• Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Dags för "Fråga prästerna"-tråd nr 8. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.
    Förra tråden hittar du här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3289911.html

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 04:10
    Idag, 15 juni, åker jag på två veckors konfirmandläger och har endast sporadisk tillgång till Internet. Det kan alltså dröja lite längre än vanligt innan ni får svar på era frågor. Ha det bra!/Kjell Präst

• Svar på tråden Fråga prästerna 8
  • Kjell Präst

Ja, jag föreslår alltid psalm 84 och 411 - tycker mycket om dem. Men det är ju de rena vigselpsalmerna, om man vill kan man ju ha mer allmänna psalmer också, som tågjäntans förslag (som har nr 200) och förstås nr 201 "En vänlig grönskas rika dräkt" och nr 199 "Den blomstertid nu kommer". Även psalm 202 "De blomster som i marken bor" är vacker.
    Men den allra vackraste sommarpsalm jag vet är nog nr 752 "Över berg och dal". Den är dock inte så välkänd, men rätt lättsjungen ändå.

• Hoffsennanen Tottoplex

men tycker man inte det är vidare fint med orgel spelar de inte så stor roll

Kjell Präst skrev 2009-05-22 21:21:06 följande:

Piano i all ära, men hur ofta är det man har chans att bestämma vad som spelas på världens maffigaste instrument-orgeln?
  • Kjell Präst

Idag väljer vi ny biskop i Stockholm - men en eller annan fråga hinner jag nog svara på ändå!
    (Är det genomskinligt att detta inlägg är ett finare sätt att säga "puff"?)

• passionsblomman

Som en nyputsad förnsterruta!

Jag hjälper till och putsar en ruta här också..*gnider med tidningspapper för det är miljövänligt*

Kjell Präst skrev 2009-05-26 07:57:35 följande:

Idag väljer vi ny biskop i Stockholm - men en eller annan fråga hinner jag nog svara på ändå!(Är det genomskinligt att detta inlägg är ett finare sätt att säga "puff"?)
  • Fjällbruttan

Jaha... den ovetande fjällbon blir då rakst nyfiken
    Vem är den nya biskopen??

Fönstertips...ha i lite sköljmedel i vattnet, gör rutorna så blanka så...,även jag använder tidningspapper när jag putsar rutorna på kaminen Är suveränt mot sot!

• Kjell Präst
    Fjällbruttan skrev 2009-05-26 15:21:07 följande:
    Jaha... den ovetande fjällbon blir då rakst nyfiken Vem är den nya biskopen??Fönstertips...ha i lite sköljmedel i vattnet, gör rutorna så blanka så...,även jag använder tidningspapper när jag putsar rutorna på kaminen Är suveränt mot sot!
    Hon heter Eva Brunne. Blir säkert en utmärkt biskop. Hon var min kandidat! Så tack, Soldemor för gratulationen...
  • AIE

Kan man sätta vigselprogrammet innan vi träffat prästen eller måste vi först träffa prästen innan vi kan göra vigselprogrammen?
    VI gifter oss på annan ort den 27 juni och kommer träffa prästen först den 23:e...
    Kan vi göra klart vigselprogrammen nu innan eller måste vi vänta??

• Kjell Präst
    AIE skrev 2009-05-27 08:15:50 följande:
    Kan man sätta vigselprogrammet innan vi träffat prästen eller måste vi först träffa prästen innan vi kan göra vigselprogrammen?VI gifter oss på annan ort den 27 juni och kommer träffa prästen först den 23:e...Kan vi göra klart vigselprogrammen nu innan eller måste vi vänta??
    Om ni följer Svenska kyrkans ordning så borde det ju inte vara några problem - ska ni skriva in psalmerna så vore det väl i och för sig bra om prästen hade godkänt dem innan ni skriver in dem i programmet - men det kanske kan ordnas på telefon?
  • Floff
    AIE skrev 2009-05-27 08:15:50 följande:
    Kan man sätta vigselprogrammet innan vi träffat prästen eller måste vi först träffa prästen innan vi kan göra vigselprogrammen?VI gifter oss på annan ort den 27 juni och kommer träffa prästen först den 23:e...Kan vi göra klart vigselprogrammen nu innan eller måste vi vänta??
    Jag gjorde ett förslag på ett vigselprogram som jag mailade till vår präst så hon fick se att det såg rätt ut. Jag hade använt mig av den ordning som står på Svenska Kyrkans hemsida, och den var helt rätt förutom att hon ville lägga till "Tal till brudparet" efter Herrens Bön. Så nån liten justering kanske kan tillkomma
Svar på tråden Fråga prästerna 8