• Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Dags för "Fråga prästerna"-tråd nr 8. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.
    Förra tråden hittar du här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3289911.html

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 04:10
    Idag, 15 juni, åker jag på två veckors konfirmandläger och har endast sporadisk tillgång till Internet. Det kan alltså dröja lite längre än vanligt innan ni får svar på era frågor. Ha det bra!/Kjell Präst

• Svar på tråden Fråga prästerna 8
  • Floff

Haha, stackarna! Vi har bett vår präst att säga till lite försiktigt när vi ska pussas, men det är skönt att veta ungefär när det kommer så man inte tror att prästen glömt och pussas för tidigt

JustMeAndMyLove skrev 2009-06-04 09:16:56 följande:
    Min mamma och pappa glömde pussas så vi som satt längst fram ropae lite småfölrsiktigt :p Mamma trodde först att hon hade nått i ansiktet, hahah
  • Floff

Tack för svaret!

Soldemor skrev 2009-06-04 09:10:39 följande:
    Efter löften och ringväxling brukar jag säga att det går bra med pussen!
  • Pitebrud 090801

Man ska väll pussas först ute på kyrktrappen? Om man inte sagt till prästen innan eller?

• tempest

Vilka psalmer rekommenderas?

Ska gifta mig om fyra månader och känner mig redan nervös.

• Aleta

Fast pussen är ju något man har lagt till själv, det ingår ju inte. Enligt svensk tradition så pussas man på kyrktrappan, så det är ju ingen panik om man skulle glömma.

Floff skrev 2009-06-04 09:33:04 följande:
    Haha, stackarna! Vi har bett vår präst att säga till lite försiktigt när vi ska pussas, men det är skönt att veta ungefär när det kommer så man inte tror att prästen glömt och pussas för tidigt
  • Floff

Så pass! Jag minns att vår präst själv tog upp pussen (bara inte när den skulle komma..) och sa att hon skulle säga till när den kom, så det var inte vårt eget önskemål - även om vi säkert hade frågat om det ändå

Aleta skrev 2009-06-04 11:38:56 följande:
    Fast pussen är ju något man har lagt till själv, det ingår ju inte. Enligt svensk tradition så pussas man på kyrktrappan, så det är ju ingen panik om man skulle glömma.
  • Duchess

Uj, så olika vi är..

Jag och min man ogillar amerikanska vigselseder, så jag hade blivit ARG om vår präst sagt något om att kyssas inne i kyrkan! Vi pussades på kyrktrappan när vi kom ut - helt perfekt för oss

• MulleNuh

Varför skulle du bli arg över det??

Duchess skrev 2009-06-04 12:13:05 följande:
    Uj, så olika vi är.. Jag och min man ogillar amerikanska vigselseder, så jag hade blivit ARG om vår präst sagt något om att kyssas inne i kyrkan! Vi pussades på kyrktrappan när vi kom ut - helt perfekt för oss
  • Sonja68

Jag trodde vi skulle pussas när vi kom ut från kyrkan, men prästen sa efter ringväxling och löften och allt det där att nu går det bra att pussas. Jag blev förvånad, då jag vet att det egentligen inte ingår i kyrkans vigselakt, men knappast ARG! Snarare lättad och glad! Kändes skönt att få pussa sin älskling och lite av spänningen släppte

• MulleNuh

Jaaa jag vill absolut pussas i kyrkan.. OCH på kyrktrappen.. OCH på festen.

Det är ju som i kyrkan man VERKLIGEN är helt nygifta ju...
    Så pussen blir ju lite som ett "nu är vigseln klaaaar"!

Sonja68 skrev 2009-06-04 12:32:40 följande:
    Jag trodde vi skulle pussas när vi kom ut från kyrkan, men prästen sa efter ringväxling och löften och allt det där att nu går det bra att pussas. Jag blev förvånad, då jag vet att det egentligen inte ingår i kyrkans vigselakt, men knappast ARG! Snarare lättad och glad! Kändes skönt att få pussa sin älskling och lite av spänningen släppte
Svar på tråden Fråga prästerna 8