• Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Dags för "Fråga prästerna"-tråd nr 8. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.
    Förra tråden hittar du här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3289911.html

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 04:10
    Idag, 15 juni, åker jag på två veckors konfirmandläger och har endast sporadisk tillgång till Internet. Det kan alltså dröja lite längre än vanligt innan ni får svar på era frågor. Ha det bra!/Kjell Präst

• Svar på tråden Fråga prästerna 8
  • tågjäntan

Ja påsken är helt klart den viktigaste. Jag tror också att det som hände, att Jesus dog och uppstod, är gemensamt för alla, eller iaf de flesta, kristna riktningar, att alla tror det. (Även om det kan ha olika betydelse kanske i olika kyrkor.) Sedan har olika kyrkor och samfund olika syn på ex dopet mm.

• passionsblomman

Det med förlåten är när man tänker efter nästan det ballaste av allt!

Inga draperier mellan Gud och människan mer!
    På grund av att Jesus gjorde det överflödigt.

JustMeAndMyLove skrev 2009-05-21 18:07:51 följande:
    okej, ja nu förstår jagViste inte det om förlåten, vad det är mins jag men att den föll ner hade jag ingen aning om.Då förswtår jag att den är en viktig högtid!
  • JustMeAndMyLove

Låter så fint på nått sätt.
    Och predikade han inte mycket om det? Att man inte behövde kyrkor för att möta Gud, att han fanns lika nära på fälten eller i skogen som i kyrkan.

Haha, när jag var liten så hade jag läst det eller fått höra det på söndagsskolan. Och varje jul går min familj i kyrkan vilket var det VÄRSTA jag vista!
    För hemma låg julklappar och väntade men vi skulle minsan sitta på rad och lyssna på gamla gubbar :P (min åsikt som 5-10 då inte nu som 23 åring)

Så då sa jag det till mamma en jul:
    "Mamma, Jesus tycker inte ens om kyrkan! Han vill att vi ska vara med honom hemma eller i skogen för där finns han också!!"

Ni ska tro jag fått höra det VARJE jul efter det :P

passionsblomman skrev 2009-05-21 18:22:33 följande:
    Det med förlåten är när man tänker efter nästan det ballaste av allt! Inga draperier mellan Gud och människan mer!På grund av att Jesus gjorde det överflödigt.
  • tågjäntan

Man behöver inte kyrkan, eller kyrkorummet, för att vara med Gud eller möta Jesus. Men kyrkorna skulle säga att församlingen och den kristna gemenskapen behövs för att växa i sin tro och för att kunna hjälpa varandra i med och motgång. Samtidigt som församlingen har uppdraget att sprida det glada budskapet.

• JustMeAndMyLove

Ja nej inte är jag "emot" kyrkor..
    När dte kommer till katolska tron kan jag vara det, deras sätt att dra in pengar på religion. Köpa sig syndfri etc.
    Men annars älskar jag kyrkor

tågjäntan skrev 2009-05-21 20:21:46 följande:
    Man behöver inte kyrkan, eller kyrkorummet, för att vara med Gud eller möta Jesus. Men kyrkorna skulle säga att församlingen och den kristna gemenskapen behövs för att växa i sin tro och för att kunna hjälpa varandra i med och motgång. Samtidigt som församlingen har uppdraget att sprida det glada budskapet.
  • Wiggy

Jag är bannlyst av påven och hans anhang, eftersom jag är frimurare, så jag ger inte mycket för den katolska kyrkan jag heller. För att påstå sig vara Guds ställföreträdare på Jorden har den kyrkan ställt till med mycket elände. Därför är det ganska roligt att en hel del katoliker är med i Orden. Många präster i Svenska kyrkan också.

Själv går jag alldeles för sälla i kyrkan. Tycker om kyrkor. Vackra byggnade fulla av något slags frid. Stillheten man finner i en kyrka är svår att finna nån annanstans.

• Panzerfaust
    Wiggy skrev 2009-05-21 23:12:56 följande:
    Jag är bannlyst av påven och hans anhang, eftersom jag är frimurare, så jag ger inte mycket för den katolska kyrkan jag heller. För att påstå sig vara Guds ställföreträdare på Jorden har den kyrkan ställt till med mycket elände. Därför är det ganska roligt att en hel del katoliker är med i Orden. Många präster i Svenska kyrkan också. Själv går jag alldeles för sälla i kyrkan. Tycker om kyrkor. Vackra byggnade fulla av något slags frid. Stillheten man finner i en kyrka är svår att finna nån annanstans.
    Är det fortfarande så att man måste vara kristen för att få vara frimurare? Det vore ju onekligen tråkigt om så vore fallet ateist som man är
  • Wiggy

Ja, det är ett av kraven för att bli medlem, men sen är det ju upp till var och en vad man lägger in i kristenhet. Det kan ju vara allt från att man har en kristen människosyn till att man har en stark gudstro.

• tågjäntan

Skriver en rad så denna sida hamnar längst upp bland mina favoriter

• Hoffsennanen Tottoplex

tack för hjälpen tjejer!
    min mor tycker också det är så maffigt med orgel..men njaaa...tror inte den kommer användas på mitt bröllop!haha..mer piano å gitarr osv.och får väl kika runt i psalmboken.
    och jag åller hel klart med dig!den lovsången är hel underbar
    vacker och fin!och man kan ju faktiskt ha lovsånger som man kan tolka på mängder av sätt. kanske vore fint eftersom vi har en djupt troende på ena sidan och en mindre troende släk å andra

men super tack brudar!

Svar på tråden Fråga prästerna 8