• Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Dags för "Fråga prästerna"-tråd nr 8. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.
    Förra tråden hittar du här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3289911.html

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 04:10
    Idag, 15 juni, åker jag på två veckors konfirmandläger och har endast sporadisk tillgång till Internet. Det kan alltså dröja lite längre än vanligt innan ni får svar på era frågor. Ha det bra!/Kjell Präst

• Svar på tråden Fråga prästerna 8
  • Kjell Präst

Hoffsennanen Tottoplex skrev 2009-05-19 16:55:57 följande:

gäller det alla präster..?:-S för vill att folk ska känna sånt lugn och glädje som de lovsånger ger...finns det några mer "lovsångslåtar" i psalmboken?
    Det finns lovsånger i psalmboken, inte minst i tillägget.
  • Hoffsennanen Tottoplex

okej,tack så jätte mycket för hjälpen

• 20090725

siter här nu å tänkte göra ett förslag på vigselprogram, men när jag tittar på massa som jag hittat på internett så är alla olika, vissa har till och med bara 1 psalm, å man skall ha mins två, om jag inte minns helt fel, vi tänkte ha psalm 199 & 200!

men hur ser egentligen hela gudstjänsten ut? e så svårt när man tittat på 5 olika vigselprogram å alla 5 har olika ordningar!

• Kjell Präst
    20090725 skrev 2009-05-19 17:08:50 följande:
    siter här nu å tänkte göra ett förslag på vigselprogram, men när jag tittar på massa som jag hittat på internett så är alla olika, vissa har till och med bara 1 psalm, å man skall ha mins två, om jag inte minns helt fel, vi tänkte ha psalm 199 & 200!men hur ser egentligen hela gudstjänsten ut? e så svårt när man tittat på 5 olika vigselprogram å alla 5 har olika ordningar!
    Denna är korrekt borsett från att det verkar som om man är tvungen att välja den gamla översättningen av Herrens bön - annars är allt riktigt.
  • Kjell Präst

Kjell Präst skrev 2009-05-19 17:50:01 följande:

Denna är korrekt borsett från att det verkar som om man är tvungen att välja den gamla översättningen av Herrens bön - annars är allt riktigt.
    Vore kanske bra om jag la till länken också!
    www.kyrkan.nu/vigrit.shtml
  • 20090725

tack så mycket!!!!!

värkligen tur att vi har er präster här så man får snabba svar!

• En till präst

Önskar nya prästtråden lycka till på dess väg ut i livet!

• JustMeAndMyLove

Hur är dte nu egentligen
    Om man vill ha egna lösten, säger inte prästen: Tager du NN osv.

Vad säger orästen innan man ska avge sina löften och måste man ha med jag NN tager dig NN bla bla

Eller tar man löftena före det?

Tycker det är så svårt att tänka ut löftena när man inte har en aning om vad som sägs innan och efter!

• Kjell Präst
    JustMeAndMyLove skrev 2009-05-20 01:07:36 följande:
    Hur är dte nu egentligenOm man vill ha egna lösten, säger inte prästen: Tager du NN osv. Vad säger orästen innan man ska avge sina löften och måste man ha med jag NN tager dig NN bla blaEller tar man löftena före det?Tycker det är så svårt att tänka ut löftena när man inte har en aning om vad som sägs innan och efter!
    Prästen säger aldrig "Tager du" etc, det är en tydligen vitt spridd missuppfattning. Det som sägs är:

Inför Gud och denna församlings (dessa vittnens) närvaro
    frågar jag dig, NN:Vill du ta NN till din hustru/man
    och älska henne/honom i nöd och lust?

Detta är alltså frågorna, inte löftena. Löftena som finns föreskrivna lyder antingen

Jag, NN,/
    tar dig, NN,/
    nu till min hustru (man)/
    att dela glädje och sorg med dig/
    och vara dig trogen/
    tills döden skiljer oss åt./

om prästen förestavar dem, eller

NN, jag vill älska dig,/
    dela glädje och sorg med dig/
    och vara dig trogen/
    tills döden skiljer oss åt/

om brudparet läser själva, utan att prästen förestavar.
    Vill man ha egna löften ska de alltså uttrycka samma sak, brudparets önskan att leva tillsammans resten av livet. Man kan inte säga "för evigt" eftersom kyrkans uppfattning är att man inte fortsätter vara gift efter döden, men däremot går det bra att säga "så länge vi lever" om man nu är rädd för ordet "döden".
  • Sonja68

Ha-ha! Min man har lite problem med svenskan när han blir nervös. Allt gick så bra ända tills vi kom till "döden". Det blev "till...söden siljes åt" eller nåt sånt. Men vi blev gifta ändå Kanske prästen begick tjänstefel, men jag tror att det var själva andemeningen som räknades.

Svar på tråden Fråga prästerna 8