• Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Dags för "Fråga prästerna"-tråd nr 8. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.
    Förra tråden hittar du här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3289911.html

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 04:10
    Idag, 15 juni, åker jag på två veckors konfirmandläger och har endast sporadisk tillgång till Internet. Det kan alltså dröja lite längre än vanligt innan ni får svar på era frågor. Ha det bra!/Kjell Präst

• Svar på tråden Fråga prästerna 8
  • emelieochlinus

Vi gifter oss i svenska kyrkan men svensk-kyrk-präst och skulle vilja ha följande psalmer:

201 ? En vänlig grönskas rika dräkt ? alla verser
    702 ? Jag vill ge dig o Herre min lovsång ? alla verser (Verbums psalmbokstillägg 2003)
    259 ? Saliga visshet vers 1-3

Tror du att de blir godkända eller tror du att det är något problem att 702 är i verbums psalmbokstillägg och inte i den "riktiga" psalmboken?

• allehanda

Nina och Rickard skrev 2009-05-27 16:35:52 följande:

Hej!Jag kommer inte ihåg om jag frågat detta tidigare, men behöver ju få veta såå..och som vanligt är min fråga sångrelaterad.. Den vackra sången "O store Gud", jag undrar förstås om den finns med i Svenska kyrkans psalmbok? (Vet ju att den finns i vissa frikyrkliga sångböcker) Undrar också om det kan anses lämpligt att ha den på en vigsel? För mig är det väl inget problem, men kanske bra att veta lite hur andra tänker då den inte är vigselrelaterad. Den är väldigt fin!
    nr 11 i psalmboken är det.
  • Kjell Präst

Nina och Rickard skrev 2009-05-27 16:35:52 följande:

Hej!Jag kommer inte ihåg om jag frågat detta tidigare, men behöver ju få veta såå..och som vanligt är min fråga sångrelaterad.. Den vackra sången "O store Gud", jag undrar förstås om den finns med i Svenska kyrkans psalmbok? (Vet ju att den finns i vissa frikyrkliga sångböcker) Undrar också om det kan anses lämpligt att ha den på en vigsel? För mig är det väl inget problem, men kanske bra att veta lite hur andra tänker då den inte är vigselrelaterad. Den är väldigt fin!
    Som sagt, den har nr 11 i psalmboken. Att den inte är vigselrelaterad spelar mindre roll, det går bra att använda den ändå.
  • Kjell Präst
    emelieochlinus skrev 2009-05-27 16:48:29 följande:
    Vi gifter oss i svenska kyrkan men svensk-kyrk-präst och skulle vilja ha följande psalmer:201 ? En vänlig grönskas rika dräkt ? alla verser702 ? Jag vill ge dig o Herre min lovsång ? alla verser (Verbums psalmbokstillägg 2003)259 ? Saliga visshet vers 1-3Tror du att de blir godkända eller tror du att det är något problem att 702 är i verbums psalmbokstillägg och inte i den "riktiga" psalmboken?
    Det ser väl alldeles utmärkt ut. Tror att en förkrossande majoritet av Svenska kyrkans församlingar använder Verbums psalmbokstillägg.
  • Duchess

Tur det. Vi hade psalm 15 (Halleluja, sjung om Jesus) som en av psalmerna när vi gifte oss. Kanske inte den vanligaste vigselpsalmen, men den är ju så bra!

Kjell Präst skrev 2009-05-27 17:23:15 följande:

Som sagt, den har nr 11 i psalmboken. Att den inte är vigselrelaterad spelar mindre roll, det går bra att använda den ändå.
  • Nina73

Jag och min sambo ska gifta oss utomhus vid vår sommarstuga i sommar. Jag undrar hur man gör med knäböjning vid utomhusvigslar, hoppar man över den eller bör man skaffa något mjukare än grus att knäböja vid?

• Kjell Präst
    Nina73 skrev 2009-05-27 18:17:09 följande:
    Jag och min sambo ska gifta oss utomhus vid vår sommarstuga i sommar. Jag undrar hur man gör med knäböjning vid utomhusvigslar, hoppar man över den eller bör man skaffa något mjukare än grus att knäböja vid?
    Förstahandsvalet är alltid att brudparet knäböjer under förbönen. Ibland kan det finnas skäl att avstå (medicinska tex). En kudde, matta eller liknande skadar nog inte i ert fall...
  • Nina73

Kjell Präst skrev 2009-05-27 18:26:43 följande:

Förstahandsvalet är alltid att brudparet knäböjer under förbönen. Ibland kan det finnas skäl att avstå (medicinska tex). En kudde, matta eller liknande skadar nog inte i ert fall...
    Tack! Då vet jag. Får leta fram något lämpligt att knäböja på och kanske fråga vår präst om han har något bra tips!
  • Bluebride

Hur lång tid innan ska man helst boka kyrkan?

• Kjell Präst
    Bluebride skrev 2009-05-27 18:31:25 följande:
    Hur lång tid innan ska man helst boka kyrkan?
    Det beror på vilken kyrka man vill boka. Populära vigselkyrkor kan vara uppbokade år i förväg - i "modernare" kyrkor (som den där jag jobbar) kan man få en vigseltid med en månads varsel...
Svar på tråden Fråga prästerna 8