåret, men nu vet jag ju inte exakt när tempest ska gifta sig och kan därför inte föreslå någon sådan. Höstpsalmer finns det väldigt få av och de som finns hör inte hemma på en vigsel.
Svar på tråden Fråga prästerna 8