• Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Dags för "Fråga prästerna"-tråd nr 8. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.
    Förra tråden hittar du här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3289911.html

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 04:10
    Idag, 15 juni, åker jag på två veckors konfirmandläger och har endast sporadisk tillgång till Internet. Det kan alltså dröja lite längre än vanligt innan ni får svar på era frågor. Ha det bra!/Kjell Präst

• Svar på tråden Fråga prästerna 8
  • Nyen80

Hej, jag har en fråga:

Om man vill ha en präst men inte vara i kyrkan utan ha utomhusbröllop,går det att ordna i så fall? Blir det någon extra kostnad för det?

• Kjell Präst
    Nyen80 skrev 2009-05-27 13:19:49 följande:
    Hej, jag har en fråga:Om man vill ha en präst men inte vara i kyrkan utan ha utomhusbröllop,går det att ordna i så fall? Blir det någon extra kostnad för det?
    Det är alls ingen omöjlighet, även om det inte finns någon skyldighet för enskilda präster (eller ens för församlingar) att ställa upp med vigslar på andra platser än i kyrkan.
    Men det förekommer ändå relativt ofta och ska inte vara förenat med någon extra kostnad. En vigsel som förrättas av en präst i trädgården eller på stranden eller på Gekås i Ullared är en kyrklig vigsel och föjer samma ritual som om man hade varit i kyrkan, med psalmer, böner, bibelläsning etc.
  • MulleNuh

Du kan lita på mig min käre präst!

Kjell Präst skrev 2009-05-27 13:18:45 följande:

Jamenvisst. Hittar du på några nya pigga psalmer också?
  • Fjällbruttan

Hallå!1
    jag har just pratat med vår vigselpräst som glatt godkände våra val av vigselpsalmer, har tyckte de var utmärkta val,
    så Kjell, ta åt dig äran och njut

vilka det blev??? tadaaaaaa.... 84 och 411 så klart

Dessutom ärdet bokat tid för vigselsamtal den 23 juni ( vi gifter oss 4 juli) och han kommer hem hit till oss för att se hur trädgården ser ut! Vi ska gifta oss ute i vår trädgård

Så nu ska jag baka lite bullar och hoppas han går med på att vi får ha en skoter (en gammal Ockelboo 300) att knäböja vid...snyggt övertäckt med ett vackert sammetstyg som är avtagbart. Sedan när vi är man och hustru skall skotern kunna startas och "gubben" ska köra iväg med mig bakpå
    Utgångsmarsch?? Ockelboo 300 såklart
    Varför?? För att älskling jobbar som pistvakt...sen 25 år tillbaka

Tror du vi får göra så Kjell??

• Kjell Präst
    Fjällbruttan skrev 2009-05-27 14:40:13 följande:
    Tror du vi får göra så Kjell??
    Ehh...hmmm... så...originellt...
    Jag skulle dock ha sagt okay till allt utom att knäböja vid skotern, där skulle jag ha dragit gränsen. Finns en stor risk att det uppfattas som ett "hån" att göra skotern till altare.
  • Imma

Vissa frågor har man ju sett hundra gånger redan i den här tråden. Det här var dock första gången jag såg den här.

Fjällbruttan skrev 2009-05-27 14:40:13 följande:
    Så nu ska jag baka lite bullar och hoppas han går med på att vi får ha en skoter (en gammal Ockelboo 300) att knäböja vid...snyggt övertäckt med ett vackert sammetstyg som är avtagbart. Sedan när vi är man och hustru skall skotern kunna startas och "gubben" ska köra iväg med mig bakpå Utgångsmarsch?? Ockelboo 300 såklart Varför?? För att älskling jobbar som pistvakt...sen 25 år tillbaka Tror du vi får göra så Kjell??
  • Fjällbruttan

Vad det jag grubblade över också, tack för dina synpunkter!
    Var därför vi planerade att täcka över den, vill inte alls att den ska uppfattas som något altare, var mer praktiskt att det fanns en låg dyna vi kunde knäböja på.

Altare får prästen själv bestämma om han vill ha ett litet bord eller hur han vill göra, skotern skulle mer bli altar-ringen...

Ja, vi är lite orginella
    Men skotern är en del av vårt liv faktiskt... Vr dotter Saga åkte 65 mil i pulka förra vintern efter våra skotrar, vi är ute så fort vi är lediga. Och så är Mattias fjällräddare dessutom så skoter, uteliv och fjällen, det är vi

• troddealdrig

Vad ska man ha som ingångsmarsch när gången är ca 10-20 meter lång? *huvudbryderier*

• Kjell Präst
    troddealdrig skrev 2009-05-27 15:02:52 följande:
    Vad ska man ha som ingångsmarsch när gången är ca 10-20 meter lång? *huvudbryderier*
    Hihi, jag tror inte kyrkomusikerna mäter ingångsmarscher i meter
    Allvarligt talat - en duktig musiker anpassar sitt spel efter hur lång tid det tar att gå fram till altaret. Är musikstycket för kort spelar han/hon det kanske två gånger, är det för långt spelar han/hon kanske inte hela. Så välj något ni vill ha så ska musikern säkert få till det alldeles utmärkt!
  • Nina och Rickard

Hej!
    Jag kommer inte ihåg om jag frågat detta tidigare, men behöver ju få veta såå..och som vanligt är min fråga sångrelaterad..

Den vackra sången "O store Gud", jag undrar förstås om den finns med i Svenska kyrkans psalmbok? (Vet ju att den finns i vissa frikyrkliga sångböcker) Undrar också om det kan anses lämpligt att ha den på en vigsel? För mig är det väl inget problem, men kanske bra att veta lite hur andra tänker då den inte är vigselrelaterad. Den är väldigt fin!

Svar på tråden Fråga prästerna 8