• Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Dags för "Fråga prästerna"-tråd nr 8. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.
    Förra tråden hittar du här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3289911.html

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 04:10
    Idag, 15 juni, åker jag på två veckors konfirmandläger och har endast sporadisk tillgång till Internet. Det kan alltså dröja lite längre än vanligt innan ni får svar på era frågor. Ha det bra!/Kjell Präst

• Svar på tråden Fråga prästerna 8
  • MulleNuh

ja så är det.. Och jag tycker allt det du nämnde är lite smålarvigt faktiskt.. MEN jag kan ändå förstå de som väljer att ha det.
    Jag menar, folk säger ju tom orden på engelska..
    Save-the-date

Duchess skrev 2009-06-04 12:54:51 följande:
    Ja, jag har svårt att förstå det där. Valentines day firar vi inte heller. Däremot går vi gärna ut och äter mat på en fin restaurang andra dagar på året. Nu låter det säkert som om jag inte gillar USA, men det stämmer inte. Det jag ogillar är att de amerikanska traditionerna och sederna håller på att ta över så snabbt här i Sverige, och att många inte ens vet skillnaden mellan de båda. Jag gissar t ex att många tror att vi har rättegångar med jury här i Sverige, eftersom man sällan ser någon rättegång på svensk film - bara amerikanska. Och när det gäller bröllopsrelaterade ämnen är ju brudöverlämning och kyss i kyrkan två "klassiker". Andra importer: Wedding favours, save-the-date-kort, best man... listan kan göras lång. Och återigen, jag menar inte att t ex wedding favours när fel, men det kan ju vara bra att veta att det inte är en svensk tradition och att man inte MÅSTE ha det.
  • didis

Mer pussar åt brudparen!!

I princip håller jag med dig, Duchess, men inte när det gäller pussar! Det är bara charmigt att se ett brudpar som inte kan avhålla sig från pussar ens under vigseln.

Allhelgona "firar" vi med en tur tillkyrkogården och så länge inte det försvinner eller ligger på samma dag som Halloween så stör det inte mig.

Save-the-day-kort hade jag inte hört att det kallades innan jag började på BT men själva företeelsen är inte ny.

• Sonja68

Jag är också lite trött på all amerikanisering.
    Därför kastade jag INTE brudbuketten, fanns inte så många ungmöar på vårt bröllop heller, ha-ha.
    Vi firar Allhelgona, inte Halloween. Jag sjunger i kyrkokören och vi tänder ljus för de döda, vi åker till gravarna och sätter lyktor hos våra anhöriga som ej längre är med oss. Sedan kanske vi äter en god middag med de vänner och anhöriga som vi fortfarande har förmånen att få ha MED oss i livet.
    Vi firar Alla hjärtans dag genom att ge varandra lite extra kärlek och uppmärksamhet, kanske en middag eller nåt annat.

• Soldemor
    MulleNuh skrev 2009-06-04 12:38:51 följande:
    Jaaa jag vill absolut pussas i kyrkan.. OCH på kyrktrappen.. OCH på festen.Det är ju som i kyrkan man VERKLIGEN är helt nygifta ju...Så pussen blir ju lite som ett "nu är vigseln klaaaar"!
    Puss på!
  • Kjell Präst

Jag säger aldrig till om pussar eftersom det inte ingår i ritualet. Däremot har jag förstås inga invändningar om paret ändå vill pussa varandra under gudstjänsten.

• En till präst

Har haft ett par vigslar i dag - i en av dem var paret helt underbart fokuserade på varandra och pussades/kysstes TRE gånger mellan löftena och ringväxlingen bara för att de kände för det. Sen växlade de ringar.

• Kjell Präst

En till präst skrev 2009-06-06 21:24:51 följande:

Har haft ett par vigslar i dag - i en av dem var paret helt underbart fokuserade på varandra och pussades/kysstes TRE gånger mellan löftena och ringväxlingen bara för att de kände för det. Sen växlade de ringar.
    Men vänta nu... menar du att dina brudpar klarar av att pussas utan att du uppmanar dem att göra det????
  • MulleNuh

Fast vadå?! Jag vet inte om jag skulle våga gör det hela tiden under vigseln. TÄNK om det skulle störa prästen! Det vet ju inet jag..

Kjell Präst skrev 2009-06-07 07:20:13 följande:

En till präst skrev 2009-06-06 21:24:51 följande:
    Men vänta nu... menar du att dina brudpar klarar av att pussas utan att du uppmanar dem att göra det????
  • Kjell Präst
    MulleNuh skrev 2009-06-07 07:49:20 följande:
    Fast vadå?! Jag vet inte om jag skulle våga gör det hela tiden under vigseln. TÄNK om det skulle störa prästen! Det vet ju inet jag..Kjell Präst skrev 2009-06-07 07:20:13 följande:
    Fegis Allvarligt talat - pussar kan väl aldrig vara fel? Varför skulle en präst ha något emot pussar? Det är väl knappast avancerade tungkyssar vi talar om, dessa kan väl lämpligen sparas till något mindre offentligt tillfälle...typ...?
  • Kjell Präst

Jisses, jag lyckades faktiskt posta ovanstående inlägg utan att bli utkastad från BT - och ändå hade jag bara försökt tre gånger! Gud finns!

Svar på tråden Fråga prästerna 8