• Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Dags för "Fråga prästerna"-tråd nr 8. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.
    Förra tråden hittar du här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3289911.html

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 04:10
    Idag, 15 juni, åker jag på två veckors konfirmandläger och har endast sporadisk tillgång till Internet. Det kan alltså dröja lite längre än vanligt innan ni får svar på era frågor. Ha det bra!/Kjell Präst

• Svar på tråden Fråga prästerna 8
  • MulleNuh

Spelas psalmerna i någon speciell ordning? Jag menar om den med lägst nummer spelas först eller så??

• Kjell Präst
    MulleNuh skrev 2009-05-27 09:35:02 följande:
    Spelas psalmerna i någon speciell ordning? Jag menar om den med lägst nummer spelas först eller så??
    Den med flest ettor spelas alltid först, därefter den med flest tvåor Nej, allvarligt talat, de spelas i den ordningen man vill att de ska spelas (Och för den som nu tänker invända att jag är elak och hånfull mot BulleNuh: Jag vet sedan tidigare att hon förstår skämt)
  • Imma

Vi har försökt lägga in psalmerna så att de passar in bäst i vigselprogrammet. Vi kommer ju att ha en psalm innan vi är man och fru och en efter, så kärlekspsalmen tar vi efter.

Kjell Präst skrev 2009-05-27 09:47:16 följande:

Den med flest ettor spelas alltid först, därefter den med flest tvåor Nej, allvarligt talat, de spelas i den ordningen man vill att de ska spelas (Och för den som nu tänker invända att jag är elak och hånfull mot BulleNuh: Jag vet sedan tidigare att hon förstår skämt)
  • MulleNuh

haha.. Jaa men jag vet ju inte hur ni gör!

Och snart får du inte säga BulleNuh utan FrulleNuh.
    Om 2,5 vecka är jag FRU. Eller Fru Bulle kanske vore nåt?!

Kjell Präst skrev 2009-05-27 09:47:16 följande:

• passionsblomman

Nej, det är Frulle Nuh du blir, det har jag ju redan bestämt!

Bullar, det kan du få bjud på ändå, när som helst vad mig anbelangar!

MulleNuh skrev 2009-05-27 11:29:58 följande:
    haha.. Jaa men jag vet ju inte hur ni gör!Och snart får du inte säga BulleNuh utan FrulleNuh. Om 2,5 vecka är jag FRU. Eller Fru Bulle kanske vore nåt?!Kjell Präst skrev 2009-05-27 09:47:16 följande:
  • emmibob

Hej hopp! Här inne verkar det råda trevlig stämning.
    Själv håller jag med passionsblomman- Frulle Nuh borde det bli

Så till min fråga:
    Vi gifter oss i december och jag vill gärna ha med någon julpsalm under vigseln. Brukar detta vara okej? Var hittar jag texter till julpsalmer? Har försökt tittat på svenska kyrkans hemsida, men utan resultat. Psalmerna 114 och 116 tycker jag mycket om, vad säger ni präster- skuller ni kunna tänka er dem?

Sedan funderar jag vad är ett vigseltal?

Tack på förhand!

• Kjell Präst

Hej!
    Jomenvisst är stämningen trevlig här - vi är ju på kyrkans domäner
    Visst kan man ha julpsalmer vid vigslar, var själv på en vigsel där vi sjöng nr 122 "Dagen är kommen, kärlek triumferar" - lite fint dubbeltydigt!
    "Stilla natt" och "Nu tändas tusen juleljus" är utmärkta psalmer som jag utan att tveka skulle godkänna vid en decembervigsel.
    Julpsalmerna hittar du i psalmboken, i första hand mellan 112 och 129. Tyvärr finns ingen hemsida där alla pslamer är samlade och lyssningsbara - det borde finnas en sådan, skulle vara till nytta för oss präster också.

Ett vigseltal är ett tal som prästen håller vid vigseln
    Mer specificerat så brukar man tala om kärleken och Guds närvaro i våra liv och sådär. Gärna med en personlig touch anpassad för brudparet, jag brukar be att få veta lite personliga saker vid vigselsamtalet.

emmibob skrev 2009-05-27 12:42:45 följande:
    Hej hopp! Här inne verkar det råda trevlig stämning.Själv håller jag med passionsblomman- Frulle Nuh borde det bli Så till min fråga:Vi gifter oss i december och jag vill gärna ha med någon julpsalm under vigseln. Brukar detta vara okej? Var hittar jag texter till julpsalmer? Har försökt tittat på svenska kyrkans hemsida, men utan resultat. Psalmerna 114 och 116 tycker jag mycket om, vad säger ni präster- skuller ni kunna tänka er dem?Sedan funderar jag vad är ett vigseltal?Tack på förhand!
  • emmibob

Tack Kjell Präst för dina snabba svar!

Då får jag helt enkelt bege mig ut på psalmboksjakt...

• MulleNuh

Jag sätter mig och gör denna hemsida medans jag skriver på nya bibeln.. Ok??

Kjell Präst skrev 2009-05-27 12:51:14 följande:

Hej!Jomenvisst är stämningen trevlig här - vi är ju på kyrkans domäner Visst kan man ha julpsalmer vid vigslar, var själv på en vigsel där vi sjöng nr 122 "Dagen är kommen, kärlek triumferar" - lite fint dubbeltydigt!"Stilla natt" och "Nu tändas tusen juleljus" är utmärkta psalmer som jag utan att tveka skulle godkänna vid en decembervigsel.Julpsalmerna hittar du i psalmboken, i första hand mellan 112 och 129. Tyvärr finns ingen hemsida där alla pslamer är samlade och lyssningsbara - det borde finnas en sådan, skulle vara till nytta för oss präster också.Ett vigseltal är ett tal som prästen håller vid vigseln Mer specificerat så brukar man tala om kärleken och Guds närvaro i våra liv och sådär. Gärna med en personlig touch anpassad för brudparet, jag brukar be att få veta lite personliga saker vid vigselsamtalet.
  • Kjell Präst
    MulleNuh skrev 2009-05-27 13:17:11 följande:
    Jag sätter mig och gör denna hemsida medans jag skriver på nya bibeln.. Ok??Kjell Präst skrev 2009-05-27 12:51:14 följande:
    Jamenvisst. Hittar du på några nya pigga psalmer också?
Svar på tråden Fråga prästerna 8