• Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Dags för "Fråga prästerna"-tråd nr 8. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.
    Förra tråden hittar du här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3289911.html

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 04:10
    Idag, 15 juni, åker jag på två veckors konfirmandläger och har endast sporadisk tillgång till Internet. Det kan alltså dröja lite längre än vanligt innan ni får svar på era frågor. Ha det bra!/Kjell Präst

• Svar på tråden Fråga prästerna 8
  • JustMeAndMyLove

Okej, då vet jag :)
    Jo jag har förstått grunden i vad som ska vara med i löftena sedan tidigare diskussioner :)

Tack!

Kjell Präst skrev 2009-05-20 04:03:17 följande:

Prästen säger aldrig "Tager du" etc, det är en tydligen vitt spridd missuppfattning. Det som sägs är:Inför Gud och denna församlings (dessa vittnens) närvarofrågar jag dig, NN:Vill du ta NN till din hustru/manoch älska henne/honom i nöd och lust?Detta är alltså frågorna, inte löftena. Löftena som finns föreskrivna lyder antingenJag, NN,/tar dig, NN,/nu till min hustru (man)/att dela glädje och sorg med dig/och vara dig trogen/tills döden skiljer oss åt./om prästen förestavar dem, ellerNN, jag vill älska dig,/dela glädje och sorg med dig/och vara dig trogen/tills döden skiljer oss åt/om brudparet läser själva, utan att prästen förestavar.Vill man ha egna löften ska de alltså uttrycka samma sak, brudparets önskan att leva tillsammans resten av livet. Man kan inte säga "för evigt" eftersom kyrkans uppfattning är att man inte fortsätter vara gift efter döden, men däremot går det bra att säga "så länge vi lever" om man nu är rädd för ordet "döden".
  • xmarsan

Skriver en rad för att få denna som favorit. Kommer säkert dyka upp en del frågor så här på sluttampen... 24 dagar kvar nu.

• xmarsan

Har nu pratat med vår präst - han ville gärna att vi skulle ha ett vigselprogram... "så slipper folk sitta och prassla med psalmboken och leta fram och tillbaka".

Min fråga är - räcker det med att på ena sidan skriva:
    Ingångsmusik
    Psalm
    Vigselakt
    Solosång
    Psalm
    Utgångsmusik

Och på motsatt sida skriva texterna till psalmerna. Psalm 201 och 84...

Eller bör vi lägga med förbön och Herrens bön? Och om man har med Herrens bön - vilken version skriver man i så fall ut? Är det upp till prästen att bestämma eller ska det vara den nya versionen?

Stort tack på förhand!

• Jeez

Jag tycker alltid att det är bra att skriva ut Fader vår om man inte har psalmboken. Sedan om det är nya el gamla kan bara prästen svara på själv eftersom det varierar.

Förbön kan du lika gärna skriva som rubrik, liksom välsignelsen innan sista psalmen. Annars kan ni ju bara ha en lapp med psalmtexterna och skippa programbiten.

xmarsan skrev 2009-05-20 11:03:17 följande:
    Har nu pratat med vår präst - han ville gärna att vi skulle ha ett vigselprogram... "så slipper folk sitta och prassla med psalmboken och leta fram och tillbaka".Min fråga är - räcker det med att på ena sidan skriva:Ingångsmusik PsalmVigselaktSolosångPsalmUtgångsmusikOch på motsatt sida skriva texterna till psalmerna. Psalm 201 och 84...Eller bör vi lägga med förbön och Herrens bön? Och om man har med Herrens bön - vilken version skriver man i så fall ut? Är det upp till prästen att bestämma eller ska det vara den nya versionen?Stort tack på förhand!
  • xmarsan

Tack för snabbt svar - då tror jag att jag tar med Fader vår i den version jag är mest bekväm med och lägger sedan med de olika rubriker som du föreslagit... så får vi se vad vår präst säger om det.

Jeez skrev 2009-05-20 11:17:30 följande:
    Jag tycker alltid att det är bra att skriva ut Fader vår om man inte har psalmboken. Sedan om det är nya el gamla kan bara prästen svara på själv eftersom det varierar.Förbön kan du lika gärna skriva som rubrik, liksom välsignelsen innan sista psalmen. Annars kan ni ju bara ha en lapp med psalmtexterna och skippa programbiten.
  • Kjell Präst
    Sonja68 skrev 2009-05-20 09:08:25 följande:
    Kanske prästen begick tjänstefel
    Hehe, närå, det behövs grövre saker än en liten felsägning
    Det blir inget biskopsförhör alltså
  • Igia

Hej!

Ni har säkert svarat på detta 100 gånger innan men jag frågar ändå. När är det som vanligast att man träffar prästen? Vi har inte valt en specifik präst utan tar den som jobbar den helgen...

Tack på förhand!

• Jeez

Jag ringer drygt en månad innan vigseln för att boka samtal. Om vigseln är precis innan semestrar kan jag ringa något tidigare. Men träffas gör jag några veckor innan om möjligt (för att ha en färsk bild av dem i huvudet eftersom vi träffar oerhört många människor inför vigslar, dop och begravningar inte minst). Det är förstås en avvägning av vad som känns bekvämt för brudparet.

En del präster ringer två veckor innan också, man vet förstås aldrig vilken sort man får, så om ni börjar bli nervösa eller vet med er att ni är mycket upptagna veckorna innan vigseln, ring själva och försök få till en tid att träffas när det funkar!

Igia skrev 2009-05-21 02:21:30 följande:
    Hej!Ni har säkert svarat på detta 100 gånger innan men jag frågar ändå. När är det som vanligast att man träffar prästen? Vi har inte valt en specifik präst utan tar den som jobbar den helgen...Tack på förhand!
  • Nina och Rickard

Hej! Nu vet jag inte vilket frikyrka din kille kommer ifrån, men det finns en del sånger i sv kyrkans psalmbok som även sjungs i frikyrkor. Psalmen "Jag vill ge dig o Herre min lovsång" är en av dom finaste psalmerna jag vet, och den finns även med i t.ex Segertoner. Då har vi sjungit den (i min frikyrka) som "lovsång", för den är ju det trots att den även finns i psalmboken..hehe :) Tycker du ska kolla igenom psalmboken, för det finns en hel del bra sånger i den

Hoffsennanen Tottoplex skrev 2009-05-19 16:49:08 följande:

hej!jag och min m2b är mest inne på att inte använda orgeln alls. då han är från fri kyrkan har jag fått mycket mer tycke för deras sånger. så frågan är o man mer kan ha ett bröllop med låtar som är mer som lovsånger. eller måste de vara från psalmboken?tack på förhand:)
  • Malin och Joel
    Sonja68 skrev 2009-05-20 09:08:25 följande:
    Ha-ha! Min man har lite problem med svenskan när han blir nervös. Allt gick så bra ända tills vi kom till "döden". Det blev "till...söden siljes åt" eller nåt sånt. Men vi blev gifta ändå Kanske prästen begick tjänstefel, men jag tror att det var själva andemeningen som räknades.
    Hihi, inte värre än för min moster när hon gifte sig. Hennes man sa fel namn Men de blev gifta ändå!
Svar på tråden Fråga prästerna 8