• Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Dags för "Fråga prästerna"-tråd nr 8. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.
    Förra tråden hittar du här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3289911.html

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 04:10
    Idag, 15 juni, åker jag på två veckors konfirmandläger och har endast sporadisk tillgång till Internet. Det kan alltså dröja lite längre än vanligt innan ni får svar på era frågor. Ha det bra!/Kjell Präst

• Svar på tråden Fråga prästerna 8
  • Duchess
    MulleNuh skrev 2009-06-04 12:25:36 följande:
    Varför skulle du bli arg över det??
    För att vi båda ogillar att allt är så amerikaniserat, och dessutom vill följa Svenska Kyrkans vigselsed. Att kyssas i kyrkan är något som dykt upp i kyrkorna på senare år, precis som brudöverlämningen.

Jag har inga moraliska invändingar mot att pussas i kyrkan - det handlar helt enkelt om att vi vill följa den gamla svenska traditionen.
  • MulleNuh

ahaa ja jag ser inte en puss i kyrkan som amerikanskt iaf.. Jag ser det som att pussas kan man göra var man än är!

Duchess skrev 2009-06-04 12:40:56 följande:
    För att vi båda ogillar att allt är så amerikaniserat, och dessutom vill följa Svenska Kyrkans vigselsed. Att kyssas i kyrkan är något som dykt upp i kyrkorna på senare år, precis som brudöverlämningen. Jag har inga moraliska invändingar mot att pussas i kyrkan - det handlar helt enkelt om att vi vill följa den gamla svenska traditionen.
  • Imma

Jag har inga problem med att låta mig influeras av andras traditioner. Det är ju oftast så utveckling går till. Så länge det är positiva seder som vi importerar ser jag inga problem med det alls.

Duchess skrev 2009-06-04 12:40:56 följande:
    För att vi båda ogillar att allt är så amerikaniserat, och dessutom vill följa Svenska Kyrkans vigselsed. Att kyssas i kyrkan är något som dykt upp i kyrkorna på senare år, precis som brudöverlämningen. Jag har inga moraliska invändingar mot att pussas i kyrkan - det handlar helt enkelt om att vi vill följa den gamla svenska traditionen.
  • Duchess

Klart folk får pussas i kyrkan om de vill! Jag har inga moraliska invändningar mot det.

Men om vår präst hade kuppat och sagt att vi skulle kyssa varandra i kyrkan så hade jag blivit arg, eftersom vi inte ville göra på det sättet.

Pussas ni

MulleNuh skrev 2009-06-04 12:42:05 följande:
    ahaa ja jag ser inte en puss i kyrkan som amerikanskt iaf.. Jag ser det som att pussas kan man göra var man än är!
  • MulleNuh

haha yeah we´re gonna!

Duchess skrev 2009-06-04 12:45:21 följande:
    Klart folk får pussas i kyrkan om de vill! Jag har inga moraliska invändningar mot det. Men om vår präst hade kuppat och sagt att vi skulle kyssa varandra i kyrkan så hade jag blivit arg, eftersom vi inte ville göra på det sättet. Pussas ni
  • Duchess

Det ligger ju ingen negativ laddning i att pussas i kyrkan (snarare tvärtom). Vi ville bara helt enkelt ha en traditionell svensk kyrkvigsel, och då hade det varit ganska malplacé med en kyss i kyrkan.

Vi är dessutom så pass bakåtsträvande här hemma att vi ignorerar både Valentines day, Halloween och mycket annat som kommit till Sverige de senaste åren. Men det är som sagt bara en personlig fråga om tycke och smak, inga generella moraliska värderingar.

Imma skrev 2009-06-04 12:43:36 följande:
    Jag har inga problem med att låta mig influeras av andras traditioner. Det är ju oftast så utveckling går till. Så länge det är positiva seder som vi importerar ser jag inga problem med det alls.
  • MulleNuh

Men det håller jag med dig om! Halloween!!! Fy va larvigt!!!

Duchess skrev 2009-06-04 12:47:49 följande:
    Det ligger ju ingen negativ laddning i att pussas i kyrkan (snarare tvärtom). Vi ville bara helt enkelt ha en traditionell svensk kyrkvigsel, och då hade det varit ganska malplacé med en kyss i kyrkan. Vi är dessutom så pass bakåtsträvande här hemma att vi ignorerar både Valentines day, Halloween och mycket annat som kommit till Sverige de senaste åren. Men det är som sagt bara en personlig fråga om tycke och smak, inga generella moraliska värderingar.
  • Imma

Jag förstår hur du menar. Vi vill inte heller att prästen ska säga till när vi ska pussas, men om vi känner för att göra det någon gång under vigseln kommer vi att göra det.

Ursäkta prästerna för OT!

Duchess skrev 2009-06-04 12:47:49 följande:
    Det ligger ju ingen negativ laddning i att pussas i kyrkan (snarare tvärtom). Vi ville bara helt enkelt ha en traditionell svensk kyrkvigsel, och då hade det varit ganska malplacé med en kyss i kyrkan. Vi är dessutom så pass bakåtsträvande här hemma att vi ignorerar både Valentines day, Halloween och mycket annat som kommit till Sverige de senaste åren. Men det är som sagt bara en personlig fråga om tycke och smak, inga generella moraliska värderingar.
  • Duchess

Ja, jag har svårt att förstå det där. Valentines day firar vi inte heller. Däremot går vi gärna ut och äter mat på en fin restaurang andra dagar på året.

Nu låter det säkert som om jag inte gillar USA, men det stämmer inte. Det jag ogillar är att de amerikanska traditionerna och sederna håller på att ta över så snabbt här i Sverige, och att många inte ens vet skillnaden mellan de båda.

Jag gissar t ex att många tror att vi har rättegångar med jury här i Sverige, eftersom man sällan ser någon rättegång på svensk film - bara amerikanska.

Och när det gäller bröllopsrelaterade ämnen är ju brudöverlämning och kyss i kyrkan två "klassiker". Andra importer: Wedding favours, save-the-date-kort, best man... listan kan göras lång. Och återigen, jag menar inte att t ex wedding favours när fel, men det kan ju vara bra att veta att det inte är en svensk tradition och att man inte MÅSTE ha det.

MulleNuh skrev 2009-06-04 12:49:04 följande:
    Men det håller jag med dig om! Halloween!!! Fy va larvigt!!!
  • Duchess

Det tycker jag att ni ska göra

Jag tycker att det är lite konstigt att det finns präster som säger att man ska pussas utan att ha kollat med brudparet först om de faktiskt vill göra det.

Imma skrev 2009-06-04 12:49:37 följande:
    Jag förstår hur du menar. Vi vill inte heller att prästen ska säga till när vi ska pussas, men om vi känner för att göra det någon gång under vigseln kommer vi att göra det.Ursäkta prästerna för OT!
Svar på tråden Fråga prästerna 8